Латентен фалит
/ брой: 199
Компанията "БДЖ-Пътнически превози" спря "временно" обществената поръчка за доставка на 42 нови влака, след като в КЗК е получена жалба срещу търга. Мярката е поискана от китайската компания CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation). Преди това същото направиха и други двама кандидат-доставчици - "Сименс" и "Шкода". Участниците се жалват от разясненията на процедурата, които са получили от държавната компания. Съмненията около нея стартираха още преди обявяването на поръчката през лятото, а експерти от сектора предупредиха, че условията са стъкмени по мярката на определен кандидат. В последния момент тръжните условия за купуването на нови влакове са променени, така че да спечели той. Част от основните параметри в поръчката са занижени спрямо препоръките на консултантите и европейските изисквания - скоростта на влаковете е намалена от 200 км/ч на 160 км/ч, броят на пътниците - от 350 на 230, а срокът за гаранционната поддръжка е наполовина по-кратък - 15 години. Оставяме настрана въпроса за експертния капацитет на работещите там чиновници, които явно не могат да напишат свестни условия за търг. По-важното е друго. Тези нови влакове са жизнено важни за железниците, за да заприличат те що-годе на компания, предоставяща обществена услуга, за която държавата всяка година налива милиони левове субсидии. Току-виж новите влакове привлекат повече пътници, които си плащат реалната цена на билетите и по този начин загубите на превозвача да намалеят.
Всичко това обаче се отлага за бъдеще неопределено време, което намалява шанса "БДЖ - Пътнически превози " да излезе от състоянието си на латентен (скрит) фалит. В един нормален свят предприятия като това трудно могат да съществуват. В България обаче, те не просто съществуват, но и не спират да гълтат огромен обществен ресурс без особен резултат.