МГУ получи отличен
Седем руски вуза за първи път влязоха в Топ 100 на рейтинга на страните от БРИКС
/ брой: 295
Ирина Ивойлова
Седем руски вуза за първи път влязоха в първата стотица на вузовете от страните на БРИКС в рейтинга "Times Higher Education BRICS & Emerging Economies Rankings". В този рейтинг МГУ (Московският държавен университет - бел. прев.) се изкачи на пето място. Освен него в листата са също така МИФИ, Новосибирският държавен университет, МФТИ, СПбГУ, Уфимският държавен авиационен технически университет, МГТУ "Бауман". Как да заемат руските университети водещи позиции в рейтингите? Кога ще бъде създаден международен рейтинг на вузове с щабквартира в Русия? По какви критерии трябва да се оценяват университетите? За това пред "Российская газета" разказва ректорът на МГУ Виктор Садовничи.
- Виктор Антонович, МГУ се изкачи едновременно с пет позиции. Какви успехи са позволили да се случи това?
- Рейтингите са винаги нещо полезно и приятно, но важното в живота на университета все пак е качеството на образованието. Рейтингът е начин за измерване на едни или други успехи с помощта на определени показатели. При това обаче трябва да се разбира, че животът на университета е по-богат от който и да било рейтинг и те в никакъв случай не трябва да се използват за приемането на управленско-репресивни мерки.
Сега по отношение на рейтинга на БРИКС. Ние бележим чувствителен ръст по всички критерии: по "наука и изследвания", "цитираност", "международна дейност", "иновации".
Рейтингът на БРИКС и страните с развиващи се икономики сравнява университети с подобни идеи, бих казал дори така: той сравнява сравнимото. Не всички знаят, че в САЩ има три големи групи университети: научно-изследователски, университети, които са по средата, и регионални. И в САЩ никой тези три групи университети не ги сравнява. За всяка има свои подходи и критерии. С рейтинга на БРИКС компанията "Times Higher Education" също върви по този път.
- Имат ли нашите вузове шанс да влязат в Шанхайския рейтинг?
- Засега в Шанхайския рейтинг в Топ 100 влиза само Московският университет. Ние сме в рейтинга и по общи показатели, и по отделни дисциплини. В Шанхайския рейтинг важното е да имаш преподаватели, сътрудници или абсолвенти - Нобелови лауреати, лауреати на медала Филдс и висока цитираност в научни списания.
- А какви са ви прогнозите по международния рейтинг QS?
- Този рейтинг е най-известен в Русия. В общия рейтинг QS ние сега сме на 114-о място, през тази година се изкачихме с 6 позиции. В рейтинга QS голямо значение имат мнението на експертите и цитираност. За съжаление, не всички руски експерти, на които им изпращат писма, отговарят. Знам такива случаи.
В QS има наши вузове и броят им постепенно се увеличава. Бих искал да обърна внимание на рейтинга на вузове, който прави Саудитска Арабия. Той най-пълно според мен измерва успехите на университетите. МГУ там е на 48-о място, а по качество на образованието в този рейтинг ние сме на 14-о.
- Тези дни президентът поръча на правителството да започне работа по създаването на национален рейтинг на вузовете. Кога може да се появи той?
- Такова предложение прозвуча в моя доклад на Конгреса на ректорите, на който присъстваше президентът. Смятам, че този рейтинг ще допълва другите международни рейтинги и в него задължително ще участват чужди университети.
Как да се организира такъв рейтинг с щабквартира в Русия? Ние вече имаме два национални рейтинга. За основа може да се вземе една от групите разработчици или да се обединят усилията на двата екипа. Може да се създаде трета група с участието например на медия, това може да е "Российская газета" или друго издание. Важното е разработчиците на новия рейтинг по никакъв начин да не са свързани с университети. Предложенията по създаването на рейтинг трябва да бъдат представени до 1 юни 2015 година, така че време засега има.
- По какви критерии би могъл той да оценява вузовете?
- Първият, разбира се, е качеството на образованието: търсене, трудоустрояване, успешна кариера, дял на научните изследвания в учебния процес, конкурс при постъпване в университета. Към качеството на образованието бих причислил търсенето на наши специалисти в чуждестранни лаборатории, покани за четене на лекции. Могат да се взимат предвид престижни награди. Сега се отчитат само две награди - Нобеловата и Филдс. В същото време съществуват близо стотина престижни и значими награди.
- Все пак наградите се отчитат в рейтингите. А какво принципно ново може да има в нашия нов рейтинг?
- Бих предложил да се взима под внимание социалната функция на университета, широчината на представените хуманитарни науки. Тук влиза изучаването на редки култури, езици, истории, наличието на музеи, с други думи - всичко, което представлява пласт от културата на народа.
Защо да не се има предвид в рейтинга това, че университетът има например антропологичен музей, какъвто няма никъде другаде по света? Знам малки вузове в регионите, които пазят древни ръкописи. Тези вузове са пазители на културата, езика, историята. Съществуват университети, които се занимават само с високи технологии, а има вузове, които са не толкова забележима на този фон. Това обаче не винаги означава, че те са по-лоши.