"Къщи без огради" за 75-ия рожден ден на Георги Стоянов
/ брой: 169
Режисьорът Георги Стоянов, председател на Съюза на българските филмови дейци, ще празнува 75-ия си рожден ден с филма "Къщи без огради" (1973). Прожекцията в кино "Одеон" е на 27 юли от 19 ч., входът е безплатен, научи БТА от Филмотеката. Кирчо Петров, Константин Коцев, Стефан Данаилов, Леда Тасева, Добринка Станкова, Надежда Казасян са в актьорския екип на филма, отличен с наградата на СБФД за сценарий - на Никола Русев. Главният герой в "Къщи без огради" - малкият Мишо, остава кръгъл сирак. Докато го настанят в детски дом, за него се грижи целият квартал. Един ден прекарва при чичо Еленко, друг път при Керкенеза, трети - при архитекта и неговата съпруга. Всички се стараят според възможностите си да доставят радост на момчето, но Мишо търси в очите им онази любов, която е имал, докато е била жива майка му...
Роден в Москва, завършил там инженерство, а после режисура в Париж, в края на 60-те години Георги Стоянов внася неочаквано дръзки и подчертано космополитни интонации в родното ни кино, припомнят от Филмотеката. Още първите му филми "Случаят Пенлеве" (1968) и "Птици и хрътки" (1969) преобръщат драматургичните и тематичните клишета на соцреализма и експериментират в оригиналните жанрово-стилистични полета на гротеската и абсурда. Критиката забелязва новаторството им и ги обявява за филмова класика. След антивоенната и антифашистката проблематика Георги Стоянов се насочва към научната фантастика ("Трета след слънцето"). Следващите му филми ("Къщи без огради", "Щурец в ухото") изследват съвременния живот с инструментариума на реалистичното кино. С "Пантелей" се връща към антифашистката тема. После поема към ново предизвикателство - през 1983 г. снима амбициозната историческа фреска "Константин Философ".
Независимо дали гледа назад - в праисторическите епохи и историческите потайности, или сондира виртуални пластове на времето, дали портретира полицаи-инквизитори, симпатични скитници или велики будители на Духа, дали ползва жанровия ключ на гротеската, фантастиката, психологическата драма, филма за пътуването, историческата биография, комедията на нравите или философската притча, Георги Стоянов се вълнува преди всичко от фундаменталния въпрос за нравствения избор пред всеки човек, отбелязват специалистите.