Изкривяване
/ брой: 178
Търговските вериги декларираха, че са на загуба в последните години, каза вчера с ирония министърът на земеделието и храните. И понеже няма измервателен уред за насмешка, Мирослав Найденов се довери на личните си наблюдения. А те сочели, че търговските вериги у нас се увеличават правопропорционално на намаляването на животновъдните ферми. Случаят е конкретен (стр. 6), а парадоксът пълен - фермерите у нас са застрашен вид, преработвателите са със задръстени от продукция складове, търговските вериги са на "загуба" но не фалират, родният потребител дотира с данъците си животновъдството, а плаща крайния продукт като гражданин на стара страна, членка на ЕС. Те това Мирослав Найденов нарече евфимистично "изкривяване". А с ребуса се е захванал премиерът. От вчера. И се закани за люти проверки на финансови потоци, неплатени данъци и производство в сивата икономика. Операция... както искате, така можете да я назовете.
Някои могат да го нарекат спекула, други ненормално разпределение на блага по цялата верига. Така миролюбиво, като името си, отговори министърът, питан директно изкривяването спекула ли е.
Както и да се гледа на "казуса", контрата е в търговските вериги - най-разпространената форма на търговия на дребно. С характерните високи обороти, широки целеви групи, стандартизация и прочее характеристики. Повечето от веригите са чуждестранни и настъплението им започна в началото на новото хилядолетие - магазините им вече са стотици в десетки селища на страната.
Повече от 30 различни такси трябва да плаща българският производител, за да стигнат продуктите му до щандовете на големите търговски вериги в България, твърди Кънчо Стойчев от "Произведено в България". И обяснява, че такова положение не е познато в никоя друга страна членка на ЕС. Вносната стока обаче получавала бонус от 30-40% от веригите. Експертите пресметнали, че още преди да продава стока в търговска верига, родна компания производител е платила най-малко 30 000 лв. за такси. Изборът пред нашия производител е един - да се подчини на монополистите, защото 60% от потреблението на дребно е в големите търговски вериги.
Съвсем открито се говори за огромен натиск от страна на търговските вериги към кабинета, който сега ще ни спасява от изкривяването. За веригите (каква етимология, а!) лобирали канцлерът Меркел и предишният френски президент Саркози. Можеше и да не повярваме на "слуховете", ако наскоро КЗК не заключи, че няма картел при големите търговски вериги. При положение че картелът договаря дори промоциите и отношенията си с доставчиците, което Комисията за защита на конкуренцията констатира през 2009 г., когато бе сезирана за картелно споразумение от конфедерацията на работодателите.
И понеже са на загуба в България, "големите търговски вериги поеха задължението да възстановят конкуренцията на пазара", уведомиха самите те на 23 юли т.г.
А замисляли ли сте се кой плаща тоновете лъскава хартия за шарените брошури, вестници и списания, които пълнят пощенските ни кутии?