Новите чешки "бомби" - MissionL и Skoda Citigo
/ брой: 229
Skoda Octavia, която освен в Чехия се прави и в Русия, определено е сред търсените автомобили на пазара в Европа. Но има едно леко облаче, което безпокои доста от феновете на марката - актуалната днес Octavia е по-скъпичка от стария модел, който по-рано беше сред най-"бюджетните" /народни, достъпни/ коли в пазарния сегмент С. За да не загуби позициите си в този пазарен сектор, Skoda предлагаше едновременно два модела на колата - стария и новия, като за първия се използваше името Octavia Tour. В Млада Болеслав спряха вече производството на "тур"-а и се появи въпросът, дали Skoda или по-скоро "мама" Volkswagen не е решила да не прави повече "народни" автомобили?
Подобно решение би било много сериозна грешка и се оказа, че ръководството на марката е решило просто да направи малка пауза, подготвяйки нови модели, които да засилят присъствието й в пазара на по-достъпните ценово модели. Колко силно ще "гръмнат" новите чешки "бомби", зависи най-вече от ценовото им ниво, което засега се пази в най-дълбока тайна. Още отсега обаче може да се предположи, че цената на по-евтината нова Octavia ще е някъде между тази на сегашния актуален модел и на по-малката Fabia.
Съдейки по концептуалния модел на марката MissionL, представен на феновете на автосалона във Франкфурт, обликът на новия "народен" модел ще е доста обаятелен. Тази кола трябва да стане и първият модел, изпълнен в новия дизайнерски стил на старата чешка марка.
За създаването на "Мисията", както и на представения през пролетта в Женева концепт Vision D, отговаря главният дизайнер на Skoda Йозеф Кабан. Той се появи в отдела, отговарящ за облика на новите автомобили на крилатата стрела, още през 2008-а, но едва сега идеите му започват да получават шансове за стигане до конвейера.
Новият модел на Skoda трябва да стане сериозно оръжие за изпълнение на големи планове. Колата ще трябва да се наложи на пазара не само в Европа, но и в Азия, като в най-големите пазари - Китай и Индия, колата ще се предлага и във вид на седан. В Европа, включително и централната и източна части на континента, новият автомобил ще се предлага с обичайната за модела лифтбек каросерия /почти като седан, но с разликата, че задното стъкло се вдига заедно с капака на багажника/, като на основния модел Octavia.
Директната и 100-процентна подчиненост на Skoda на ръководството и марката Volkswagen наложи да се изчака дори прекалено дълго за показването на най-малката нова кола на Skoda - Citigo, докато не стане готов и не бъде показан VW up! Официалното представяне на серийния вариант на най-компактния модел от Волфсбург стана чак на завършилия наскоро салон във Франкфурт, което даде възможност да се покажат след това в Интернет чешкият и испанският варианти на количката.
Компактната машинка Citigo е също първенец на новата концепция и изпълнение на обещанието на Skoda да пуска на всеки шест месеца нов модел.
Хечбекът Skoda Citigo е почти точно копие на граската кола Volkswagen up!. И това е напълно логично - в рамките на конгломерата да се правят "клонинги" на моделите, за да се намалят разходите по развитието им. Габаритите на чехчето и германчето са еднакви - дължина 3,56 м, ширина 1,65 и височина 1,48 м. Естествено, те се различават малко по "физиономии" - Citigo има друга радиаторна решетка, както и са монтирани фирмените чешки емблеми. Останалото е едно към едно, суперновата за класа система за защита на пешеходците - City Emergency Braking, и дори и фаровете.
Същото важи с пълна сила за двигателната гама. Основен е еднолитровият, трицилиндров бензинов мотор с две нива на мощности - 60 и 75 к.с. За феновете на природата е вариантът Green Tec, който предлага среден разход на гориво от само 4,2 л на 100 км път и изхвърлян в атмосферата CO2 97 г/км. Европейските продажби на новите чешки бомби трябва да стартират в началото на следващата година, но за цената на малката кола също няма данни. Очаква се чешкият градски мъник да е с 1000 - 1500 евро по-евтин от немския /8950 евро/ за сметка на по-достъпното по цена оборудване на колата.