Младите преподаватели на НМА - традиция и бъдеще
В своя концерт, посветен на юбилея на академията, те поднесоха букет от творби на славянски композитори
/ брой: 102
Юлияна Караатанасова
Концерт на млади преподаватели от Националната музикална академия "Проф. Панчо Владигеров" по повод нейната 100-годишнина се състоя в зала 9 на НДК. Това бе едно от поредицата събития във връзка с честванията. Програмата бе вдъхновена и от 24 май - Ден на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, представяйки букет от творби на славянски композитори, сред които подобаващо място бе отделено на патрона на академията - композитора Панчо Владигеров.
С неговата Соната за пиано и цигулка опус 1, първа част, откриха концерта Маргарита Илиева и Стоимен Пеев. Богата хармония и празнично настроение, представени с виртуозност, артистичност и страст от музикантите, грабнаха вниманието на публиката от първите акорди. Овладяната ярка пианистична фактура, бравурните пасажи в цигулката, обмислено изградените кулминации и общото драматургично изграждане на творбата представиха балансирано музициране на пианистката и цигуларя. Последва контрастно лирично настроение в Песен и дует из оперетата "Младостта на маестрото" на Виктор Райчев, изпълнени от преподавателите от Вокалния факултет на НМА Марчо Апостолов - тенор, и Нона Кръстникова - сопран, под съпровода на Мира Искърова. "Вечерна песен" от Владигеров за флейта и пиано прозвуча леко дистанцирано вместо очакваната дълбочина на емоцията и фино нюансиране, въпреки доброто техническо покритие на нотния текст в изпълнение на Ива Любомирова под съпровода на Светозара Панайотова-Тонева.
Появата на пианистката Виктория Василенко добави висока международна класа в концертната програма. Нейната интерпретация на Две пиеси: Пролог и Адажио, от концертна сюита "Спящата красавица" на Чайковски, в обработка на Михаил Плетньов, показа възможностите на пианото не само да наподобява оркестровата звучност, но и да обогатява общата звукова картина със специфични клавирни похвати. Виктория Василенко е сред пианистите, които перфектно владеят моделирането на звука в най-тънките му нюанси, особено в най-тихите динамики - едно от уменията, които определят високия пианизъм. Всяка нота, всеки пасаж при нея са предварително обмислени като част от цялостната драматургия на музиката, рисуваща изящните балетни движения пред очите на слушателя. В "Каприз" за фагот и пиано от Владигеров Сабина Йорданова виртуозно и убедително изпълни майсторската пиеса на композитора в неговия характерен стил на бликащ хумор и богатство на хармоничния изказ, предаден от клавирната партия.
Обичаното от публиката дуо Атанас Кръстев - виолончело, и Виктория Василенко - пиано, очарова публиката в зала 9 на НДК с "Вокализ" от Рахманинов, представяйки завидна многопластовост в крехката прозрачна фактура на произведението. В напълно контрастно настроение прозвуча "Хумореска" от Ростропович, в която виолончелистът изяви своето техническо майсторство, предизвиквайки бурни аплаузи. Истинско откритие за публиката бе "Славянска фантазия" от Карл Хьоне, изпълнена от Петър Македонски - тромпет, и Георги Бойкин - пиано. Представянето на тази, рядко изпълнявана у нас бляскава пиеса подсказва обещаващи перспективи пред това дуо, което свири със страст и убедителност, предшествани от прецизна работа с нотния текст и осмисляне на интересни идеи.
Високото ниво на клавирната катедра в Музикалната академия бе за пореден път доказано от изпълнението на Гергана Несторова с "Шакона" от Губайдулина. Тази сложна фактурно съвременна пиеса, изискваща изключителна концентрация и издръжливост, предоставя огромно предизвикателство за овладяването на формата и колорита на звука - всичко това бе убедително поднесено от младата пианистка. Концертна премиера бе изпълнението на "Триптих" за глас, виолончело и пиано от Борислава Танева в интерпретация на Нона Кръстникова, Атанас Кръстев и Мария Русева. Тази елегантна композиция, въплъщаваща мека женственост и чувственост, покори публиката с изискания си стил. Финалът на концерта бе първа част из Концерт за маримба, ударни инструменти, пиано и оркестър, изпълнена от авторите Мирослав Димов - маримба, и Емелина Горчева - пиано. След успешната премиера на творбата в НМА, музикантите се представиха с нея в Страсбург в рамките на Българското председателсто на Комитета на министрите в Съвета на Европа.
Талантливи, успешни, вдъхновени, младите преподаватели чувстват своята Музикална академия като втори дом, който им дава самочувствие, устои, стабилната основа на традицията и надеждата за бъдещето в лицето на студентите, посветили своя професионален път на музиката.