Националната мрежа на децата срещу "Шоколада само го миришем"
Категорично срещу насърчаването на децата и младежите да играят хазарт се обявиха от Национална мрежа на децата. В сигнал до отговорните институции организацията обръща внимание върху рекламите, свързани с билети на Национална лотария 7777, в които присъстват деца и младежи. По-конкретно става въпрос за циркулиращата от няколко седмици реклама "Шоколада само го миришем" с ансамбъла по художествена гимнастика.
"От няколко седмици в българските телевизии се излъчва рекламен клип с участието на деца и млади хора, които са определяни като гордост на нацията, които създават асоциации между своя пример и покупката на лотарийни билети. Ние от Национална мрежа за децата – обединение на 150 организации в България, считаме това за грубо нарушение на етичните и законовите норми, които защитават децата и младите хора от заплахи за тяхното развитие и злоупотреба", пишат от НМД.
Според членовете на мрежата клипът насърчава деца и млади хора да играят хазартни игри, търкайки билети с примамливото заглавие „Шоколад“, като използва влиянието на примера на момичетата от Националния отбор по художествена гимнастика. "Дори да приемем, че всички участници в клипа фактически имат навършени 18 години, то впечатлението, което се създава, е за участието на деца и млади хора, които са възприемани за пример от други деца, които ги гледат. От друга страна, именно тези млади хора, които полагат неимоверни усилия в спортната зала и в училище, са подтикнати да участват в реклама с цел печалба от хазарт, която е недостойна и неуважителна към техния труд и усилия", категорични са от организацията.
В сигнала се казва, че рекламата е в разрез с поне четири законови и подзаконови нормативни акта.
От Националната мрежа за децата настояват Националния съвет по саморегулация да излезе със становище по случая, както и Съвета за електронни медии да съдейства за спиране на излъчването на рекламата. И още: "Настояваме Министерството на младежта и спорта да излезе с категорична позиция по отношение на настоящата реклама в контекста на Закона за младежта, където в член 2 от закона се посочва, че „Държавната политика за младежта е целенасочена и последователна дейност на държавата, общините, младежките организации и обществото, която има за цел създаване на благоприятни условия за пълноценно личностно развитие на младежите и участието им в обществения и икономическия живот. Настояваме Държавната агенция за закрила на детето да използва своите правомощия и да установи възрастта на участниците в търговското съобщение, както и да провери дали са изпълнени разпоредбите на Закона за закрила на детето'.
Национална мрежа за децата се обръща и към г-жа Илияна Раева в качеството й на председател на Българската федерация по художествена гимнастика с въпрос, защо се е съгласила на включване на гимнастичките от Националния отбор в рекламен клип, който насърчава лесна печалба и хазартна пристрастеност на деца и млади хора?