29 Септември 2025понеделник12:44 ч.

Европейският автомобилен пазар удари дъното заради кризата с чипове

автор:Дума

visibility 488

Продажбите на автомобили в ЕС спаднаха до ново дъно през миналата година, тъй като автомобилният сектор беше затруднен от пандемията и недостига на компютърни чипове, показват данни от индустрията.

Регистрациите на нови пътнически автомобили в ЕС са се понижили с 2,4% през 2021 г. до 9,7 млн. автомобила, което е най-лошият резултат от началото на статистиката през 1990 г., сочат данните на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). Това следва историческия спад от близо 24%, претърпян през 2020 г. поради ограниченията, свързани с пандемията, и доведе до това, че регистрациите на нови автомобили в ЕС са с 3,3 млн. по-малко от предкризисните продажби през 2019 г.

Липсата на полупроводници, компютърни чипове, използвани в множество автомобилни системи както в традиционните, така и в електрическите превозни средства, е основната причина, която задържа индустрията.

"Този спад е резултат от недостига на полупроводници, който се отрази негативно на производството на автомобили през цялата година, но особено през втората половина на 2021 г.", заявиха от ACEA.

Първоначално производителите на автомобили омаловажиха въздействието на недостига на чипове, но в крайна сметка той ги накара да забавят производството и дори да затворят заводите си.

Продажбите на автомобили в ЕС се възстановиха силно през второто тримесечие, но през по-голямата част от второто полугодие те намаляха с около 20%. Краткосрочните перспективи за доставките не са добри.

"Началото на 2022 г. все още ще бъде трудно от гледна точка на доставките на чипове", заяви пред АФП Александър Мариан от консултантската компания AlixPartners. "Ситуацията би трябвало да се подобри в средата на годината, но това не означава, че няма да се появят други проблеми, свързани със суровините, веригите за доставки и недостига на работна ръка", каза той.

Недостигът на чипове е последица от пандемията, тъй като работата на производителите беше нарушена от блокиране на производството и болни служители, както и от проблеми с веригата за доставки и увеличеното глобално търсене на електроника. Пандемията също така доведе до рязко покачване на цените на много суровини и предизвика недостиг на работна ръка в някои райони.

Германия зацикли

Ако пазарите във Франция, Италия и Испания отбелязаха скромни печалби, то спадът от 10,1% в Германия повлече надолу общия показател за ЕС. Германия е най-големият пазар на автомобили в Европа, на който се пада една четвърт от общите продажби - над 2,6 милиона през миналата година.

Въпреки че недостигът на полупроводници беше основният фактор, който възпрепятстваше възстановяването, ЕС също така не постигна добри резултати в сравнение с другите големи пазари, където възстановяването от пандемията беше по-силно. Китайският пазар на автомобили нарасна с 4,4%, а американският - с 3,7%.

„Спадът на европейските продажби може да отразява и рязкото увеличение на средната цена на автомобилите, както и очакваното отношение на потребителите към електрическите превозни средства, което ги кара да отлагат покупките и да задържат по-дълго настоящия си автомобил", заявиха анализатори от Inovev, фирма за анализ на данни за автомобилната индустрия.

„Рено“ с криза в продажбите

И тримата най-големи производители на автомобили в Европа отбелязаха спад в продажбите си в блока.

„Фолксваген“ успя да запази първото място, но 4,8-процентният спад на продажбите до 1,4 млн. автомобила доведе до спад на пазарния му дял до 25,1%.

„Стелантис“, която беше създадена от сливането на италианската „Фиат Груп“ и френската „Пежо“-„Ситроен“, претърпя по-малък спад от 2,1% до 2,1 млн. единици, което повиши пазарния ѝ дял до 21,9%.

Групата „Рено“ претърпя 10-процентен спад, като продажбите на едноименната марка спаднаха с 16%, докато продажбите на евтината марка ‚Дачия“ и спортните марки „Алпин“ нараснаха. Пазарният дял на френската автомобилна група се сви до 10,6%.

Германската БМВ успя да увеличи регистрациите си с 1,5%, но „Даймлер“ - собственик на марките „Мерцедес“ и „Смарт“ - отбеляза спад от 12,4%.

Корейската „Хюндай Груп“, която включва марките „Хюндай“ и „Киа“, затвърди позицията си на четвърти автомобилен производител в ЕС с ръст от 18,4% до над 828 000 автомобила. Пазарният й дял нарасна до 8,5%.

Данните, които са предоставени от членовете на ACEA, не включват продажбите на американския производител на електромобили „Тесла“. Данните на ACEA не включват и разбивка по бензинови, дизелови и електрически автомобили, които се предоставят в отделен тримесечен доклад.

Източник: БГНЕС

Вие сте златото в сърцата ни!

автор:Дума

visibility 101

/ брой: 180

Решават проблема с водата в Брезник чрез довеждащ водопровод

автор:Дума

visibility 105

/ брой: 180

МТСП предлага промени за насърчаване на колективното договаряне

автор:Дума

visibility 103

/ брой: 180

Жена пострада, след като дърво падна върху влак

автор:Дума

visibility 98

/ брой: 180

Над 200 населени места са без обществен автобусен транспорт

автор:Дума

visibility 99

/ брой: 180

Дълговете на домакинствата скочиха с над 17%

автор:Дума

visibility 102

/ брой: 180

България изпада от държавите със свободна икономика

автор:Дума

visibility 104

/ брой: 180

Газът поскъпва през октомври

автор:Дума

visibility 101

/ брой: 180

Унгария и Хърватия в спор за цената на нефта

автор:Дума

visibility 107

/ брой: 180

Крайнодесните щели да преобразуват Австрия

автор:Дума

visibility 103

/ брой: 180

Рейтингът на Стармър падна рекордно ниско

автор:Дума

visibility 104

/ брой: 180

Накратко

автор:Дума

visibility 84

/ брой: 180

Радикализация на абсурда

автор:Александър Симов

visibility 99

/ брой: 180

Криза за лидери

автор:Таня Глухчева

visibility 94

/ брой: 180

БСП отбеляза 81 години от победата над фашизма

автор:Дума

visibility 106

/ брой: 180

Героят с утринно име

автор:Трифон Митев

visibility 94

/ брой: 180

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ