Из София с билет на флашка
/ брой: 78
"Обикновеният хартиен билет за градския транспорт в София, който се перфорира, ще изчезне след въвеждането на тикет системата през втората половина на следващата година." Това каза на 1 юли м.г. зам.-кметът по транспорта Любомир Христов. Той обеща пътниците да могат да си купуват билети от автомати в превозните средства, които ще указват часа на качване. Електронната система за таксуване трябваше "да се интегрира" във всички видове градски транспорт в столицата, преди да пеем заупокой на хартиеното билетче.
Другият вариант трябваше да е вид "електронен портфейл", който да се зарежда със сума за определен брой пътувания или за разстояние. Тогава това беше въпрос на техническо решение. Тикет системата щеше да се въвежда с пари от Европейската банка, а за доизграждането й трябваха едни 7 млн. лв., с които да се монтират електронни валидатори във всички над 600 автобуса и да се свърже със системата на електротранспорта и метрото. Една електронна карта трябваше да се ползва във всички видове превозни средства.
Тогава всичко изглеждаше понятно.
В началото на 2012 г. Христов внезапно "доразви" идеята си, от което тя не стана по-ясна, но пък ще бъде въведена от 1 май. Какво и как точно ще става, властите ще си изясняват през лъжовния април. От началото на януари общинарите махат хартиеното билетче всеки месец, картите за една и две линии, картите за 5 дни, три и шестмесечните. Целият шум май е, за да вдигнат глобата от 10 на 20 лв.
От това на мене не ми пука, винаги пътувам с месечна карта за цялата градска мрежа. Миналата седмица дори си пробвах зеленото картонче в Милано и аха контрольорът да се развика, видя, че е валидна до 8 април 2012 г., и се ухили. Тогава му подадох билетчето, регистрирано току-що на валидатора, и получих ведрото: "Бене. Грация, сеньора!" В братската ЕС-държава билетите се продават в специални центрове в метрото, важат за час време след началното валидиране и са... картонени. Малки красиви картончета в бежово, които едва ли някой фалшифицира. Варианти в ЕС впрочем - много.
Но как ще изглежда еднократното "таксуване" на пътници в столицата, не е ясно, колко пари от нашите данъци ще глътнат стотиците електронни апарати и милионите карти - също. Коя фирма ще прави "иновацията" - още по-малко. Но пък бяха отменени различните варианти на хартиени карти и глобата скочи двойно. Идва, значи, майка ми от Добрич и си носи билета на флашка, наречена от СОС електронен носител? Или си купува еднодневна карта за 5 лв., макар да пътува само еднократно? Или пътува като нередовна за 20 лв. и на късмет? Последното няма как да стане, защото и тя е от "редовното" поколение.
Ей, съветници и тути-кванти общински бюрократи, да се вземете в ръце! Пуснете вместо премиера една сутрин Любомир Христов по всички телевизии, за да обясни на хората какво стана с идеята от миналото лято, къде са онези пари от ЕБВР и кога ще монтират тикет системата с валидиращите устройства! Картите и глобите са ясни.
А! И нищо не казвате за идеята на финансовия корифей Симеон Дянков, щото той пък иска всяка продажба на документ за таксуване в градския транспорт да е свързана с фискално устройство...