Лъснаха далаверите на ГЕРБ в пътищата
Доклад на Сметната палата потвърди обвиненията на БСП, че "Автомагистрали" е касичка за пари
/ брой: 104
Държавното дружество "Автомагистрали" е превъзлагало недопустимо дейности за милиарди левове на десетки външни фирми - в разрез със Закона за обществените поръчки. Агенция "Пътна инфраструктура" е била наясно, че фирмата няма капацитет да изпълнява мащабно строителство на магистрали и укрепване на свлачища, но въпреки това й е възложила такива дейности. Това са само част от изводите в публикуваният от Сметната палата одитен доклад за работата на "Автомагистрали" от януари 2016 до 31 декември 2020 г. Проверката дойде по искане на НС след многократни призиви от БСП.
През последните 4 години министрите Николай Нанков и Петя Аврамова са лъгали българските народни представители, че строенето на магистрали в България се е извършвало по законния ред и по установените процедури, че държавното предприятие "Автомагистрали" е имало капацитет за тази дейност и че средствата са се разпределяли без да се ощетява бюджетът, обобщи Георги Свиленски от БСП. Той припомни, че социалистите са задали над 36 въпроса по темата в НС. Съпартиецът му проф. Румен Гечев подчерта, че Сметната палата категорично доказва, че е нарушен Законът за обществените поръчки. Според него възложителите от АПИ са опитали да "финтират" закона. В БСП са категорични, че прокуратурата трябва да се самосезира след пресконференцията им. Свиленски заяви, че Иван Гешев само трябва да напише обвинението като вземе за доказателство доклада на Сметната палата.
Законът позволява на държавни органи и общини да възлагат директно дейности на свои дружества, ако те разполагат с капацитет да извършат съответните дейности. Общата стойност на сключените от АПИ и "Автомагистрали" договор по този ред възлиза на 3,6 млрд. лв. без ДДС, или 96,6% от всички изпълнявани договори от фирмата през одитирания период. Сметната палата доказва, че АПИ са имали информация за липсата на капацитет. "Няма нито една машина за полагане на асфалт, има 3 секретарки, само 1 юрисконсулт и 1 експерт по обществени поръчки. Как един човек ще следи и ревизира договори за 4 млрд. лв.?", възмути се Гечев. Държавната фирма би трябвало да има минимум 1000 единици механизирана техника, а има само 386 установени от Сметната палата. Вместо 2 150 служители, наетите са 378. Свиленски попита колко от подизпълнителите се занимават с реално строителство на пътища. Според него от около 400 фирми само 10-15 го правят, а останалите са за доставки на кламери, дезинфектанти и др. продукти.
Според доклада "Автомагистрали" е получила авансово 667 млн. лв. с ДДС, а в края на 2020 г. приетите дейности от възложителя са за само 140 млн. лв. "Т.е. 520 млн. лв. АПИ налива в "Автомагистрали", която от своя страна ги налива в други фирми. Това са средства, които частните фирми през "Автомагистрали" въртят безлихвено и без никаква дейност", разкри Гечев. Според него с "хитринка" правителството на ГЕРБ се е опитало да покрие част от договорите за над 3 млрд. лв. Преди да се вземе решението за одит от Сметната палата кабинетът е поискал АДФИ да направи анализ - законът не допуска две държавни институции едновременно да проверяват един и същи обект. "Това е очевиден стремеж на ГЕРБ да заличат следите, тъй като този доклад не е установил абсолютно никакви нарушения", посочи Гечев.