17 Юли 2025четвъртък15:37 ч.

Памет

Незабравимият Фигаро

Михаил Люцканов изпълни повече от 60 комедийни и драматични роли на оперната сцена

/ брой: 190

автор:Огнян Стамболиев

visibility 2193

Три десетилетия от живота си отдаде на родната опера сцена заслужилият артист Михаил Люцканов (1900-1989). Той изпълни с неизменен успех повече от 60 големи и малки комедийни и драматични роли. Беше много обичан и популярен не само сред опероманите, но и сред широката публика в София и страната заради многобройните си концертни изяви. Беше популярен и като турист-планинар, и като фотограф. Остави хубав спомен у всички, а от двете страни пред Народния театър "Иван Вазов" се извисяват засадените от него тополи през далечната 1922 г., когато е още студент-първокурсник по музика.
Роден е на 3 април 1900 г., в София. През 1927 г. завършва с отличие певческия клас на Иван Вульпе, един от основоположниците на българската опера, след което и школата по белканто на маестро Еторе Борукия в Рим. Още през втората година от престоя си в италианската столица започва да работи в Есперименталната опера в града, да изнася концерти и по Римското радио. Не остава в Италия, въпреки поканите за работа там, а се връща в родината, за да работи за българската опера. На 16 август 1929 г. е назначен за стажант-артист в Софийската опера, на която остава верен до края на кариерата си (1961). През същата година дебютира в операта на Маестро Атанасов "Цвета" - тогава много популярно, репертоарно заглавие. Навлиза бързо в репертоара на Операта и скоро става един от най-ценените и търсени артисти. Покрива почти целия баритонов репертоар: "Трубадур", "Травиата", "Фалстаф" и "Силата на съдбата" от Верди, "Вълшебната флейта" на Моцарт, "Ловци на бисери" от Бизе, "Дама Пика", Йоланта", "Черевички" и "Евгений Онегин" от Чайковски, "Турандот", "Бохеми", "Бътерфлай" на Пучини, "Фауст" на Гуно, "Дон Паскуале" и "Любовен еликсир" на Доницети, опери на Майербер, Римски-Корсаков, Масне, Адан, Леонкавало, Сметана, Прокофиев, Флотов. Много и успешни са и превъплъщенията му в българските заглавия: "Хитър Петър" на Веселин Стоянов, в оперите на забравените днес Натан Князев и Иван Кавалджиев, а също и на класиците  Парашкев Хаджиев и Любомир Пипков. На много от тях беше първият и често пъти несменяем изпълнител.
Сам той се определяше като лиричен и комедиен артист. Избягваше ролите на баритоните-злодеи в операта като: Барон Скарпия от "Тоска" на Пучини, Яго от "Отело" или Макбет от "Макбет" на Верди. Беше светъл, оптимистичен, благороден характер, при това със силно развито чувство за хумор, и това се отразяваше и в изявите му на сцената. Беше прекрасен Папагено във "Вълшебната флейта" (остави много хубав радиозапис - сега в Златния фонд на БНР, под диригентството на народния артист Асен Найденов), Белкоре в "Любовен еликсир", Фастаф на Верди, Мечо в "Луд Гидия" на Хаджиев, Доктор Каюс във "Веселите уиндзорки" на Ото Николай. С голям успех направи и няколко оперетни роли в "Цигански барон", "Прилепът" и "Хубавата Елена", които се поставиха през 30-те години в Народната опера.
Коронната роля на Люцканов, без съмнение, беше Фигаро на Росини. В нея той разгърна целия си талант на певец, музикант и артист. Години наред бе първият и най-добър и незаменим Бръснар на Росини у нас. След 1960 г. беше наследен от също много надарения му млад колега Асен Селимски. Подготвя я дълго и старателно с проф. Иван Вульпе още като студент в София, а сред това и с Еторе Борукия като специализант в Рим. Учи се и от записите на най-добрите изпълнители на ролята от епохата Рикардо Страчари и Тито Гоби. С годините непрекъснато я усъвършенства, а това, че я пее близо три десетилетия с неизменен успех, говори красноречиво не само за таланта, но и за съхранената му през годините гласова природа. Това може би се дължеше на факта, че Люцканов беше запален турист-планинар и това поддържаше физическата му форма, притежаваше ведър, благороден дух, никога не боледуваше, пееше интензивно, раздавайки се изцяло, без остатък на родната оперна сцена.


Корица на автобиографичната книга на Михаил Люцканов

Средствата по ПВУ за саниране са спасени

автор:Дума

visibility 25

/ брой: 130

Словакия пак блокира санкции срещу Русия

автор:Дума

visibility 21

/ брой: 130

Джорджеску остава под съдебен контрол

автор:Дума

visibility 16

/ брой: 130

Париж отменя два официални празника

автор:Дума

visibility 26

/ брой: 130

Пекин стопля отношенията с Брюксел

автор:Дума

visibility 22

/ брой: 130

Възможности

автор:Александър Симов

visibility 20

/ брой: 130

Ах, леглото

автор:Аида Паникян

visibility 27

/ брой: 130

Пълен батак при хранилището за ядрени отпадъци

visibility 25

/ брой: 130

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ