Колела
Китайският автопром с нова атака към света
/ брой: 61
През последното десетилетие износът на китайските автомобилостроители към страните с развиваща се икономика и пазари намаля драстично, след като ключови региони като Русия, Бразилия, Северна Африка и Близкия изток се сблъскаха с икономическа или политическа нестабилност. Сега, оборудвани с по-добри технологии и ново поколение продукти, китайските автомобилни марки се прегрупират, за да търсят разширение в чужбина, като се насочат към Европа и избрана група от големи развиващи се пазари. Водещи компании в новия “натиск на запад и към света” са Geely Automobile Holdings – най-големият автопроизводител в Поднебесната империя, и Great Wall Motor Co., който пък е най-големият производител на всъдеходи и пикапи в страната.
Tърговският спор с администрацията на президента Тръмп накара Geely да се откаже от плановете да произвежда автомобилите от премиум марката си Lynk & CO в завода на дъщерната си корпорация Volvo Car в Южна Каролина. Но марката твърдо се придържа към плана си да лансира тази марка в Европа по най-бърз начин. Моделите на Lynk & CO споделят платформите си с тази на шведския Volvo XC40 и ще тръгнат на пазара в Западна Европа през първата половина на следващата година. Това съобщи пред журналисти президентът на марката Ан Конгю в китайския град Жухай, където беше даден старт на продажбите на първия MPV автомобил на Geely. Освен моделите на Lynk & CO, компанията има намерение да представи и собствените си модели в Европа, но засега не се съобщават повече подробности.
След като закупи дялово участие от 49.9 процента в малайзийската автомобилна марка и производител Proton през 2017-а, Geely определи Югоизточна Азия като един от главните си експортни пазари. В края на миналата година китайците отвориха продажбите в Малайзия на най-продавания си компактен кросовър в Китай - Boyue, като моделът се предлага там с марката Proton. След този модел Geely планира да пусне още няколко през дилърската мрежа на Proton. Някои от тях могат да се сглобяват по-нататък в завода на Proton и да се предлагат след това не само в Малайзия, но и в останалите важни пазари в Югоизточна Азия.
През 2017-а година Geely отвори асамблиращо производство в град Борисов, Белорусия. В този завод също ще се произвеждат освен Boyue, още няколко модела за пазарите в Русия и бившите съветски републики, след разширяване капацитета на завода.
Подобно на Geely, Great Wall също разглежда Русия и околните й републики като ключови пазари. Китайската компания вече има нов завод в Тулска област в Централна Русия, чийто годишен капацитет е за 150 000 автомобила. Той ще произвежда кросовър моделите на марката Haval на Great Wal.
Но глобалните амбиции на Great Wall не спират дотук. Те се подготвят да изкарат на пазара в Европа премиални SUV-модели с марката Wey, кръстена на собственика на компанията, както и малки градски електромобили на специално новосъздадената си марка Ora. Great Wall планира пускането на пазара в Европа на компактен напълно електрически модел на марката си Ora в Западна Европа в края на следващата година.
Преди броени дни Great Wall подписа съглашение с германския тунинг специалист – компанията Brabus, известен с тунинговането на моделите на Mercedes, за доработка на интериора, задвижването и екстериора на SUV-моделите си Wey според изискванията на европейските купувачи. Първият модел, рожба на това ново партньорство, ще е бъде демонстриран по време на автосалона във Франкфурт тази есен.
Обаче не само Great Wall търси възможности за продажби на електромобили в Европа. В тази посока има сериозни планове и от Chery Automobile Co., които показаха електрически кросовър през 2017-а година във Франкфурт, както и BAIC Motor Co. Изложили концептуален електрически кросовър в началото на този месец на автосалона в Женева.
Китайската държава подпомага финансово в момента много сериозно различни новостартиращи предприятия /EV startups/ за производство на електромобили с планове за инвазия в Европа. Два от тях вече обявиха намерения за старт в Стария континент до края на тази година - Aiways и Byton, и двата с електрически кросовъри, макар и с различна големина.
Президентът Доналд Тръмп с новите си мита понамали ентусиазъма на китайците да навлязат в Щатите с нови предложения на пазара, но това едва ли ще отслаби напъна на новата им атака в подновения им поход към света...
АвтоВАЗ добавя 17 подобрения за Лада 4x4
Най-добрият автомобил на руската автопромишленост и член на световната слава на автомобилизацията – първият всъдеход със самоносеща каросерия в света – Лада Нива, сега Лада 4х4, е достатъчно жизнен и конкурентоспособен след 42-годишната си история.
През последните години автомобилът се доработваше, добавен беше нов двигател, но основното в него – лесната експлоатация и проходимост, си остават на познатото високо ниво.
Естествено, новото време си иска своето и АвтоВАЗ планира нови неща за сегашния всъдеход Lada 4x4, за да го направи още по-комфортен при ежедневната му експлоатация. Става дума за доста внушителен списък от 17 нововъведения, сред които и монтирането на салонен филтър.
Всъдеходът ще получи още по-ергономичен лост на предавките, нова отоплителна система, ще се адаптират тапицериите на вратите за монтаж на високоговорители на аудиосистемата. Между двете предни седалки ще се появи подлакътник, отзад ще има релси за поличката на багажника и ще се заменят всички уплътнители на вратите с трикамерни.
Lada 4х4, по-рано известна като Нива, се прави от 1977-а година насам. Всъдеходът се предлага в два варианта на купето – с три и пет врати, а цената му тръгва в Русия от 440 000 рубли /10 800 лева/, а цената на топ версията Bronto стартира от 624 000 рубли /16 840 лева/.
По предварителна информация следващото поколение на модела Lada 4x4 ще бъде развито върху нова платформа – модулната архитектура на алианса Renault-Nissan, която ще се използва и при създаването на следващото поколение на модела Dacia Duster. Очаква се новата руска машина със славна история да излезе на пазара в периода 2021-а - 2022-а година, а дотогава ще се правят машините от текущото поколение.