Концесията на летище Пловдив пак се провали
Правителството прекрати и втората процедура
/ брой: 114
Никой не иска да вземе на концесия летище "Пловдив". Това е причината кабинетът да прекрати процедурата, съобщи правителствената информационна служба. Това е втори опит за отдаване на концесия на пловдивското летище. Процедурата беше открита на 28 февруари 2020 г. Последва трикратно удължаване на срока за подаване на оферти заради пандемията. Последният беше до 23 февруари 2021 г. Нито един кандидат не е подал оферта, не е имало и искане за ново удължаване на срока. По тази причина процедурата е прекратена, се казва в правителственото съобщение.
Предвижда се да бъде направен независим анализ на целесъобразността и възможностите за откриване на нова процедура за възлагане на концесия. Тя ще отчете тенденциите за развитието и възстановяването на авиационната индустрия, която е един от най-засегнатите браншове от пандемията от КОВИД-19. Третото правителство на Бойко Борисов пропусна възможността да даде летище "Пловдив" на концесия през 2018 г., когато имаше двама кандидати. За победител в надпреварата беше обявен китайско-холандски консорциум начело с "Хайнан груп". След смъртта на основателя на китайския конгломерат HNA Group ("Хайнан груп") Уанг Джиан те се отказаха от сделката. Техен консултант тогава беше сегашният служебен финансов министър Асен Василев.
Държавата обаче не пожела да сключи договор с класирания тогава на второ място кандидат - обединението между "Тракия икономическа зона" и транспортната компания ПИМК. Те обещаваха да вложат в развитието на летището 130 млн. лв. през следващите 35 години. Офертата им бе подкрепена и от местната власт. Официалният мотив беше, че е по-добре да се проведе нова процедура по новия Закон за концесиите, но това така и не стана. Развихрилата се пандемия обаче промени коренно ситуацията и намирането на кандидати вече се оказа мисия невъзможна. Ако се стигне до трета концесионна процедура, най-вероятно тя ще е с много по-ниски финансови изисквания.