Zn art
Изложба от... бъдещето
Скулптури, изпълнени в уникална авторска технология, може да се видят до 20 януари в Археологическия музей
/ брой: 299
Красимир Тодоров е роден през 1960 г. във Враца. Завършил е Националната художествена академия, специалност стенопис. Има силно професионално участие в рекламния пазар и дизайна с наложена търговска марка "Фараон дизайн". Тодоров сътрудничи с избрани специалисти и български музеи, сред които Националният археологически институт с музей - БАН, Регионалният археологически музей - Пловдив, Археологическият музей - Варна, Регионалните исторически музеи в Сливен, Разград, Враца.
Нестандартна и много оригинална колекция може да се види в сградата на НАИМ при БАН (вход откъм президентството). Неин автор е Красимир Тодоров, който отбелязва юбилей и сбъдва своя дългогодишна мечта - експозиция от... бъдещето.
Автопортрет
В пространството на Археологическия музей за първи път се показват пред българската публика скулптури, изпълнени в уникална авторска Zn аrt технология, разработена от Красимир Тодоров. Посетителите на изложбата, чиято кураторка е д-р Светла Петрова, имат възможност да видят много любопитни експонати. Сред тях са Zn аrt възстановка на шлема-маска от I в. сл. Хр., част от гробния инвентар, открит в надгробната могила "Каменица" в Пловдив, който бе откраднат от експозицията на музея в града. В резултат на проведени проучвания Красимир Тодоров и Бисер Парашкевов създават триизмерния модел, а от него и Zn art първообраз.
Кентавромания
В същността си технологията представлява изследване на триизмерната форма и нейната реализация в материал. Комбинацията от идеи, компютърни периферии, база данни, специално разработен фирмен софтуер и арт подход образуват т. нар. Zn art, която води до създаване на неограничен брой продукти. Чрез нея се постига пълен контрол върху триизмерната форма и липсата на ограничения както от гледна точка на размер, така и от страна на материя изправя пред предизвикателство нестандартни интерпретации на историческото наследство, обмена на култури и познания. Новото, което предлага технологията, е възможността дигиталната триизмерна форма да се докосне и моделира с въображението на твореца, отбелязват организаторите от НАИМ при БАН и "Краси Фараон дизайн".
Дионис 1
Идеята се зароди доста отдавна, може би преди около трийсетина години, когато бях студент. Тогава още правехме макети и модели с брат ми, който е архитект. Появи се идеята за кинетичното представяне на обектите с контури, пълния контрол върху триизмерната форма тип геодезия, обясни за ДУМА Красимир Тодоров. Той допълни, че постепенно с развитието на технологиите, с навлизането му в областта на полиграфията чрез "Фараон дизайн" - една от водещите фирми у нас за продукти, свързани с полиграфията, са го довели до прозрението, че това, което наистина го интересува, е тази технология.
Тя се нарича Zn art. Налице е дигитален свят, в който всичко е цифри, няма изображение, нито материя... Всяка идея принадлежи на описание и Zn art e това, което намираме в този киберсвят или дигиталното пространство, тя може да се трансформира в реална материя. Било то в хартия, метал, стъкло... Основното е, че всеки от нас има шанс да се докосне до своите идеи. Това е предимството на технологията Zn art, разказва Красимир Тодоров.
Надгробна маска
Това е първата му изложба, която показва именно в български музей. Ние сме потомци на тракийската култура и фактът, че за първи път представям творбите си в музей е уникален, дава възможност да се погледне с друг поглед на българската култура и трябва да сме горди с богатството, което имаме, посочва авторът.
Неговата малка дъщеря навремето се запалва по тези фигури и той разбира, че това може да е интересно и достъпно за младите, особено когато става въпрос за античния свят. А фигурите са изработени от... хартия. Невероятно, но малките скулптури са направени от екологичен материал, който става от рециклирана хартия. Възпитаваме младежите да обичат историята, а културата се явява мост за бъдещето, уважението ни към миналото дава възможност да гледаме към предстоящото с повече надежда и познание, смята художникът, който създава "Фараон дизайн". Намеренията са изложбата, която е симбиоза, да гостува на най-големите световни центрове на културата, един от които е Париж. Целта е обаче преди всичко българите да посетят и подкрепят тази идея, да се докоснат до историята и културата ни, които чрез изложбата могат да станат достъпни за всички хора по света.
Ритони
В момента липсва установяването на духа, големите технологични възможности, наситеността на техническите средства са фактори, които се отразяват на човечеството. Много е важно с естетиката, с истинските културни стойности да повлияем на хората и да ги вкараме в свят на духовност, разсъждава авторът на проекта, който е работил с 8 музея за осъществяването му. Всички обекти са идея за начина, по който трябва да се направи архив, база данни, портал, който да гледа към световната култура, защото това е бъдещето. Аз съм щастлив, че успяхме в последния момент да сканираме Врачанския наколенник и да го представим в добър вариант като детайл от колекцията. Гордея се с това, че осъществихме дигитално копие на много висока резолюция на Свещарската гробница, сподели Тодоров, чиято стихия е необятната шир на новите технологии и синтеза между дигиталното пространство и виталния свят на свободната творческа воля.
Тутанкамон
Това наистина е необикновена изложба. Изложба с мисия. Всички, които желаят и обичат българското, поднесено по нетрадиционен начин с Zn art технологията, могат да разгледат предметите и картините до 20 януари 2011 г. в Археологическия музей в София.