Мнозинството отхвърли предложението за спиране на концесията на летището
Очаквано мнозинството в парламента отхвърли проекторешението на БСП за спиране на концесията на летище София. "За" предложението гласуваха 59 народни представители, 95 бяха против, 7 се въздържаха. От БСП настояха премиерът Бойко Борисов и транспортният министър Ивайло Московски да присъстват на дебатите по темата.
Министър-председателят не дойде, но министърът все пак пристигна в залата, за да обясни, че концесията била нормална процедура и че частният сектор много добре управлявал много от летищата в цяла Европа.
Припомняме, че левицата поиска спиране на правителственото решение за концесия на аеропорта с мотив, че това е риск за националната сигурност. БСП внесе и проект в НС, според който предприятията от забранителния списък за приватизация трябва да бъдат спрени и от предлагане на концесия. Според опозицията при концесия служителите на летището ще бъдат намалени поне с 1000 души.
Досега чухме нашите мотиви, защо искаме да се спре концесията. До ден днешен нито в Транспортна комисия, нито в медиите, не стана ясно какви са мотивите на управляващите да се даде на концесия, коментира по време да дебатите в зала зам.-председателят на ПГ "БСП за България" Георги Свиленски. Той припомни тезите на левицата - концесията се осъществява на тъмно и е скрита от българското общество.
На базата на какви анализи правителството е стигнало до изводите, че трябва да се дава на концесия, попита Свиленски. Господин министър, преди две седмици поискахме да ни предоставите анализите на Световната и европейската банка. До ден днешен ги няма, обърна се социалистът към Ивайло Московски.
Защо държавата се отказва от управлението, контрола и печалбите на едно печелившо дружество, попита от своя страна Крум Зарков. Той подчерта, че показателите на летището са във възходяща позиция. Летище София е на печалба. Има увеличение при редовните вътрешни линии, редовните международни линии, чартърните полети, бизнес полетите, товарните полети. Всички направени проучвания са установили нарастване на задоволството на пътниците от обслужването, допълни зам.-председателят на ПГ "БСП за България".
Зарков бе категоричен, че нищо не оправдава и не е целесъобразно да се отдават на концесия услугите от разработен и печеливш актив. В летище София вече са инвестирани повече от 900 млн. лв. в инфраструктура. Тази инфраструктура ще донесе наготово само предимства и ползи за бъдещия концесионер, без той да е инвестирал нищо, допълни Зарков. Той обясни, че е изградена линия на метрото до летището; построени са пътища до летището; изграден е Терминал 2 и писти. Тоест необходимост от голяма инвестиция в конкретния случай не е налице, подчерта депутатът. Световната практика изисква на концесии да бъдат отдавани само такива активи, които не са в достатъчна степен разработени и печеливши и които държавата не може да използва пълноценно и ефективно, поради необходимостта от голяма инвестиция на публични финансови средства или липса на технологии, но в конкретния случай, налице не е нито една от тези две хипотези, подчерта народният представител.
Крум Зарков постави и въпрос с особена острота - след концесията ще се намалят социалните придобивки и отпуските на служителите, а също и техните трудови възнаграждения. Сега служителите на летището са около 2300, но според практиката и мнението на експерти, най-вероятно след концесията персоналът на летището ще бъде намален с поне 1000 човека, предупреди той.
Зарков подчерта още, че летището е обект със стратегическо значение за националната сигурност.
Става въпрос за контрол и информация на всички полети – влизащи и излизащи пътници на територията на страната, техни лични данни, товари, пощенски пратки, посочи той. Зарков допълни, че държавата е готова да поеме ангажимент концесионната такса да бъде включена в летищните такси, а това ще доведе до тяхното увеличаване. Неблагоприятните последици от това ще са свързани с намаляване на трафика през летището и през България като цяло, каза още той.
Социалистът коментира, че повече от половината летища в европейски столици са собственост на държавата. Отдаването на концесия на печелившото летище София с цел да се финансира друго дружество - БДЖ, което е губещо, е пълен абсурд и няма аналог в световната практика, категоричен бе той. Според него е неприемливо и нецелесъобразно проблемите на губещото БДЖ да се решават за сметка на печелившото летище София. Той е на мнение, че проблемите на БДЖ трябва да се решат по друг начин.