Китайци искат да произвеждат у нас електробуси
Експерти предлагат 30% от цената на електромобила да се плаща от държавата
/ брой: 195
В началото на следващата седмица ще има преговори с голям китайски производител на електромобили, който иска у нас да се произвеждат батериите и управлението на електрически автобуси. Това съобщи вчера председателят на УС на индустриалния клъстер "Електромобили" Илия Левков. По неговите думи у нас има достатъчно възможности това да се осъществи. От българска страна ще има предложение у нас да се извършва и сглобяването на електробусите. Левков не уточни за кой пазар ще бъдат електрическите автобуси, чиято цена е около 200 хил. евро, но каза, че се надява и у нас такъв рейс да тръгне по някоя от градските линии на София. Той бил подходящ за градско и крайградско движение поради по-ниските експлоатационни разходи.
В момента се извършват тестове и се очаква до 15-20 септември да бъде готова първата българска зарядна станция за електромобили, съобщи още Левков. У нас се създават и модели за подмяна на обикновения двигател на колата с електродвигател, добави той. В Техническия университет в София пък има създадени протопипи на електромобили, които вече са отличени в чужбина.
От клъстера предложиха новите собственици на електромобили у нас да получават финансова подкрепа в размера на 30% от стойността на колата. Искат също автомобилите на ток да бъдат освободени от пътен и от годишен данък, от такса за паркиране в градовете, както и от такса за регистрация. В началото на месеца министърът на икономиката Делян Добрев заяви, че държавата предвижда редица привилегии за собствениците на електрически коли. Една от тях е освобождаването от закупуване на винетни стикери. Според Илия Леков обаче до няколко години този вид автомобили няма да излязат от градовете. Очаква се до 2025 година по пътищата на страната да се движат най-малко 200 хиляди коли, задвижвани с електроенергия, което би било към 3 на сто от автомобилите в България.
Според експертите България има шанс да се развива в този сектор на икономиката, тъй като може да използва големия си потенциал в производството на електронни уреди. В страната има около 1000 фирми, които се занимават с производство на електрически колектори, батерии и други подобни уреди. Подготвя се и бакалавърска степен по специалността, а с помоща на БАН ще бъде открита доктурантура за електрически превозни средства. Според Иван Нейков от екипа, работил по анализ на сектора, и бивш социален министър, през следващите 20-25 години броят на застаряващите работници ще се увеличава. Този факт според него ще е благоприятен за сектора, тъй като ще се търсят кадри, които са вече запознати с материята.
От клъстера се надяват до края на годината понятието "електромобил" да влезе в Закона за движение по пътищата. Специалистите казаха още, че засега високите цени на електромоболите са нормални.