22 Юни 2025неделя21:08 ч.

Маестро Кръстин Настев, СНИМКА КАЛОЯН ПЕТРОВ

"Меса-танго Буенос Айрес" звучи за първи път у нас на 24 февруари

/ брой: 38

автор:Дума

visibility 976

Три премиерни за България творби ще представи Националният филхармоничен хор на 24 февруари в зала "България". Под палката на Кръстин Настев и със специалното участие на квартет "София" и солистите Елена Механджийска (сопран), Деян Великов (контрабас), Стоян Караиванов (бандонеон) и Светлин Христов (орган) ще звучат вдъхновяващите "Меса-танго Буенос Айрес" от Мартин Палмери, "Тъмната нощ на душата" от Ула Йейло и "Thuremin" от Маартен Спруит. 

Танго-месата "Буенос Айрес" е може би най-известната и най-успешната творба на аржентинския композитор Мартин Палмери. Изпълнявана е в над 16 страни по света, често със самия него като солист на пианото. През 2013 г. тя звучи и на концерта в чест на папа Франциск в Рим, където Палмери се изявява заедно с хора на Кьолнската катедрала и оркестър "Roma Sinfonietta". "Меса-танго Буенос Айрес" представлява дръзка комбинация от сакрална музика и танго, която ни потапя в свят на интензивни емоции, страст и синкопирани ритми. Вдъхновен от музиката на Астор Пиацола, Палмери композира творбата през 1996 г. като шестчастна католическа меса за солисти, хор, бандонеон и оркестър в стила "Танго нуево". 

Ула Йейло е норвежки композитор и пианист, възпитаник на Джулиард, който развива своята кариера предимно в САЩ. Наред с класическите интереси, Йейло се интересува много и от кино и в своите произведения често черпи вдъхновение от филми и кинематографична музика. Ула Йейло пише "Тъмната нощ на душата" за смесен хор с участието на пиано и струнен квартет. Творбата е върху английския превод на поемата на Сан Хуан де ла Крус. За нея Йейло казва: "Тъмната нощ на душата" бе създадена върху три строфи от вълшебната поема на Сан Хуан де ла Крус. Едно от нещата, които исках да постигна в това произведение, беше да направя хора и пианото равностойни, сякаш участващи в диалог.

Колекционерът на атмосфери Маартен Спруит винаги търси представяне на духа на времето. Той е сред основните филмови композитори в Холандия и е известен като един от водещите продуценти и разработчици на виртуалния оркестър. 

Създава "Thuremin" за хор, струнни и орган през 2016 г. Творбата е изпълнена премиерно през юли в Рига, Латвия, от Хора на Латвийското радио. Две години по-късно е и американската й премиера - в Ню Йорк, на концерта на хор Musica Viva NY -  "Sunrise in the City".

Кръстин Настев е диригент на Варненската опера и ръководител на ежегодния майсторски клас за хорови диригенти в Пловдив. Изучава дирижиране в музикалните академии в Пловдив, София, Барселона, Базел (Швейцария) и Лятната академия в Сиена. В ранния етап на обучението си взима уроци по дирижиране при диригента Георги Димитров, а по-късно посещава диригентските курсове на Алан Хейзълдайн, Марк Шанахан, Бруно Апреа, Джанлуиджи Джелмети, Донато Рендзети, Луц Кьолер, Фрийдер Берниус, Рафаел Иммоос, Георг Грюн, Васил Казанджиев и вокалните майсторски класове на Райна Кабаиванска, Монсерат Кабайе, Дарина Такова, Раул Хименес, Калуди Калудов и Рамон Варгас. 

Отличен е със специална награда на конкурса за хорови диригенти, организиран от Международната хорова федерация Europa Cantat през 2013 г. в Санкт Петербург, а през 2007 г. достига до финалния тур на конкурса за хорови диригенти "Мариеле Вентре" в Болоня, Италия. През 2000 г. печели Трета награда на Академичния Бахов конкурс за пианисти, организиран от Музикалната академия в Пловдив. Участва в жури на международните хорови фестивали в Санкт Петербург (2014), Хонконг (2015) и Паралия, Гърция (2022).

Дебютира на сцената на Софийската опера със "Селска чест" от Маскани, дирижира Софийската филхармония и Националния филхармоничен хор и реализира студийни записи със Симфоничния оркестър на БНР. Като гост-диригент дирижира Пловдивската опера, Плевенската филхармония, Шуменския симфоничен оркестър, оркестрите на Анталия, Бурса и Ескишехир (Турция), хора на Анкарското радио, Нидерландския симфоничен оркестър в Еншеде, Младежкия оркестър на Малага (Испания), Симфониета Берлин (Германия). Като хоров диригент работи в Пловдивската опера, в операта в Анталия, в Teatre del Cercle в Барселона и с регионалния симфоничен хор на Мадрид. През 2018 г. получава покана за асистент в подготовката на операта "Летящият холандец" за оперния фестивал в Зелцах, Швейцария. Между 2011-2018 г. дирижира различни хорове в Испания, Германия и Швейцария и ръководи хоровете на Консерваторията в Анталия и Музикалното училище в Барселона. В началото на 2022 г. води майсторски клас за хорови диригенти по покана на хоровата федерация във Валенсия, Испания.

Поскъпване от 5 до 40% за две седмици

автор:Дума

visibility 8530

/ брой: 111

Всички основни храни са поскъпнали след 3 юни

автор:Дума

visibility 8951

/ брой: 111

България с най-висок риск от бедност в ЕС

автор:Дума

visibility 6368

/ брой: 111

Предлагат данък върху свръхпечалбите на банките

автор:Дума

visibility 8414

/ брой: 111

"Турски поток" отпада от отказа на руски газ

автор:Дума

visibility 5478

/ брой: 111

ЕК с наказателна процедура срещу Испания

автор:Дума

visibility 8636

/ брой: 111

Доналд Тръмп одобрил атака срещу Иран

автор:Дума

visibility 7842

/ брой: 111

Накратко

автор:Дума

visibility 7961

/ брой: 111

Страшна смешка

автор:Мая Йовановска

visibility 8600

/ брой: 111

Совата не е това, което е

visibility 8421

/ брой: 111

Не е нужно да сте марксист, за да четете Маркс

автор:Дума

visibility 7491

/ брой: 111

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ