Булевард
Моника Писарова-МОПИ: Всяко научено умение е успех
За да се направи корица, която да отразява същността на книгата, не стига само да се прочете анотацията и няколко ревюта, смята креативната графична дизайнерка
/ брой: 142
Моника Писарова-МОПИ завършва "Рекламна графика" в НГПИ "Св. Лука". Има бакалавърска степен по "Приложна графика" в НБУ и магистърска по "Плакат и визуална комуникация" в НХА. От 2008-а работи в сферата на дизайна, а от края на 2009-а - и на илюстрацията и книгоиздаването. През 2016 г. се включва в създаването на Kontur Creative, където с екипа на студиото за дизайн, предпечат и илюстрация развихрят безграничния си творчески потенциал.
"Дизайн не се създава с магическа пръчка"
- Кога решихте, че искате да се занимавате именно с графичен дизайн, Моника?
- Това бе специалността, която записах в гимназията... Може да се каже, че тогава бе взето решението да стана графичен дизайнер.
- Как обяснявате на баба и дядо какво работите?
- Ха-ха... Предполагам, се има предвид как с по-прости думи да опиша професията си... Визуализирам графично идея или даден продукт (книга, опаковка, бранд и др.).
- Какво смятате за най-голямото професионално предизвикателство, с което ви се наложи да се сблъскате до момента?
- Графичният дизайн сам по себе си е предизвикателство. Да съумееш да изведеш най-същественото, да го визуализираш и презентираш на широк кръг от хора, които да го разберат, не е лесно.
- Кой е най-големият ви успех?
- Всеки завършен проект е успех. Всяко ново научено умение също. Все още има какво да покажа и какво ново да науча, така че "големият успех" ме чака някъде там напред.
- Наричат екипа на Kontur Creative "най-популярните дизайнери на корици в България". Как приемате подобни определения - като комплимент или е част от оценката за вашия труд, която е напълно заслужена?
- Изключително много се радвам, че с колегите успяхме да изградим име и че хората харесват работата ни! Приемам такива комплименти с широка усмивка и гордо вдигната глава, защото смятам, че с работата, която показваме, сме ги заслужили, и се надявам, че и занапред ще продължаваме в същия дух.
- Цялата книга ли прочитате, преди да направите корицата, или е достатъчно да хвърлите око само на част от съдържанието?
- За да се направи корица, която да отразява същността на книгата, не стига само да се прочете анотацията и няколко ревюта. Затова и с колегите четем книгите, за да вникнем по-дълбоко в сюжета и да извадим онези малки детайли, които правят корицата въздействаща.
- Какво е чувството да бъдеш отговорен за визията на нещо, което може да привлече, но пък и да отблъсне потенциалния купувач или читател?
- Старая се да не мисля за това прекалено много, за да не повлияе зле на творческия ми процес.
- Случвало ли се е вие самата да поискате да прочетете някоя книга заради корицата й? Ако да, коя е тя и кой е авторът?
- Романите на Харуки Мураками заради кориците на Vintage.
- Кое е основното, което повечето хора не знаят, че се крие зад създаването на една корица или лого?
- Време! Често клиентите оставят дизайна за последния момент, но дизайн не се създава с магическа пръчка...
- Колко време ви отнема направата на визията на корица на книга например?
- Съобразяваме се с издателския план на клиента, но, както вече споменах, нужно е време. Може да стане за ден, след като книгата е прочетена, друг път е необходима седмица. Зависи от книгата, визуалната стилистика на изграждане на корицата...
- С коя ваша корица се гордеете най-много?
- Не бих могла да избера една, с която да се гордея най-много, защото във всяка има частица от мен.
- Опишете процеса на създаването на лого или бранд?
- Ха-ха-ха... Това би било доста дълго описание. Ще се опитам да го опиша във вид на груб план: среща с клиента -> проучване -> първоначални проекти и съгласуване -> същинска работа -> презентация пред клиента.
- С кого предпочитате да работите - с българи или с чужденци?
- Нямам предпочитания откъм гражданство. Искам да работя с хора, които ценят възможностите и работата ми.
- Знаят ли клиентите ви какво точно искат, или изцяло разчитат на вашите идеи, виждания и опит?
- В повечето случаи е комбинация от двете.
- Какво ви е най-приятно да правите?
- Да си призная напоследък най-голямо удоволствие ми доставя да работя по личните си проекти, които от време на време ми хрумват, докато съм у дома или на път.
- Има ли определени личностни и професионални качества, които трябва да притежава един графичен дизайнер, за да бъде успешен в кариерата?
- Богата обща култура, умения, око за детайл, упоритост и здрави нерви.
- Кои световни и/или български графични дизайнери предизвикват лично у вас респект?
- Има много художници, илюстратори и дизайнери, чието творчество харесвам и следя, но на челните места стоят Малика Фавър (Malika Favre) и Оли Мос (Olly Moss).
- Хрумвало ли ви е да потърсите реализация извън родината?
- Минавали са ми такива мисли, но за момента нямам намерение да живея и работя в чужбина.
- Придържате ли се към определена философия или мото (в професионален или личен план)?
- Да не оставям недовършена работа... или поне се опитвам.
- Кое най-много харесвате в характера си и кое смятате за свой недостатък?
- Упоритостта и перфекционизмът ми са две от нещата, които харесвам в себе си. В някои случаи обаче точно те могат да са и недостатък, с който се налага да се боря.