Колонката на Наталия Киселова
Конституцията - на КС*
/ брой: 246
Доц. Наталия Киселова
Има три спорни момента в Конституцията - правомощията на главния прокурор, служебното правителство на президента, което не е направено по най-добрия възможен начин и инспекторатът на ВСС и как инспекторите ще могат да проверяват прокурори и следователи.
Кризата на политическото представителство е още от 2016 г., когато имаше усилия да бъде взривен политическия модел с референдум.
Конституционният съд вероятно ще бъде сезиран за промените в основния закон. Проблем има както с кръга от лица, които могат да стават служебни премиери, така и с квалифицираното мнозинство от 160 гласа за регулаторите.
Депутатите все пак могат да коригират списъка от лица за служебни премиери. Председателят и зам.-председателят на Сметната палата биха били в ситуация на конфликт на интереси, ако оглавят служебното правителство. Ако пък председателят на ВКС оглави правителство, то би се нарушил принципът на разделение на властите.
Не е имало дебат по въпроса за монопола на прокуратурата върху обвинението. Поводите за промени в Основния закон бяха два Ц да се ограничат правомощията на президента в различни сфери и да се ограничат възможностите на главния прокурор да влияе. Въобще не се влезе в дълбочина да се преосмисли, ако е необходимо, какви са правомощията на прокуратурата при упражняване на надзора за законосъобразност в определени случаи. Макар да виждаме нови неща, голяма част от проблемите ще се прехвърлят върху бъдещата законова уредба. Затова много по-скоро ще се наложат отново да се правят конституционни промени.
Мястото на Инспектората не е в конституцията. Преди 15 г. е въведен като лъжлива крачка да убедим нашите европейски партньори, че правим големи усилия за борба с корупцията и респ. забавено правосъдие. Това, което виждаме в доклада за второ четене е, че наименованието се запазва и инспектората остава към ВСС. Дава се възможност също за още един мандат на главния инспектор. Правомощията остават такива, каквито са в момента.
Не съм привърженик на двойното гражданство като правен институт, камо ли да се дава възможност на лица, които имат още едно, две или повече гражданства да заемат въсши държавни длъжности, защото теоретично винаги може да възникне конфликт между две държавии и лицето да е гражданин на тези две държави. Тогава въпросът с изпитанията на неговата лоялност ще бъде на дневен ред. Проблемите тук са два. Защо за министрите няма да има уседналост, а за депутатите ще има. Разбирането за това как някакви хора са прекарали в чужбина известно време и след това се връщат да ни ощастливят, можем да го видим и 2001-а и 2021-а г.Не мисля, че нито при НДСВ, нито при "Продължаваме промяната" експериментите бяха добри.
Нарушенията на правилника не са основание за обявяване на противоконституционност на взетите решения, въпреки, че беше нарушен начина, по който се изказваха депутатите.
Усилията на конституционното мнозинство не доведоха до смекчаване на напрежението по отношение на конституционните промени. Приетите законови поправки може да бъдат отложени и за януари. Имаме нужда от друг вид Коледни подаръци, а не от промени в Конституцията.
Пред Nova News и пред журналисти в парламента
*Заглавието е на редакцията