13 Юли 2020понеделник09:21 ч.

Според Ина Асса щастието е взаимност и откритост

Срещи

Ина Асса: В историята на модата кризисните времена са периоди за нови идеи

Когато мерките по социалната изолация станат по-гъвкави, много хора ще имат нужда от екстравагантност като компенсация на скриването зад неугледните маски, убедена е дизайнерката

/ брой: 91

автор:Альона Нейкова

visibility 2735

Витаеща в облаците, летяща на балон, невъобразимо рошава, изтънчено нисичка, несравнима ентусиастка, неописуема пътешественичка - това са само малка част от определенията, с които може да се охарактеризира ИНА АССА. Възпитаничка е на най-известното и старо училище за мода "Есмод Париж". Трупа опит и вдъхновение като част от екипите на известни имена от ранга на Пако Рабан, Живанши, Ели Сааб и Сидони Ларизи. Главен дизайнер е на БНТ. Създава голяма част от колекциите бизнес облекла на модна къща Credo. Има собствена линия дамски дрехи "Мадмоазел Кредо бай Ина Асса". Авторка е и на емблематични аксесоари.

"Всяка дреха създава след себе си шлейф от интерпретации"

"Трескавото издирване на фамозен абитуриентски тоалет ми се струва ненужно усилие"

"Облеклото на политиците е повече от дреха"

"Вдъхновението дебне от всеки ъгъл"

"Светът отново ще се отвори, дори и да трябва да се научим да живеем, като постоянно отблъскваме вируса и се грижим един за друг"

- Станахте "Дизайнер на годината" на "Златна игла 2020". Очаквано ли беше това отличие за вас, Ина? Какво всъщност мислите за наградите в модния бранш - важни ли са и доколко са нужни и престижни?

- Тази година Академията за мода открои моите търсения в модния дизайн. Благодаря за доверието и не мога да скрия, че съм радостна от признанието. Всеки дизайнер се надява да бъде забелязано посланието му в морето на модата. Наградите вдъхват такава увереност. Модният бранш, както всяка друга творческа сфера, е движен от амбиции и мечти. 

- Защо посветихте приза на вашия новороден син Алекс?

- Алекс е най-невероятният подарък, който бих могла да си пожелая. Животът ни напълно се промени след появата му! Той ми дава мотивация. Чрез него гледам на света още по-позитивно и вдъхновено. Започнах да обмислям линия детски дрешки и обувки. 

- Как се случи, че възпитаничка на най-известното и старо училище за мода във френската столица избира все пак да твори в България?

- След като живях и работих в Париж цели 11 години, се върнах в България изненадващо и за самата мен в края на 2012-а, броени дни преди да получа право на безсрочен трудов договор. Върна ме любовта, решението да не пренебрегвам личния си живот заради преследването на професионални цели и предизвикателството да се отделя от обиграния екип на световната марка и да направя нещо свое и полезно за България.

- Следването ви в Париж донякъде обяснява френския шик, присъщ на създаваните от вас облекла. Защо обаче залагате винаги на естествените материи? И дали минималистичният стил е характерен само за тоалетите ви, които правите за други, или го има и в дрехите, носени от вас самата?

- Моята баба Надя, беше тази, която още когато бях на 5 години ми обясни, че материите са особено важни за това как изглежда една дреха. Спомням си я в един летен тоалет, който много ме беше впечатлил. Тя беше облечена в комбинацията от цветовете на френското знаме: червени кожени обувки, плисирана копринена тъмносиня пола с малки бели точки, бяла семпла копринена блуза и тъмносиньо ленено сако. Беше съвършена. За мен преимуществото на естествените материи е, че дишат, падат тежко или носят онази ефирност, която при запарващите полиестери липсва. 

Минималистичният стил присъства в колекциите, правени от мен за Credo, както и в собствения ми гардероб. Нещата са свързани. Всеки дизайнер има свое светоусещане, което предопределя формалните му предпочитания.

- Как ви понесе принудителната социална изолация? Събуди ли у вас по-голямо желание да създавате оригинални тоалети или, напротив, не ви провокира точно сега да се посветите на модата?

- Никога не съм си представяла, че нашият глобализиран свят ще бъде изправен пред подобно предизвикателство: затваряне у дома, физическо отдалечаване от приятели и колеги, откъсване от природата. Някак не мога да се ентусиазирам от проектиране на дрехи за домашен уют, а и тайно се надявам, че изолацията няма да продължи още дълго. Колекциите ми са насочени към работещи жени, които живеят динамично, пътуват, посещават културни събития. Вярвам, че светът отново ще се отвори, дори и да трябва да се научим да живеем, като постоянно отблъскваме вируса и се грижим един за друг. Но да се върна към модата. Мисля, че когато мерките по социалната изолация станат по-гъвкави, много хора ще имат нужда от екстравагантност като компенсация на скриването зад неугледните маски. Може би ще има някаква карнавалност, за да прогоним злите сили на пандемията. В историята на модата има консенсус, че кризисните времена са периоди на избуяване на нови идеи и странни приумици. Ще видим дали ще се случи нещо подобно.

- За съжаление, през 2020-а абитуриентските балове няма да са същите, както сме свикнали, ако изобщо ги има. Какво ще посъветвате все пак в тази ситуация младите хора, завършващи средно образование?

- Честно казано, трескавото издирване на фамозен абитуриентски тоалет ми се струва ненужно усилие. Празникът е преживяване. Тоалетът за бала трябва да носи увереност, ведро настроение и да разкрива гъвкавостта на движенията. Може би най-важното за него, както и за всеки друг тоалет, е изчистеният силует. Въздействието на дрехата е в силуета й. В него е и силата на модата.

- Какво е необходимо да направят хората, за да изглеждат модерно? Непременно ли трябва да разполагат с много пари, за да го постигнат?

- Още от епохата на Средновековието модата е начин на обличане. За да сме модерни, трябва да улавяме ритъма на сегашното време с неговите пулсации и резонанси. Модата е гигантска индустрия, която заема 6% от световната икономика. Тя предлага достъпна конфекция и уникални облекла от линиите за haute couture. Но и в двете категории дрехи можем да намерим постижения и поражения. Антикласацията на визията на звездите на "Оскар"-ите, например, доказва, че тоалет, който е много скъп, може да стои катастрофално дори на хубава фигура. Ако има някакъв ключ, той е в качествените материи. Те неминуемо покачват цената на дрехата, но се отплащат с усещането при носенето й и с това, че по-дълго запазват безупречния си вид. Всяка дреха добавя нещо ново към индивидуалността, ако е носена с удоволствие и убеденост. 

- Важно ли е сътворените от вас облекла да бъдат предпочетени от известни дами (сред които е и Десислава Радева)?

- Известно е, че дизайнерите се стремят да привличат интереса на кинозвездите или на влиятелни политически фигури като дамите от английското кралско семейство, например. Това е част от рекламните им стратегии. Имам късмета Десислава Радева да се спре на някои от моите модели. Важно е всички дами, които носят моите облекла, да се чувстват красиви в тях, да бъдат уверени.

- Създадена от вас брошка бе подарена от българската президентска двойка на британската кралица Елизабет II. Как се случи? И защо избрахте това емблематично бижу да представлява именно стилизирана шевица?

- Бях направила такава брошка за госпожа Радева с мисълта тя да е отличителен знак за нейния стил. Всяко сако, създадено от Credo за нея, е с миниатюрна ръчна бродерия, изобразяваща шевица. Идеята да бъде подарена на британската кралица Елизабет II е на госпожа Радева. Тя искаше това да е бижу, което да е българско и да съчетава в себе си традиция и класика. Брошката е изработена от сребро и квадратни камъни Сваровски. А що се отнася до стилизацията, тя напомня стила Арт-деко в бижутерията. Той винаги много ме е впечатлявал със своята симетрия, геометричност и повторение. Исках да създам бижу, което да е модерно и по някакъв начин българско, като в същото време следвам тези основни принципи. Идеята ми се изясни спонтанно, след като видях покривка за маса с фигура, наподобяваща човек. Повечето бродирани покривки в България са с повтарящи се елементи по ръба. За мен това беше изображение на хоро Ц общност и подходящ символ за подобен подарък.

- Баща ви е прочутият художник Греди Асса. Успяхте ли да реализирате идеята си за рокли от коприна и шалове с щампи на негови картини? Какво мисли той за избора ви да станете моден дизайнер? Вас някога изкушавало ли е изобразителното изкуство?

- На миналогодишната изложба на баща ми - Pollution - той показа различни видове животни, плодове и зеленчуци в квадратен формат. Някои от тях бяха направени на копринени шалове. Предизвика огромен интерес и това още повече ме обнадежди, че тази идея е наистина добра. Има още доста да се работи и е въпрос на време отново да се захвана сериозно с нея, като доизмисля опаковките, описанията и т.н. Роклите с неговите картини биха били уникат и доста скъп продукт. Не съм сигурна, че в момента пазарът би могъл да приеме подобно изделие. Много скоро се надявам и това да стане. Моят баща първоначално не беше привърженик на идеята да се занимавам с мода. Той беше убеден, че ще стана архитект. От 5-годишна рисувам модели и винаги съм знаела, че да съм дизайнер е моето призвание. Трябваше да убедя родителите си в избора ми. Те винаги са били зад мен при всяко решение, но в случая бяха лаконични: "Трябва да бъдеш най-добрата! Това е трудна професия!" Така ме амбицираха още повече да се докажа. И до ден днешен това е двигател за всичките ми креативни търсения. 

Изобразителното изкуство ме е изкушавало единствено като зрител и като извор на невероятни идеи. Имам определено афинитет към модерното изкуство, по-конкретно към художници като Анселм Кифер, Пиер Сулаж, Ив Клайн и Греди Асса. 

- Наблюдавате ли стила на политиците и известните личности у нас? Какви съвети бихте им дали?

- Ще се обърна към дамите в политиката. Бих ги посъветвала да се ръководят от силуета си. Много от тях са клиентки на Credo, заради сдържания класически стил и добрите кройки. Важно е да съобразяват цветовете, които избират, с конкретния повод. Облеклото на политиците е повече от дреха. То изразява и послание. Известен пример е брошката на Мадлин Олбрайт, която изобразява змия и краси сакото й при срещата със Садам Хюсеин. Цветните чорапи на Джъстин Трюдо носят послания в изобразените върху тях сюжети: жълти патета, Чубака от "Междузвездни войни", пиратски черепи и кости и т.н. Не е за пренебрегване и етичната страна в купуването на тези забавни чорапи с невисока цена. Те са изработени от фирмата на баща и син, който е със синдром на Даун и дарява голяма част от спечеленото за благотворителност. Всяка дреха създава след себе си шлейф от интерпретации, които трябва да са ясни.

- Имате ли интереси или занимания, които не са свързани с модата, но ви носят същия трепет?

- В скалата на удоволствията ми модата заема специално място. Тя е многолика: може да е забавна, насмешлива, сериозна, порядъчна, разхайтена и винаги да е забележителна. Киното е изкуство, което ми носи развлечение и познания за човека. Същото мога да кажа и за книгите: потапянето в света на любимите писатели е несравнимо преживяване. Пътешествията и опознаването на чужди култури изострят сетивата и носят нови познания.

- Лъчезарната усмивка ли е вашето "оръжие" срещу несгодите или просто успяхте да разгадаете формулата на щастието?

- Има известен анекдот с френския президент Шарл дьо Гол. На въпроса на негов сътрудник дали е щастлив той отвръща: "А вие за глупав ли ме взимате?" Това е шега, разбира се. Бих казала, че всеки човек се домогва до някаква формула за щастие. Моята е, че щастието не е поместване в някакво състояние на света, а взаимност и откритост. И ако мога да перифразирам Жан-Пол Сартр с афоризма му: "Адът това са другите", бих казала: "Щастието това е обичта на другите."

- Какъв е екипът, с който работите? Предпочитате да се доверите на опитни хора или залагате на младите?

- Банално е да се каже, че младите имат свежи идеи, а следващото поколение има просто опит. В екипа, с който работя, няма деление по възрастов признак, а обединение около споделени цели и ценности.

- На какво ви научи работата за световноизвестни дизайнери и модни къщи?

- Работата в модните къщи изисква бързина и строга организация и действа много дисциплиниращо. Всичко е скорост и идеи. Колекциите на всички известни модни марки се създават в напрегната атмосфера, в която всеки работи до предела на силите си. Научих също, че от материите зависи всичко, а детайлите привличат внимание върху дрехата и тя се откроява и помни.

- Има ли дрехи, за които смятате, че е добре да присъстват в гардероба на всяка жена?

- Книгата на Инес де ла Фресанж "Парижанката" отговаря много точно на този въпрос. Така нареченият капсулен гардероб събира всичко необходимо и комбиниращо се помежду си. Бялата тениска, тренчът, тъмносиният кашмирен пуловер, късата черната рокля са само някои от нещата, които всяка жена трябва да има. Прочутата къса черна рокля на Шанел е идеалният избор за излизане от ситуация в момент, когато не знаеш какво да облечеш. 

Шлиферът е спортно-елегантен и може да бъде комбиниран с дънки, но и с рокля. Той е многофункционална връхна дреха. 

Бялата тениска с огромен гердан от перли в комбинация с дънки е едно от така наречените основни неща.

Тъмносиният кашмирен пуловер е запазената марка на всяка французойка. Той много добре би могъл да бъде комбиниран с цветен шал, пола или дънки. Аксесоарите играят основна роля в капсулния гардероб. Те допълват семплите основни дрехи и придават френски шик.

- Търсите ли по някакъв специален начин вдъхновението за работа или то само ви намира?

- Вдъхновението идва най-често след забележително пътуване, някоя интересна изложба или прочетена книга. То дебне от всеки ъгъл. Никога не ми се е налагало да го търся целенасочено. Изградената ми оптика ми подсказва детайли и форми. Събитията се пренареждат в разказ, от който извеждам концептуалната рамка на поредната колекция. 

- Когато сътворявате дрехи, замисляте ли се дали вие самата бихте ги носили с удоволствие или се ръководите от нещо друго? На какво залагате всъщност - дали се съобразявате предимно със собствения си вкус или със световните модни тенденции?

- И аз като Джорджо Армани не вярвам в тенденции. Сега работя отвъд тях. За мен класиката е вечна. Аз самата нося дрехите, които създавам. За мен е важно да изразявам собствените си виждания и да срещам обратната връзка в погледите.

- Актуална ли е все още фразата "По дрехите посрещат, по акъла изпращат"?

- Бих казала, че дрехите са част от интелектуалната нагласа на индивида. Така, че дрехите и умът не са в опозиция, а в зависимост: умът предопределя дрехите, а не социалният статус. Винаги има начин човек да е добре облечен и без разхищения. Повече мисъл и добро настроение - това е ключът.

- Ще се съгласите ли с думите на Марк Джейкъбс, че "модата не е изкуство, а част от изкуството на живота"? Или имате собствено разбиране по този въпрос?

- Има някакъв трик в това твърдение на Марк Джекъбс. То има претенцията да дефинира модата като част от обширно метафорично поле. За мен модата се изплъзва от всякаква претенция за дефиниране. Тя е и не е много неща. И в двете колони списъкът е дълъг и едва ли би бил изчерпателен. Ролан Барт казва, че модата ни кара да притежаваме неща, от които нямаме нужда. Тя е принудата да сменяме дрехите много преди да бъдат износени. Днес модата е индустрия и в този смисъл не е изкуство, което би трябвало да е "безцелно". Но тя е етика - израз на отношението към другите и естетика - преследване на красотата. А красотата няма цел и така се връщаме към изкуството...

ЕЦБ поема надзора на банките у нас

автор:Дума

visibility 425

/ брой: 131

300 хил. фирми излизат на свободния пазар на ток

автор:Дума

visibility 285

/ брой: 131

Газът поскъпва от август

автор:Дума

visibility 351

/ брой: 131

Заведенията със специален знак, че спазват мерките

автор:Дума

visibility 197

/ брой: 131

В Русия успешно изпробват ваксина срещу КОВИД-19

автор:Дума

visibility 456

/ брой: 131

Ердоган: Градим велика Турция

автор:Дума

visibility 407

/ брой: 131

Трансфер на капитали у нас извършвал Заев

автор:Дума

visibility 296

/ брой: 131

Продължава диалогът Белград-Прищина

автор:Дума

visibility 197

/ брой: 131

Държавата на "Големите птици"

автор:Ина Михайлова

visibility 797

/ брой: 131

Пешеходци срещу автомобили

автор:Деси Велева

visibility 327

/ брой: 131

Израстването на едно общество

автор:Милена Милошева

visibility 462

/ брой: 131

Изповед на една 60-годишна жена

автор:Дума

visibility 355

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ