"Лукойл" официално обяви продажбата на "Нефтохим"
Може да се очаква поскъпване на горивата
/ брой: 236
"Лукойл" обяви официално, че обмисля продажбата на рафинерията си в Бургас - "Нефтохим". "Предвид същественото изменение на условията за осъществяване на дейността на предприятията от групата "Лукойл" на територията на България, компанията започна работа по преразглеждане на стратегията си по отношение на този актив. С помощта на международни консултанти ще бъдат анализирани различни опции, включително продажбата на бизнеса", съобщиха от компанията.
През ноември управляващите се разбраха вносът на руски петрол в България да бъде прекратен "в срок не по-рано от 1 март 2024 г. и не по-късно от 15 март 2024 г."
"Преразглеждането на стратегията е следствие от приемането от страна на държавните органи на България на дискриминационни закони и други несправедливи, пристрастни политически решения спрямо рафинерията, които нямат нищо общо нито с цивилизованото регулиране на големия бизнес, нито с увеличаването на приходната част на бюджета на страната", казват от "Лукойл".
Оттам обявиха, че ще информират държавните органи на страната и Синдиката на Българските Нефтохимици "Лукойл" за по-нататъшните действия на компанията по отношение на активите й в България.
През октомври финансовият министър Асен Василев обяви пред "Файненшъл таймс", че българското правителство наложи високи данъци върху дейността на руски енергийни компании с цел да принуди "Газпром" и "Лукойл" да напуснат европейския пазар. Тогава той посочи, че натискът на правителството е накарал "Лукойл" да започне процеса на продажба на рафинерията си в Бургас-"Нефтохим", като има интерес от потенциални купувачи.
Малко след това, отново през октомври, основният акционер в бургаската нефтена рафинерия "Нефтохим" - "Литаско" (Litasco SA), обяви, че не е получавала никакви предложения за продажба на предприятието.
Министърът на финансите Асен Василев заяви вчера, че са имали изпреварваща информация за това, че "Лукойл" преразглежда дейността си в България и обмисля продажба на бизнеса у нас.
"Радвам се, че са обявили това, коментира Василев пред журналисти на граничния пункт "Капитан Андреево".
Според него всяка една компания има възможността и правото да прецени къде да оперира и какво да прави със собствените си активи, посочи Василев. Той поясни, че от гледна точка на българското правителство рафинерията трябва да бъде подсигурена чрез представител на държавата, така че тя да продължи да оперира по възможност със стратегически инвеститор и българският интерес да бъде защитен.
Василев увери, че няма риск България да остане без горива в тази ситуация.
"Ако искате да продавате нещо, искате то да е печелившо и да работи", коментира министърът и добави, че няма някаква дискриминация към дружеството.
"Ние спазваме стриктно законодателството, което е прието от парламента", заяви Василев.
Скъпи горива, монопол върху данъчните складове, неплащане на данъци в българската хазна, укриване на печалби, замърсявания на околната среда... Всички тези проблеми, а и много други, свързани с "Лукойл Нефтохим", бяха повдигани години и години наред от независими експерти, медии, опозиционни политици. Но така и не влязоха в полезрението на държавното ръководство, оглавявано над десетилетие от лидера на ГЕРБ Бойко Борисов. Навремето той дори не криеше изключително близките си отношения с бившия изпълнителен директор на компанията Валентин Златев. Никой от обкръжението на Борисов не смееше да се закача с "Нефтохим", освен покойния бивш шеф на митниците Ваньо Танов.
Т.нар. дерогация за "Нефтохим" (временно изключение от ембаргото на ЕС за вноса на руски петрол) бе извоювана от правителството на Кирил Петков през май 2022 г. и важеше до 5 декември 2024 г. Мотивът - да се подготви преходът на предприятието за работа изцяло с различни от руския сорт "Уралс" видове петрол и да няма сътресения на пазара на горива.
Очакванията на потребителите бяха за намаляване на тогавашните високи цени и макар по-бавно от желанията, това се случи. Действително причините бяха основно чисто пазарни и неведнъж е коментирано и обосновавано с анализи, че "Нефтохим" продължава да се възползва от евтиния "Уралс" в ущърб на потребителите.
Малко история
Петролната рафинерия на "Нефтохим" започва работа 1963 г. Приватизирана е през 1999 г. от правителството на Иван Костов (ОДС).Тогава 58% от капитала й придобива руската компания "Лукойл". Останалите са пуснати по линия на масовата приватизация и предложени на служителите. С времето "Лукойл" успява да консолидира собствеността.
Днес основен акционер (с 89,97 % от капитала) в "Лукойл Нефтохим Бургас" е регистрираното в Швейцария дружество "Литаско". То е дъщерна фирма на "Лукойл" и неин изключителен търговски представител за международния пазар. "Лукойл Нефтохим" години наред не бе плащала данък печалба. Това е възможно, защото работеше в България чрез "Литаско", която купуваше от руската "Лукойл" суров петрол и го продаваше на рафинерията. След това купуваше обратно преработения петрол и го продаваше на потребителите. Освен това отчиташе, че е на загуба в страната.
Целта на посредника е да купи евтино и да продаде скъпо. Така данъците от печалбата на рафинерията в Бургас отиваха обратно в Русия.През януари 2023 г. служебното правителство и компанията съобщиха, че цялата икономическа дейност на "Лукойл Нефтохим" вече е преместена в България. От това следваше дружеството да започне да си плаща данъците, но останаха само обещанията.
Проф. Румен Гечев:
Рафинерията трябва да работи нормално
"Аз не се бъркам в работата на чужди корпорации. Мен ме интересува българският интерес. Да работи нормално рафинерията, да предлага съответните горива на българския пазар на достъпни цени. Какви стратегии имат и кой е собственикът, това си е тяхна работа, каза народния представител от БСП Румен Гечев.
Доц. Григор Сарийски:
Компания може да бъде разпарчетосана
"Лукойл" има монопол върху търговията с горива, тъй като държи голяма част от публичните складове, така че не можете да внесете и 1 килограм петрол, ако не сте свързан с компанията". "Лукойл" от доста време практикува т.нар. трансферно ценообразуване. Това е прехвърляне както на доставките, така и на продажбите през трети лица и по този начин ограничават данъчната основа, на която трябва да платят данъци.
Прехвърлянето от едни ръце в други ще доведе до още от същото. Единствената разлика, която може да настъпи, е ако се разбие ефективно монополът, но това неща не вярвам да бъде направено, тъй като прехвърлянето на компанията в сегашното й състояние, би трябвало да бъде част от споразумението. Защото никой не би искал да купи компания, която след това да бъде разпарчетосвана.
Това ще бъде повод да се пипнат цените, защото смяната на компанията винаги е повод да се направи нещо, което да има по-голяма финансова изгода за нея. Очаква се евентуално увеличение на цените, разбира се, имате претекст да го правите, защото не малко се изприказва, а и доскоро беше истина, че има голяма разлика между руския петрол и останалите сортове.
Второ - променят се логистичните вериги... ще се променят и застраховките. Все основания, на които дори формално новият собственик ще може да увеличава продажната цена в бензиностанциите.
/Пред БНР/
Васил Велев, АИКБ:
Всичко ще зависи от купувача
"От Асоциацията на индустриални капитал в България (АИКБ) нямат данни за потенциален интерес към активите на "Лукойл" в България", заяви председателят на АИКБ Васил Велев.
Според него при наличие на добър стратегически инвеститор със сериозни възможности, компанията би могла да се развие. В отговор на въпрос кой е печеливш и кой е губещ от създалата се ситуация, Велев посочи, че отговорът зависи от това в чии ръце ще попадне рафинерията. "България има полза от добре работеща рафинерия. Ние, от една страна, имаме най-ниските цени на горивата, снабдяваме и региона с дизел, а от друга страна, в последните две години се промени бизнес моделът и компанията започна да плаща корпоративен данък в България, което и нашият интерес", каза Велев.
Велев твърди, че в зависимост от потенциалния купувач, възможностите и уменията му, компанията може да се развие или да фалира. Той напомни за поредица от случаи с големи български компании, попаднали на недобри собственици, които вече са изчезнали от икономическата карта на България.