03 Януари 2025петък02:35 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за онлайн изданието на вестник „ДУМА“ в PDF формат - в редакцията или на имейл abonament@duma.bg: 12 месеца - 105 лв., 6 месеца - 55 лв., 3 месеца - 30 лв., 1 месец - 10 лв. АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ 2025 година - каталожен номер 6: „Български пощи“ АД до 15 декември 2024 г.; „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2024 г.; в редакцията на вестника до 20 декември 2024 г. Цени: 12 месеца - 204 лв., 6 месеца - 102 лв., 3 месеца - 51 лв., 1 месец - 18 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Как работи електромобилът?

/ брой: 273

автор:Дума

visibility 4026

Може би е трудно да се повярва, но електромобилът работи както и всички останали битови електроуреди с автономно захранване, а разликата е само в много по-голямата батерия.
Модерните електромобили имат комплект от литиево-йонни акумулатори, съставени от отделни малки клетки, групирани в модули. Повечето от електромобилите имат доста модули - между 100 и 200 на брой. Най-известният модел на пазара на електромобилите - този на Tesla, има друга компановка на акумулаторите. Там се използват хиляди много малки акумулаторни клетки, много подобни на тези при вашия лаптоп. Разликата обаче е в цифрите - в лаптопа те са 6 или 9, докато при Tesla 5000, че и повече. .
По принцип акумулаторът при електромобилите се разполага в дъното на конструкцията на колата, за да се снижи максимално центърът на тежестта на автомобила към земята. Това осигурява по-висока стабилност на колата в движение и най-вече в завоите. В доста от моделите акумулаторният блок е тънък и плосък, но доста голям на ширина и дължина, така че покрива почти целия под на колата. Така е при Nissan Leaf и Tesla Model S, където е много плосък и монтиран под дъното на колата и краката на пътниците.
Енергията, съхранена в акумулатора, захранва електромотор, който пък от своя страна задвижва колелата на автомобила. Класическата схема на задвижване е с диференциал и редуцираща предавка. За разлика от автомобилите с двигател с вътрешно горене тук отсъстват предавателна кутия и трансмисия, защото електромоторът може да работи в много по-голям оборотен диапазон, отколкото двигателите с вътрешно горене. Tова позволява отпадането на трансмисия, която при класическите автомобили спомага за координиране на оборотите на мотора с тези на колелата при движение. Всичко това дава възможност за създаването на доста по-лека и проста конструкция при инженерното развитие и дизайн на електромобилите.
С цел на по-висока икномичност и ефективност при работата на електромобила в движението, електромоторът не само задвижва колелата му, но и също служи за генератор на електроенергия за дозареждане на акумулатора при движение на колата по инерция или в режим на спиране. Това прави електромобилите много по-ефикасни в енергийно отношение от класическите автомобили с ДВГ, по-ефикасни и от хибридните модели. Процесът на възстановяване на енергията при спиране (регенеративно спиране) може да възстановява до една трета от предварително заредената енергия на акумулатора, което пък резултира в по-дълъг пробег с едно негово зареждане.
Освен пакета акумулатори и електромотора, в колата има и трети пакет електрически уреди, общо наричани силова електроника. Това са яки електрически връзки и други компоненти, които променят волтажа на тока, използван от различините електрокомпоненти на колата и също го конвертират от променлив (AC) в прав ток  (DC) и обратно. В този пакет има бордови зареждач, който поема напрежението от зарядния конектор и го предава на акумулатора на автомобила.
Електромоторът, акумулаторът и блокът силова електроника, общо взето, са най-голямата част от електрообзавеждането на колата. Има и някалко радиатора, които отнемат топлината от охаждащите течности, циркулиращи около и вътре в акумулатора, мотора и силовата електроника, за да им се осигури подходящата работна температура и продължителност на живот. Подобно на телесната температура при хората, акумулаторът на електромобила "предпочита" да работи при 36 градуса Целзий.

 

Има ли нелегален внос на добитък от съседна страна

автор:Дума

visibility 49311

/ брой: 244

Неизвестна болест покоси 200 овце във ферма в Карнобатско

автор:Дума

visibility 45782

/ брой: 244

65% срив на чуждите инвестиции

автор:Дума

visibility 49758

/ брой: 244

Банките уличени в нелоялни практики при отпускане на кредити

автор:Дума

visibility 49664

/ брой: 243

Путин готов за диалог с Тръмп и Зеленски

автор:Дума

visibility 49414

/ брой: 244

Русия без условия за преговори с Киев

автор:Дума

visibility 47093

/ брой: 244

Белград минава на безплатен транспорт

автор:Дума

visibility 44414

/ брой: 244

Левите в Румъния се оттеглят от преговорите

автор:Дума

visibility 45208

/ брой: 244

Светът през 2024

автор:Дума

visibility 67919

/ брой: 244

Турбулентната политическа 2024 година

автор:Юлия Кулинска

visibility 56091

/ брой: 244

БСП се нуждае от радикална промяна

автор:Юлия Кулинска

visibility 49843

/ брой: 244

2024 - историческата година за БСП

автор:Александър Симов

visibility 47215

/ брой: 244

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ