29 Март 2024петък09:17 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Как влакът пътува през времето

Успешният "брак" на старата идея с модерните технологии роди съвременния железопътен транспорт, който вече е конкурент на самолетите

/ брой: 178

visibility 1434

Пенка Исаева

Той е икономичен, екологичен, евтин, бърз. Ето защо Европейската комисия прие през 2011 г. план за създаване на единно европейско железопътно пространство, т.нар. Бяла книга. Пред железниците се поставят редица задачи: да подпомогнат в значителна степен икономическия растеж на Европа, да поемат голяма част от нарастващия пътнически трафик, да съкратят до 2030 г. с 30%  емисиите на вредните газове, да намалят общия брой транспортни произшествия.
     
 Историята
 
на влака започва още от VI в. пр.н.е. в Гърция. Там той представлява дървени вагони-каруци на колела, теглени от хора или от животни. Те се движат по "релси", направени от варовик. Превозвали лодки до Коринтския полуостров. Този превоз просъществувал 650 г. - до I в. от н.е., когато се появили първите вагони по релсови пътища, теглени от коне. Такива пътища били строени в Малта и в Римската империя, като трасетата навсякъде били от камък. Релсови пътища се появили отново в Европа след тъмните векове на Средновековието. През 1515 г. кардинал Матхус  Ланг описал подобен транспорт в Австрия - релсите били дървени, както и вагоните, които били теглени с въже от човек или животно. Описанието пък на Георг Агрикола през 1556 г. е от мините в Германия за извозването на въглищата с дървени каруци с колела, движещи се по дървени дъски с отвесни ограничители, за да ги насочват по пътя. А първата истинска железница се появила през 1605 г. пак в Германия, с нея пренасяли въглища до пристанищата.


Този вид транспорт се разпространил доста бързо, защото освен за въглища бил подходящ за превозване още на полезни изкопаеми и на други по-едри товари. По нанадолнищата вагоните се управлявали само от машинист, за да си почиват конете. В края на 1760 г. започнали да слагат чугунени отливки върху горната повърхност на дървените релси, колелата с фланец били по-устойчиви при завоите. През 1790 г. дървените релси били заменени изцяло от метални, които били по-трайни и по-безопасни.


Английският изобретател

Джеймс Уат направил подобрения на парната машина

 което дало тласък на промишлената революция. Първият работещ модел на парен локомотив е конструиран от американеца Джон Финч през 1794 г. а първият парен локомотив в Европа е построен в Обединеното кралство през 1804 г. от английския инженер Ричард Тревитик. Първото официално пътуване било по железницата "Мърдър Тидфил" между Пенъдарен и Аберкънон (16 км), влаковата композиция включвала освен парния локомотив и прикрепени два вагона, единият бил с 10 т желязо, а в другия имало 70 човека. Разстоянието от едната до другата гара било изминато за 4 часа и 5 мин.
Постепенно влаковете превзели цяла Европа. През 60-те и 70-те години на миналия век усилията били насочени към увеличаване на скоростта им, парните локомотиви били заменени с дизелови и електрически. Но за скорост над 200 км/ч бил необходим специален релсов път или магнитни възглавници.
За първи път редовно движение на високоскоростни влакове започва през 1964 г. в Япония, а през 1981 г. влизат в експлоатация във Франция, малко след това в по-голямата част на Западна Европа, включително и Великобритания. В началото на ХХI в. световен лидер с най-бързи влакове е Китай.
                                                
Най-техничните нации дават своя принос

Електрическите мотрисни влакове (ЕМВ) вземат електричество от контактната мрежа. Движат се със средна скорост от 100-120 км/час. По-мощните се наричат влак-стрела с различни класове: френските са TVG, английските EUROSTAR.
Другият вид високоскоростни железници са Маглев (съкратено от магнитна левитация). Родината им е Япония, а през 1989 г. вече са в Германия под името Transrapid. Това са влакове, които нямат колела, не се докосват до релси, а се движат на магнитни възглавници. Единственото триене е съпротивлението на въздуха. Мощността и скоростта на Маглев са сравними с тези на самолет.

                                                 
Рекорди за книгата "Гинес"

Първото място в света за най-висока скорост, постигната от съвременен влак, държи естествено Япония. Това е станало през 2003 г. с високоскоростния влак на магнитни възглавници от типа Маглев по линията Токио-Нагоя, достигнал 581 км/ч, като тази скорост все още е ненадмината. На второ място в света, но пък на първо в Европа е френската версия на високоскоростен електрически влак- стрела от типа TGV, който през 2007 г. постигна скорост 574, 9 км/ч в участък по линията Париж-Страсбург. Този рекорд за подобен клас влакове също е ненадминат. Китай е амбициран да отнеме първенството на Япония. Китайски изследователи в момента разработват високоскоростен влак, който да развива скорост 550-600 км/ч, а до 2-3 години смятат да разработят влак, който да развива невероятната скорост от 1000 км/ч. Той ще обедини технологията на магнитните възглавници с технологията на подземен тунел, който ще играе ролята на вакуум - той би отнел въздушното триене при високата скорост. 


Построяването на първата железница у нас 


У нас построяването на първата железница е свързано с много неудачи и любопитни факти. Кримската война (1853-1856) принудила западащата Турска империя да помисли и за модернизация на комуникациите си, като за целта построи железопътна мрежа на Балканите. Предвиждало се прокарване на линии по направленията Цариград-Белград, Одрин-Провадия и Русе-Варна. Австрийците искали линията да се строи от Цариград до Белово, но надделели англичаните, които винаги са имали силно влияние върху Високата порта. Така се решило построяване на жп трасе Русе-Варна. Отново се намесили англичаните, които отстранили българските предприемачи Стефан Богориди и Димитър Гешов от проекта и той бил даден на лондонската фирма на братята Хенри и Тревор Бъркли с концесия за 99 години.
На 1 октомври 1863 г. е подписан договорът, на 21 май следващата година е направена първата копка и работата започнала едновременно от двете крайни гари. Бързали със строежа, дори новоназначеният управител на Дунавския вилает Митхад паша се намесил, като изкарвал да работят денонощно българите от двата края на линията. 
Строителният материал за мостовете и кантоните бил доставян от старите столици Плиска и Преслав - заповядано било да се разрушават напълно запазените черкви, обществени сгради, бойници и кули, построени от хановете Крум, Омуртаг и княз Борис I. Така били унищожени завинаги тези безценни паметници на българската история...
Митхад паша преминал пръв по линията и я обявил за открита. Тогава тя била дълга 224 км, а освен двете крайни гари имала още 8.
През 1870-1874 г. австрийската фирма "Източни железници" на барон Хирш построява жп линията Любимец-Белово с отклонения Симеоновград-Нова Загора-Ямбол.
След Освобождението Народното събрание на България приема закона за железните пътища на 31 януари 1885 г., като с него държавата поема изцяло строежа и стопанисването на железопътния транспорт. На 1 август 1888 г. е открита първата линия Цариброд-София-Вакарел, изцяло проектирана и построена от български специалисти. На 6 август същата година България откупува всички железници, собственост на барон Хирш, за 50 млн. златни лева, а на 10 август същата година са създадени Български държавни железници. През 1930 г. вече имало изграден и в добра експлоатация железопътен транспорт с обща дължина 3533 км, от които 2618 км открит път, 916 км линии в гарите, 80 тунела с обща дължина 19 км, гарите са 66, спирките - 170.
Първата електрифицирана линия София-Пловдив е открита през 1963 г. До 1989 г. има постоянен растеж на железопътния транспорт у нас. Нивото на електрификация към 2009 г. е 60% от общата дължина на мрежата. Максимално допустимата експлоатационна скорост към 2010 г. е 130 км/ч за пътническите и 100 км/ч за товарните превози. 
                                                                                  
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 476

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 490

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 450

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 531

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 452

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 450

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 405

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 515

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 523

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ