Ирена Анастасова: Не искаме революция в училище, а да върнем авторитета на учителя
Организации като "Отворено общество" нямат място в образованието ни, казва депутатът от БСП
Революциите в образователната система са по-скоро опасни. Имаме обаче категорична нужда от завръщането на авторитетите в училище. Преди 20 и повече години ние обърнахме парадигмата в образованието. Как беше преди? Детето се ражда в един определен свят и трябва да се пригоди да живее в него. Сега говорим, а и действаме така – детето се ражда и светът трябва да се пригоди към него. И стигнахме до тук! Аз съм в училище 27 години. Особено в последните десетина (и това не е само мое мнение) все повече констатираме липсата на авторитети за децата. Вече не само учителят, дори родителите не са авторитет. Последиците са видими. Ето това е резултатът от либералния модел в образованието. Това казва в интервю за "Гласове" народният представител от ПГ „БСП за България“ Ирена Анастасова. Тя коментира проекта "Визия в България" в частта му, свързана с образованието. Днес вече говорим за криза в образованието и науката. Притеснени сме, защото има признаци, че тази криза с все по-голяма вероятност може да прерасне в криза на нашата национална общност, на нашите национални характеристики и култура, на способността ни като общество да се организираме и да се борим за национален успех, не крие притесненията си Анастасова.
В БСП са категорични, че образователният модел трябва да гарантира добро ниво на владеене на българския език, добри езикови умения, добра математическа подготовка и необходимите познания в естествените, хуманитарните и обществените науки. От изключително значение днес са уменията за общуване и особено уменията за оценка на процесите в обществото. А образователната система трябва да дава достъп на всеки български гражданин до съвременни знания и умения, да води до намаляване на неравенствата и до професионална готовност, съобразена с нуждите на обществото и бизнеса, подчертава депутатът от левицата.
Според "Визия за България" първите две задачи пред образователната система са: пълен обхват на децата в училищна възраст в системата на средното образование и високо качество на средното образование. Не считаме, че тези задачи са за година или две. В образованието нещата не се случват бързо. Трябва неотклонно да работим за това и да се стремим към национален консенсус, за да постигнем желания резултат, допълва Ирена Анастасова.
По думите й през последните десетилетия има много несвършена работа в системата на образованието. Много празни приказки, намерения само на думи, кухи ПР-акции и отчитане на неслучили се реално неща. Затова във "Визия за България" се предвижда пълен преглед на учебните програми и учебното съдържание, защото най-важното е какво и как учат децата ни. Ние сме за програми и съответно учебно съдържание, съобразени както с възрастовите и психологически особености на децата и учениците, така и с променената икономическа и обществена среда и съвременните научни достижения. Смятаме, че трябва да спрем подмяната на историята ни, независимо каква е била, и сме за силно присъствие на българската литература, история, изкуство в учебните образователни програми и в извънкласните дейности, допълва депутатът.
Смятаме, че детската градина за всички деца, особено за тези в задължителна предучилищна възраст, трябва да е за сметка на държавата, без такси, които да се заплащат от родителите, продължава Анастасова. Левицата предлага също така финансирането с бюджетни средства да е само на общинските и държавни училища. Да се инвестира в по-качествената квалификация на учителите, в специалната грижа към образованието в откъснатите райони.
За да се подобри нивото на кадрите, които излизат от училище, БСП предлага Национална карта „Образование – икономика”, изработена съвместно от държавата, общините и бизнеса. Това означава да се планира дългосрочно необходимостта от кадри, да се обвърже училищната мрежа и обучението с регионалните планове за развитие, бизнесът да участва със свои прогнози с хоризонт от 5 до 10 години, професионалното обучение да е в реални производствени условия с помощта на бизнеса за стажове и практики и още много неща.
Когато оставиш регулацията само на пазара, се случва това, което се случи. В образованието не може да действа само пазарът и това е една от големите грешки, особено в последните години, коментира още Анастасова. Затова Визията е записано7 "Държавна поръчка за университетите, основана на дългосрочно прогнозиране на нуждите на обществото и бизнеса от специалисти с определени квалификации и специалности”.
По отношение на автономията на Висшите учебни заведения, депутатът от БСП коментира, че тя не трябва да им бъде отнемана. Автономията на висшите училища е символ на свободата им, добавя Ирена Анастасова. Но смята, че контролът върху дейността на всеки ВУЗ трябва да е ефективен. И автономията, както и всичко в подредените общества, е спазване на правила, които са валидни за всички, подчертава народният представител.
Организации като "Отворено общество" и присъдружните му, както и всякакви НПО, нямат място в образованието ни, категорична е Анастасова. Според нея резултатът от т.нар. либерални модели в образователната система, наложени от подобни организации, е видим - липса на авторитети и правила.