20 Ноември 2025четвъртък09:16 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

На волана му остават само 15 години "живот"

/ брой: 249

автор:Дума

visibility 2353

Новата мода сред развойните центрове на големите автопроизводители се нарича "автономен автомобил". Под това определение се разбира модерен автомобил, наблъскан с всякакви електронни чудесии, които му позволяват да се движи сам по пътищата, докато водачът му се наслаждава на разговор със спътниците си например или си почива след тежки бизнес срещи, прибирайки се на път към къщи.
Тези автомобили все още не са многобройни, въпреки че в някои американски щати вече са легитимни за движение по пътищата, при положение че производителят е внесъл няколко милиона долара гаранция за тях. Около развитието на тези автономни транспортни средства се очертава един много интересен момент - по всяка вероятност автомобилният волан, какъвто го познаваме от вече над 100 години, ще прекрати своето съществуване в автомобилите.
С такова предсказание излезе например Хан Хендрикс, вицепрезидент по развитието на напредничави продукти на компанията Johnson Controls, която е сред главните световни разработчици и доставчици на компоненти за автомобилната промишленост. Това си мнение топмениджърът на Johnson Controls изказа в интервю за изданието The Detroit News, наблягайки на това, че прогресът в развитието на автономно движещите се автомобили, футуристичните им интериори, новите технологии на шаситата им и самият принцип за използване на самоуправляващия се автомобил ще дръпнат традиционния волан като орган на управлението на колата на втори план, като в същото време ще станат ненужни кормилното стъбло пък и самият волан. Автономният автомобил практически не се нуждае от предавани по механичен път команди от страна на водача. Но все пак Хан остави шансове на волана за още "живот", като сподели, че до реалното масово използване на автономните коли без волан има поне още 10-15 години.
"След 2025 година воланът няма да играе доминираща роля в автомобилния интериор - каза Хендрикс, говорейки в щабквартирата на компанията в Плимут. - С технологията за автономно движение на автомобилите отпада нуждата от постоянно взиране на водача напред пред колата, той няма да има нужда и от традиционното приборно табло. Подобен автомобил може да се разглежда като кутия, в която просто сядате, задавате й целта на движение и тя ви доставя на нужното място".
Според мнението на специалистите от Johnson Controls технологията на автономното каране ще направи ненужни редица аспекти, които от десетилетия са били от изключителна важност за автомобилните производители. Управлението на мощността, на максималния въртящ момент, работата на усилвателя на кормилния механизъм ще стават все по-маловажни фактори, защото през следващото десетилетие шофьорите ще отстъпват все повече от функциите си при карането на автомобилната автоматика и няма да държат през цялото време волана.
Много добра илюстрация на този процес са вече масово навлизащите в по-скъпите модели системи за автоматично паркиране, някои от които дори не изискват присъствие на водача в кабината на колата. Подобни системи вече се предлагат на пазара в модели на Ford Motor Co, Volvo, Nissan Motor Co и дори на китайската компания BYD.
Хендрикс сподели, че от Johnson Controls готвят радикални предложения за промени в интериорите на колите и още през следващия месец имат насрочени разговори по въпроса с девет свои основни клиенти-автопроизводители от Китай, Европа и Северна Америка. От Johnson Controls подготвят срещи и с експерти в отрасъла, и с визионери, които могат да подскажат нови направления за работата на инженерите на комапнията.

Зимната ваканция у нас поскъпва с до 10 на сто

автор:Дума

visibility 2849

/ брой: 217

Пускат единен електронен билет в транспорта

автор:Дума

visibility 1881

/ брой: 217

Държавата печели от енергетика и военна промишленост

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Взехме нов заем за 300 млн. лв.

автор:Дума

visibility 2315

/ брой: 217

СС на ООН прие резолюция за Газа

автор:Дума

visibility 2363

/ брой: 217

Проверки за глоби в Босна и Херцеговина

автор:Дума

visibility 2077

/ брой: 217

Мадуро е готов да се срещне с Тръмп

автор:Дума

visibility 2634

/ брой: 217

Армейски колапс грози Украйна

автор:Дума

visibility 2249

/ брой: 217

Сезон на добавките

автор:Аида Ованес

visibility 2557

/ брой: 217

Бойкот на заведенията

автор:Иван Бакалов

visibility 2405

/ брой: 217

Викане срещу празна обществена сграда

visibility 2132

/ брой: 217

Имаш ли спестени пари да ми услужиш?

автор:Аида Ованес

visibility 2354

/ брой: 217

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ