01 Ноември 2024петък03:34 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Музикалният театър открива сезона с премиера

Дидие Талпен дирижира "Хубавата Елена" на Офенбах

/ брой: 236

автор:Дума

visibility 655

Музикалният театър открива театралния сезон 2012/2013 с премиерата на едно традиционно силно  жанрово заглавие - "Хубавата Елена", опера-буфа на Жак Офенбах, научи ДУМА от Виолета Томанова. На 12, 13 и 24 октомври са първите спектакли. Офенбах е именит френски композитор, създал над 100 музикално-сценични произведения, предимно оперети, и с право наречен "баща на операта". Творчеството му се отличава с гениална мелодическа красота, с изящността си, с булеварден парижки жаргон, остроумен скептицизъм и сарказъм, присъщ на епохата. Творбите му са изпълнени с виталност и грацията, с иронични политически намеци, на които времето не е отнело свежестта и актуалността. Произведенията му са пищни, с динамика, с масови сцени и ефектна зрелищност, припомнят от театъра.
Сценичният вариант на новата постановка е оригиналната версия, създадена от Офенбах през 1864 г. по либретото на Анри Мейак и Людовик Халеви. Премиерата се е състояла на 17 декември в театър "Вариете" в Париж и е смятана за най-големия успех в живота на Офенбах. "Хубавата  Елена" е пародия на Троянската война, музикално-саркастично произведение, чийто патос е бил насочен към двора на Наполеон III и неговата красива, капризна съпруга Евгения Монтихо. Това е деветата постановка на "Хубавата Елена" в Музикалния театър и втората, поставяна по оригиналната версия след постановката на акад. Пламен Карталов през 1994 г. Пренасяйки действието сред събития и лица от Омировата "Илиада", оперетата на Офенбах "Хубавата Елена" остава класическа сатира и метафора на актуалните проблеми за всяка епоха.
"Шедьовърът на френската oпepa-буфа се появява за първи път в България през 1921 г. като "Прекрасната Елена" - в превод на Хенри Левенсон и постановка на известния драматичен актьор и режисьор П. К. Стойчев, на сцената на тогавашния столичен Свободен театър. Признание на класическо репертоарно заглавие за българската музикална сцена, "Хубавата Елена" постига в средата на 30-те години - с бляскавата постановка на режисьора Христо Попов (в сътрудничество с диригента Мойсей Маркович Златин и художника Пенчо Георгиев) в Народната опера", отбелязва доц. д-р Румяна Каракостова.
Премиерата се осъществява със съдействието на Френския институт в България. Режисьор е Огнян Драганов, гост диригент - Дидие Талпен (Франция), диригент - Огнян Митонов, сценографията е на Евгения Раева и Георги Златанов, художничка на костюмите е Цветанка Петкова-Стойнова, хореографка - Антоанета Алексиева, диригент на хора - Людмил  Горчев, по стиховете на Николай Стоянов и Валери Петров. Музикалната адаптация на текста е на Огнян Митонов и Ваня Петрова, преводът и адаптацията на говорния текст са на Огнян Драганов. В ролите участват Марияна Арсенова, Олга Динова, Екатерина Куприевска (Елена), Николай Моцов, Пеньо Пирозов (Парис), Димитър Арнаудов, Стефан Петков (Орест), Александър Мутафчийски, Богомил Спиров (Менелай), Венцислав Динов, Кръстан Кръстанов (Агамемнон), Кръстан Кръстанов, Христо Сарафов (Калхас), Николай Аргиров, Александър Василев (Ахил), Таня Астарджиева, Йоана Кулева (Бакхис), Тодор Велков, Венцислав Динов, Лъчезар Лазаров, Георги Ханджиев (Аякси), Румен Григоров, Драгомир Стойков (Филокон). Солисти на балета са Катя Богданова, Йоанна Стоянова (Хетери - Партенис), Ирина Панова, Татяна Янева (Лаена), Десислава Николова, Марлена Тодорова (Маймуна), Албена Арнаудова, Елина Цолова (Ангел, Елена), Теодор Добрев, Станислав Стефанов (Парис).


 

7200 лекари в Словакия подадоха оставки

автор:Дума

visibility 440

/ брой: 208

Шефът на ВАС се гласи да остане на поста си

автор:Дума

visibility 566

/ брой: 208

Едва 8,7% от учениците могат да различат факт от мнение

автор:Дума

visibility 572

/ брой: 208

Бизнес климатът у нас се влошава

автор:Дума

visibility 580

/ брой: 208

Газът поскъпва с 8% в началото на зимата

автор:Дума

visibility 472

/ брой: 208

Wizz Air спря полетите от София до Женева и Лисабон

автор:Дума

visibility 540

/ брой: 208

Високо темпо на руското настъпление

автор:Дума

visibility 556

/ брой: 208

Скопие с ново условие за конституцията

автор:Дума

visibility 634

/ брой: 208

Опозицията в Албания блокира страната

автор:Дума

visibility 505

/ брой: 208

Ценоразпис за власт

автор:Таня Джаджева

visibility 514

/ брой: 208

Махалото вляво и дясно

автор:Александър Симов

visibility 593

/ брой: 208

Ако зависеше от българите, Тръмп би спечелил вота в САЩ

автор:Дума

visibility 543

/ брой: 208

Не е фокус, а нови политики

visibility 557

/ брой: 208

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ