Пътеводител
Как да не се "изпържим" през ваканцията
На какви подводни камъни може да се натъкнем при организацията на пътуване през лятото
/ брой: 135
Лятото е времето за пътувания, отпуски и почивки от работа, домашни задължения, уроци на децата и всички онези грижи, запълващи всекидневието. За да спомогнат за сигурна и приятна ваканция, много експерти дават препоръки и наставления как да осъществим пътуването си, къде да държим ценностите си, колко пари да носим в брой, какви са правата ни при проблеми с авиокомпании, хотелски комплекси, плащания онлайн и всякакви други нередности, които рискуват, ако не друго, то да провалят част от приятното прекарване на почивката.
Вече се знае, че колкото по-рано се организира ваканцията, толкова по-икономична ще е тя. При закупуването на самолетен билет два, три и повече месеца предварително
цената е често в пъти по-ниска
От няколко години в България оперират и нискотарифните авиокомпании, които често разпродават билети на апетитни цени. В момента това е и един от най-евтиния транспорт от София до Варна и еднопосочен билет може да се купи за около 30 лева, показа проверка на ДУМА. Добре е да се знае, че не всички самолетни компании предлагат включен в цената багаж, който се заплаща допълнително. Често дори ръчният кабинен багаж също се плаща отделно. Редовните самолетни компании предлагат храна и напитки на борда, включени предварително в цената на билета. Нискотарифните полети също предлагат разнообразно меню, но продуктите от него се плащат допълнително.
Информация относно забранените вещи по време на полет със самолет може да се намерят на сайтовете на всички авиокомпании, както и условията на пътуванията. На същите обаче често няма информация за правата на гражданите в случай на забавяне или отмяна на полет. Законът счита за закъснял полет, когато при такъв до 1500 км забавянето е над два часа, три или повече часа при полети над 1500 км в рамките на ЕС, както и за трети страни между 1500 и 3500 км, и над четири часа - за такива над 3500 км. При забавяне на полетите пътниците имат право да изискат от представителите на авиокомпанията ваучери за храна и напитки, които важат на територията на летището. Въздушният превозвач е длъжен също да осигури два телефонни разговора или електронни съобщения за пасажерите. А когато се очаква самолетът да излети най-рано на следващия ден, трябва да бъде осигурено на пътниците безплатно настаняване в хотел и безплатен транспорт между летището и хотела. Авиокомпанията
трябва да поеме ангажимент да извози
пътниците до дестинацията им или да им възстанови парите от закупения самолетен билет, като решението коя алтернатива да избере се предоставя обикновено на пътника. По закон паричното обезщетение за закъснял полет до 1500 км е в размер на 250 евро, 400 евро - над 1500 км в рамките на ЕС, както и в трети страни между 1500 км и 3500 км. Обезщетението за забавени полети над 3500 км е 600 евро. Освен закъсненията, неприятен и нерядък факт е загубен багаж или повреден куфар. Бордната карта е гаранция за багажа на пътниците и е важно да се запази отрязъкът с баркода на багажа до приключването на полета. "Загубен" багаж най-често означава, че или от летището на тръгване той е натоварен погрешка на друг самолет, или това се е случило при пренатоварването му, ако е имало смяна на самолети. В такъв случай повечето авиокомпании доставят багажа на посочен от пътника адрес. Експертите съветват обаче при възможност да се взема от летището, защото има риск куфарът да е повреден. Именно защото билетът е застраховка не само за пътниците, но и за багажите им, в такъв случай може да се претендира за нов куфар от авиокомпанията. При малка повреда, като счупено колелце или дръжка, превозвачът поема напълно ремонта му. Заради всички подробности, засягащи допълнителни такси, застраховки и общи условия на компанията, при онлайн закупуването на билетите е необходимо
внимателно запознаване с всички каузи и услуги
които се предлагат. Често билетите биват закупувани онлайн и през специализирани сайтове за продажба на такива. Тук обаче има една уловка, която за повечето може би изглежда незначителна, а именно комисиона за услугата, която се заплаща на сайта. Често става въпрос за суми около 10 лева, които обаче могат да се спестят при закупуването на билета от официалната интернет страница на авиокомпанията. Това, разбира се, важи за всички видове транспортни превози.
Нискотарифните самолетни компании предлагат наистина конкурентни цени. При тях обаче правилата са строги и компромиси не се правят. Ако е платено за 20 кг багаж, дори и килограм повече се оказва проблем, като цените за всяко кило отгоре започват от 10 евро в зависимост от условията на превозвача. Ръчният куфар е с точно определени размери и на изхода за отвеждането на пътниците до самолета трябва да се побере в метален макет с размерите, указани при покупката на билета. Ако дори колелцето на куфара стърчи и не влиза в мярката, неустойката, която се плаща, е около 50 евро. Най-добър вариант за избягване на това неудобство е мек сак или раница. Доста пъти сме ставали и свидетели по аерогарите на зачервени пътници, скачащи върху чантите си в опит да ги вмъкнат в металните мерки на нискотарифните компании.
Веднъж пристигнали до дестинацията за почивка, и настаняването в хотела може да се окаже недотам добро преживяване. Тук
неприятните изненади не са никак малко
Изгледът на стаята, промени в часовете за хранене, както и привършването на закуските преди уречения час, допълнително начисляваните такси за перстой на ден или за почистване на стаята, ползване на басейн, фитнес, паркинг и други, може да оскъпят изненадващо закупената предварително онлайн резервация. Всички допълнителни услуги обикновено са описани в сайтовете с хотелиерските предложения и експертите препоръчват, преди да се запази стая в хотел, старателното прочитане на цялата информация. Най-удачният вариант е писмено онлайн запитване с всички финансови параметри до персонала на хотела и тяхното потвърждение чрез имейл, което ще гарантира коректността и качеството на предлаганите услуги. При неизпълнение на условията, експертите съветват да се потърси помощ за разрешаване на проблемите в Комисията за защита на потребителите, като оплакването може да бъде направено и чрез интернет с приложени документи и описание.
Интересна алтернатива на хотелиерските, често пъти доста скъпи предложения, са частните квартири, споделените сайтове за отдаване под наем на стаи, апартаменти или ваканционни къщи, които са на конкурентни цени. От няколко години в интернет пространството съществуват и няколко страници за размяна на апартаменти. При регистрация се вписват всички данни на жилището с което разполагате, придружени с богат снимков материал и всички удобства, които предлага. Ако предизвика интерес от други абонати в чужбина, то връзката се осъществява първо чрез имейли, след това по телефон или скайп за уточняване на подробности и условия.
Така се спестяват средства за хотел, а често и за транспорт
тъй като семействата нерядко оставят на разположение и личен автомобил. Има и такива, които изискват грижи за домашен любимец или поливане на градината, но всичко е въпрос на допълнително уговаряне със семейството, с което се разменя жилището. Този начин за почивка става все по-популярен и желан за ваканция в Западна Европа, Азия и Америка и много семейства го намират за очарователен заради възможността да пътуват и в същото време да се чувстват у дома си.
Напоследък сме свидетели на предлагане за кредитиране от банки и различни финансови институции за почивки и екскурзии. Погасяването е удобно и може да бъде разсрочено за няколко години. Одобрението обикновено става бързо и няма допълнителни изисквания за поръчителство. Внимание трябва да се обърне обаче на лихвата, която за такъв вид финансиране е доста висока. Предложенията са различни, а лихвите се изчисляват на годишна, месечна или дневна база, което е важен детайл при кандидатстването за кредит. Често ни заливат с подвеждаща информация относно лихвата и крайната цена на кредита, а като прибавим таксите за разглеждане на документите, за усвояването на кредита, за месечна поддръжка и още куп услуги,
кредитът за почивка се оскъпява
драстично. В началото на годината Димитър Маргаритов, шеф на Комисията за защита на потребителите, предупреди за липсващи параметри в договорите с фирмите за бързо кредитиране. При проверки експертите на комисията са се натъкнали на заявления за кредитиране с непопълнени полета с параметри, засягащи както сумата за получаване, така и тази за връщане.
За да се избегне излишна консумация на електроенергия по време на отпуските, експертите съветват да се изключват от мрежата дори тези уреди, които са в режим на готовност, като телевизори, климатици, зареждащи устройства и др. От една страна, това ще доведе до намаляване на потреблението на ток, а от друга - ще предпази уредите от евентуални повреди, например в резултат от гръмотевични бури или от претоварване на мрежата.
Качването на снимки и оповестяване за намерения и предстоящи пътувания в социалните мрежи също не са добра идея, според представителите на полицията. Сред препоръките още са да не се носят големи суми в брой, плащанията да стават с кредитни или дебитни карти. Бижута и ценности също не е удачно да се укриват в домовете по време на отсъствие. Повечето трезори към големите банки предлагат сейфове в едномесечни срокове като тарифите са от 40 до 55 лева за месец.