Luxgen - непознатият "китаец"
/ брой: 142
Електрониката на Тайван е известна в целия свят - достатъчно е да се сетим за смартфоните HTC или за компютрите марки Acer и Asus. Но жителите на островната китайска държава мечтаят да се уважават не само изделията на тяхната електронна промишленост, но и на... автомобилната. Да, Тайван има собствена автомобилна марка, носеща името Luxgen. Става дума за млада фирма, показала първите си модели само преди три години. В автомобилния свят младостта не е комплимент, ценят се преди всичко опитът и традициите, но реално погледнато и тях ги има. Още през 1949-а е организирана Yulon Group, едно от главните направления на която са били автомобилите. Днес тази корпорация има производствени мощности в Тайван, големия Китай и Филипините, където се правят за локалните пазари в партньорство с Nissan, Mitsubishi, GM и Chrysler над два милиона коли годишно.
От Luxgen наблягат на произхода си не за хвалба, а по-скоро, защото не искат асоциации между техните автомобили и тези от Поднебесната империя. На хартия Тайван е също република Китай, но без допълнението народна.
В момента компанията има само три модела - кросовърът Luxgen 7 SUV, ванът Luxgen 7 MPV и неотдавна появилият се седан Luxgen 5. Не са много, но с тяхна помощ марката успя да се закрепи както на вътрешния си пазар, така и в континентален Китай. И скоро ще има още доста нови модели - и компактни кросовъри, и неголеми седани, като всичките те ще бъдат лансирани в премиум сектора на автопазара. Нещо като тайвански Mercedes...
Засега главните усилия са надсочени към налагането на кросовъра Luxgen 7 SUV на въшните пазари. Колата е развита върху модернизирана платформа на френската компания Matra, която пък навремето беше използвана при създаването на Renault Espace. Правилото да не се изобретява отново колелото важи с пълна сила в случая - тайванците ползват проверени от времето разработки, като предавателни кутии на японската фирма Aisin, сред доставчиците са такива компании като Garret, Delphi, Autoliv, Continental и много други, върху прецизирането на ходовата част за тях са работили специалисти от Magna и Prodrive.
Luxgen 7 SUV се предлага както само с предно, така и с куатро-задвижване, при което е използван многодисков съединител, прехвърлящ при буксуване до 50% от въртящия момент към задните колела. Вътре оборудването отговаря на категорията премиум - в центъра на конзолата има голям екран, работата на който е синхронизирана напълно с личния смартфон на собственика, но само ако е HTC. Пак там се изкарва картина от доста камери, включително и за нощно виждане, и от системата с име "спаси мотоциклетиста!" При включване на мигач последната задейства камери в страничните огледала, което позволява да не се върти главата на шофьора, а да следи какво става отстрани на екрана. Колата е и с уникална система против кражба, която примъква шофьорската седалка напред и захлупва с гърба й волана при заключването на автомобила.
Салонът е просторен, най-вече заради габарита на колата от 4,8 м, но двигателят е само един - 2,2 л, бензинов, турбо с мощност 175 к.с. и максимален въртящ момент от 280 Нм. Кутията е петстепенна, автоматична, гумите са тайвански, на марката Bravo.
Седанът Luxgen5 има много интересен интериор с удобни седалки, предлага се с избор между два мотора - базовият 1,8 л с мощност 150 к.с. и двулитров, 170 к.с. Изборът при трансмисиите е между автоматик /5-степенен за 1,8 и шестстепенен за 2л/ и петстепенна класическа механична кутия.
Седемместният ван Luxgen7 MPV има много комфортно окачване, двигателите и комплектацията повтаря тази на кросовъра с малки разлики. Те са във версията Luxgen7 CEO. Зад предните седалки има преграда, която се затъмнява и налице е огромен екран, както и две комфортни кресла за баровците в салона.