26 Декември 2024четвъртък13:25 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Колела

Нова, 99% руска автомарка излиза в края на годината

/ брой: 102

автор:Дума

visibility 5376

През този декември трябва да излезе в продажба нов руски автомобил на цена от около 450 000 рубли (12 165 лева). И това ще бъде напълно електрически модел с име Zetta.

"Готови сме на 70% с производството, през август трябва да стартираме сертификация, да я завършим през септември - октомври и през декември да стартираме продажбите на серийните коли" - сподели генералният директор на новата компания Денис Щуровский.

За парите си купувачите ще получат хечбек с предно задвижване и пробег с едно зареждане на акумулаторите от 200 км. Предвиждат се и варианти с по-големи по капацитет акумулатори и съответно по-дълъг пробег, които, естествено, ще струват и повечко. Електрокарът ще се предлага в няколко комплектации с предно или пълно задвижване. 

Производството на колите на новата марка Zetta ще става в Толиати, като 99% от възлите и агрегатите им ще са руско производство. Вносен ще е само акумулаторът, който ще се доставя от Китай. Трябва да се отбележи обаче, че половината от цената на колата се пада именно на акумулатора. 

В разработката на новия руски автомобил са вложени около 450 милиона рубли (12 милиона лева). Денис Щуровский съобщи, че са планирани ежегодни продажби до 25 000 екземпляра на Zetta, 10 000 от които ще са предназначени за експорт. 

Създатели на колата са компанията ZETTA и лабораторията за биомехатронни технологии при университета Лобачевски в Новгород. Биомехатрониката е приложна наука, която изучава взаимодействието на биологичните организми и мехатронните системи. Видим резултат на подобно взаимодействие са ходещите роботи на американската компания Boston Dynamics, в които са използвани изследвания в областта на механиката, биологията, медицината и електрониката. 

Скептиците смятат, че новата марка ще последва съдбата на руското супер спортно купе "Маруся" и на Ё-мобил-а. През 2010-а в Москва откриха първия шоурум на Marussia Motors, в който трябваше да се предлагат колите. В крайна сметка от тях бяха произведени около 20-ина бройки, а през 2014-а проектът Marussia беше вече минало. Ё-мобиль беше хибриден автомобил с пълно задвижване, който трябваше да тръгне в производство през 2012-а, след това през 2015-а, но и той приключи през 2014-а. 

В Zetta, наричана още El-Panda, има доста иновативни решения. Платформата на този четириместен електрокар с три врати компанията разработчик ZETTA нарича главната си интелектуална собственост и я определя като уникална. Предполага се, че може да променя габаритите си, което дава възможност за развитието на различни модели. Базовите размери са 2995 х 1340 х 1725 мм, но тези на първия предложен модел са 3030 х 1600 х 1760 мм.

Окачването на автомобила е взето назаем от сваления през 2007 г. от производство ВАЗ 2110 с цел икономия на средства. Двигателите са от типа мотор-колело, благодарение на което е постигнато голямо намаление на теглото – до маса от 820 кг (с 10 кВтч акумулатор). За разлика от общоприетата оценка за енергоефективност, която се мери в разхода на кВтч на 100 км път, при Zetta El Panda тя се мери в проценти, като производителят твърди, че тук тя е 82%. Използваните мотор-колела са известни като колела на Дуюнов и са изобретени първоначално за електровелосипеди. Всяко от тях има мощност до 18 кВт и максимален въртящ момент от впечатляващите 200 Нм. 

Купето на машината е развито върху носеща пространствена рама от стоманени тръби, върху които са окачени композитни пластмасови панели. Обемът на багажника е 180 л. Фаровете са кръгли, светодиодни и по уверение на създателите много икономични. 

Акумулаторът е най-важният елемент на всеки електромобил. Тук той е китайски, производство на компанията GE Power Technology. Разположен е в средата под пода и играе ролята на добър балансьор в движение на височката машина. Капацитетът може да варира от минимум 10 кВтч до максимум 32 кВтч, които осигуряват съответно пробег с едно зареждане от 200 до 560 км.

Малко е информацията по отношение системите за управление на автомобила. Говори се дори за управление с мисъл (помните мехатронната идея). Налице са безключов достъп, системите ABS и ESP. По отношение на мисловното управление за тези, които не си формулират добре процеса в главата, е налице таблет, интегриран в таблото. Той играе и ролята на мултимедийна система.  Волан в Zetta El Panda все пак има, но управлението на електрокара ще може да става с джойстик, приложения на смартфон или чрез изпращане на мисли. Не е фантастика – миналата година китайци демонстрираха действащо подобно автомобилно управление. Тези възможности според идеите на разработчиците, ще са много удобни за хора с ограничени физически възможности.

Комбито Lada Granta Cross допълни фамилията Гранта

 

През миналата година бяха обединени фамилиите Гранта и Калина, като новото семейство има вече четири члена - седан, лифтбек, хечбек и комби. "АвтоВАЗ" вече започна да изпраща към дилърите си петия член на фамилията Granta - Cross, който заменя Калина Cross. Автомобилът ще се предлага с избор между два мотора с ходов обем 1,6 л с две нива на мощности - 87 к.с. и 140 Нм, или 106 к.с. и 148 Нм максимален въртящ момент.Крос версията има същото оформление на предната си част, както и другите рестилирани Гранти – фирменото за марката "Лада" "хикс-фейс". Добавен е защитен пластмасов офроуд кит около автомобила, който има и най-големия пътен просвет във фамилията Гранта - 198 мм.

Машината идва и с новия външен цвят Аурум, който според 4АвтоВАЗ" съчетава в себе си "енергията на слънцето и пламъка". Особеност на версията са 15-цоловите, двуцветни в сиво и сребристо лети джанти с полирани участъци.

Компанията не разкрива засега особеностите на няколкото нива на комплектации, както и цените на Гранта Cross. Но е известно, че в списъка на оборудването влизат климатик, подгряване на предното стъкло, круз-контрол с ограничител на скоростта, две предни предпазни въздушни възглавници и роботизирана предавателна кутия със спортен режим. 

Салонът на новото комби Крос е двуцветен – към основното черно са добавени елементи в тапицерията на вратите и седалките в сиво или оранжево по избор на клиента. 

Продажбите на комбито Lada Granta Cross стартират това лято. Стандартното комби Granta се предлага на цена от 461 900 рубли (12 486 лева) за версията с механична предавателна кутия, 87 к.с. мотор и в комплектацията Standard (една предпазна въздушна възглавница, без климатик и аудиоподготовка). Предполага се, че комбито Granta Cross още в базовото си изпълнение ще е доста по-добре оборудвано. 

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 29119

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 26703

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 29648

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 31182

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 28761

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 27796

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 24680

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 25129

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 37993

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 33056

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 28393

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 28070

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ