18 Септември 2025четвъртък16:48 ч.

Руските миротворци охраняват път в Калбажарския район, който мина под контрола на Азербайджан съгласно тристранното примирие между Москва-Баку-Ереван...

ГЛОБУС

Магистрала до Русия може да помири Ереван и Баку

Полза от нея ще имат Иран и Турция, пред които ще се отворят нови пазари

/ брой: 12

visibility 1124

"Взгляд"

Геворг Мирзаян*

Наскоро в Москва се проведоха преговори между руския лидер Владимир Путин, арменския премиер Никол Пашинян и президентът на Азербайджан Илхам Алиев. Страните не успяха да се споразумеят за окончателния статут на Карабах. Независимостта на самопровъзгласилата се република вече не се обсъжда, но Армения иска тази земя да има статут на "автономия" в Азербайджан. Баку обаче, след като спечели втората карабахска война и завладя част от Нагорно-Карабахската република (НКР), не е готов да даде автономия.

С голяма степен на вероятност този въпрос няма да бъде разрешен при последващи преговори. Впрочем, въпросът за статута на Карабах може да почака. Има други въпроси, които не могат  чакат. Например, Илхам Алиев да върне арменските военнопленници. Никол Пашинян не успя да убеди Илхам Алиев да върне тези хора. 

Транспортът като шанс за регулиране на карабахския проблем

Всъщност единствената точка, по която бе постигнат поне известен напредък, бе въпросът за деблокирането на транспортните връзки. Страните се договориха да създадат  тристранна група на ниво вицепремиери, която трябва да проведе първата си среща до 30 януари и в "зависимост от резултатите от нея да бъдат определени основните насоки за работа".

Да, става дума преди всичко за транспортен коридор, който ще свързва основната част от азербайджанската територия с анклава Нахичеван, разположен на територията на същинската Армения. Условията за създаването на този коридор все още не са обсъждани: например кой ще притежава земята, по която ще мине този път (както шосеен, така и железопътен). И това поражда огромен брой слухове сред арменското население. Хората, недоволни от предаването на Карабах, смятат, че Пашинян е готов да прехвърли на Алиев част от територията и на самата Армения.

Освен това обаче комисията ще се занимава и с прокарването на железопътна връзка (не транспортен коридор, а железопътна връзка) между Армения и Русия през територията на Азербайджан. Всъщност за Ереван това е основният положителен резултат от преговорите в Москва. И това е онази добра новина, която за Никол Пашинян бе е жизненоважно да донесе от руската столица (на фона на масови протести в Армения). Затова сега премиерът на Армения активно я популяризира. "Изпълнението на споразуменията може да промени икономическия облик на нашия регион. И икономическите нововъведения могат да доведат до нови гаранции за сигурност", уверява той.

И на пръв поглед Пашинян е напълно прав. Железопътната линия е един от най-евтините начини за доставка на стоки, а Армения няма железопътна връзка с Русия, която е нейният най-важен търговско-икономически партньор и външен пазар. Плановете за изграждане на железопътна линия през Грузия не могат да бъдат реализирани, защото Москва и Тбилиси изобщо не мога да се договорят за статута на абхазкия участък от пътя.

Една транспортна връзка през Азербайджан ще даде сериозен тласък за развитието на арменската икономика, което от своя страна ще увеличи възможностите й в областта на сигурността. Връзката е от полза и за Русия, защото ако тя бъде свързана с транспортния коридор, който ще върви от Нахичеван до Баку, ще се окаже, че Русия ще получи директен достъп до Турция.

Тук обаче има две "но"-та , с които ще трябва да се залови новата тристранна група. Първо, кой и с чии пари ще изгради този път (значителна част от платното по маршрута е или демонтирана, или е в лошо състояние). Второ, как Азербайджан ще гарантира неговата неприкосновеност, ще поеме ли задължението да не го блокира? 

Възелът от интереси

Да, президентът Илхам Алиев уверява, че пътят е от полза не само за Армения и Русия. "Това е онази сфера, която може да даде голяма динамика на развитието на региона, както и да укрепи сигурността. Защото откриването на транспортните комуникации отговаря на интересите на народите на Азербайджан, Армения, Русия и нашите съседи. Сигурен съм, че съседните държави също ще участват активно в създаването на транспортни коридори и създаването на обширна мрежа от транспортни артерии в нашия регион", обясни азербайджанският президент. Под "съседи" той подразбирате най-вече Иран и Турция. Две страни, които не влизат в тристранната група, но имат голям интерес към резултатите от нейната работа. 

Така Техеран, който бе изключително загрижен от резултата от втората война в Карабах, ще получи допълнителни възможности в рамките на транспортния коридор Север-Юг. Анкара пък, която е недоволна, че остана извън преговорния формат за Карабах, ще получи достъп до руския пазар, както и до железопътна линия до Каспийския басейн.

Но интересите, било собствените, било на съседите , често отстъпват място на политическата целесъобразност. Ето защо всички въпроси на арменско-азербайджанското взаимодействие трябва да бъдат ясно разработени в прословутата съвместна тристранна група.

Това е необходимо не само на републиките, но и за Русия. Разрешавайки конфликта за Нагорни Карабах, Москва е заинтересована външните играчи да нямат възможност да разпалят въглените, останали от него: нито САЩ, нито Европа, нито дори Турция. Това означава, че на Владимир Путин, Илхам Алиев и Никол Пашинян (или неговият наследник, ако Пашинян не запази поста си) ще са им необходими още срещи. 

*Със съкращения, авторът е политолог и доцент от Финансовия университет към правителството на Русия, приоритети са му Кавказ, Близкия изток, Източна Азия, САЩ

КЗК с нови правомощия

автор:Дума

visibility 520

/ брой: 174

Сиренето у нас е с 26% по-скъпо от средната европейска цена

автор:Дума

visibility 559

/ брой: 174

ДФЗ засече двойно декларирани 7420 декара

автор:Дума

visibility 441

/ брой: 174

По-евтино на море в Гърция през септември

автор:Дума

visibility 564

/ брой: 174

София също блокира санкции срещу Израел

автор:Дума

visibility 642

/ брой: 174

В Белгия се "изпират" 16 млрд. евро годишно

автор:Дума

visibility 636

/ брой: 174

Протести в Словакия срещу Роберт Фицо

автор:Дума

visibility 592

/ брой: 174

Накратко

автор:Дума

visibility 467

/ брой: 174

Парламентарна поезия

автор:Александър Симов

visibility 477

/ брой: 174

Правителството върши своята работа и резултатите вече са видими

автор:Дума

visibility 556

/ брой: 174

Пътят на забравата

автор:Евгений Белий

visibility 546

/ брой: 174

Гладиаторско меле

visibility 456

/ брой: 174

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ