И нещо за "зрънцето" зад волана
/ брой: 277
По-горе си говорехме за колите и горивата. Но нито машинариите, нито горивото могат да подкарат колата. Нужен е шофьор, това "зрънце" зад волана, за което често се говори, че няма нищо под шапката. Реално погледнато, той е основният виновник за трагедиите по пътищата. Не видял, не успял да спре навреме и... прааас - за ужас на всички участници в неприятното събитие.
Идеята да се направи кола, която може да върви без намесата на човек, витае във въздуха от десетилетия. Тя има и маса противници - ако се направи, къде отива удоволствието от карането, усетът към машината... Всъщност с всяка година човекът на волана бива малко по малко все по-откъснат от управлението. Автоматикът, абеесът, състемата за стабилизация и редица други полека отнемат по нещо от шофьорските прерогативи. Серийното производство на автомобили с възможност за управление от компютър без участието на водача е планирано за старт през 2015-а. Вицепрезидентът на General Motors по глобалните изследвания и разработки Алън Тауб твърди, че към 2020-а техните коли ще имат подобна възможност. "Бъдещите поколения на системите за безопасност ще ни избавят напълно от катастрофите, те ще могат да предотвратят пътното произшествие още преди водачът да е узнал за опасната ситуация на пътя", уверява Тауб. Върху създаването на автопилот за колите работят Volkswagen и Google, машините им с изкуствен разум сериозно търкат асфалта на изпитателните полигони.
В САЩ, в Невада, вече законодателно е разрешена експлоатацията на подобни коли с подписването от губернатора на щата на разрешение за използване на пътищата за общо ползване от коли с компютърно управление. Тези машини имат система за комуникация една с друга и с обектите на инфраструктурата, получават предварително информация за работата на светофарите, състоянието на пътното покритие, задръствания и аварии напред по пътя им. Радарите им контролират пространството около колата и могат да засекат изтичал на платното човек, откриват коли в "мъртвите зони", дори сега доста модели имат система за автоматично паркиране, без да се върти воланът от водача.
Един от предшествениците на подобна система е създаден от BMW и се нарича Track Trainer. Това е специализирана система за каране по автомобилни писти - още през 2009-а баварка с инсталиран Track Trainer успя в напълно автоматичен режим да се пребори с прочутия "Зелен ад" - северния вариант на пистата в Нюрбургринг! И не само да преодолее едно от най-сложните за каране пистови трасета в света, но и да го направи по идеалната за него траектория.