24 Ноември 2024неделя10:35 ч.

Снимка Райнер Байер - Изглед към главната фасада на Театър "София"

Емилия Николова-Байер и изкуството на синтеза

Изложба в Квадрат 500 представя именитата художничка, авторка на скулптури, декоративни релефи, керамични пана и др.

/ брой: 144

автор:Дума

visibility 29598

Емилия Николова-Байер е лауреат на Отличие за най-добро произведение на изкуството на Международната художествена изложба във Виена, Австрия; Награда от Международното биенале на модерната керамика във Фаенца, Италия; Бронзов медал "Кирил и Методий". Нейни произведения са част от колекциите на Националната галерия, Художествената галерия в Ямбол, Музея на хумора и сатирата в Габрово. Творби на художничката са притежание на частни колекции, на музеи и колекции у нас и по света.


Националната галерия представя изложбата "Изкуството на синтеза" на Емилия Николова-Байер до 21 октомври в Квадрат 500, пл. "Св. Александър Невски", ул. "19 февруари" 1, научи ДУМА от Националната галерия. Ива Велева е куратор на изложбата.

През творчеството на Емилия Николова-Байер експозицията насочва вниманието към слабо изследвания синтез между монументалните изкуства и архитектурата у нас в периода 1956-1989 г. Представени са декоративните релефи, които художничката създава за два емблематични театъра - "София" в столицата (1973-1975) и "Фридрихщат паласт" в Берлин (1982-1984). Сегментите в изложбата са опит за критичен поглед към разбирането на жената творец в България от втората половина на ХХ век - авангардна, силна и смела - и ни дава възможността за първи път да надникнем в пъстрия свят на художничката, да се запознаем с нейния нов за времето си език и да получим ново изживяване в публичното архитектурно пространство.

Снимка Федерална служба за строителство и регионално планиране, Берлин/Кордия Шлегелмилх Изглед към южната фасада на "Фридрихщат паласт", Берлин

Каменните релефи за Театър "София" и бетонните релефи за "Фридрихщат паласт" са елементи, притежаващи жив ритъм в архитектурния ансамбъл. Чрез ниския декоративен релеф, добре пропорциониран към фасадната плоскост, Емилия Николова-Байер оставя своя оригинален отпечатък върху съвременната архитектурна творба. 

Фотографии от личния архив на Емилия и Райнер Байер показват декоративни релефи, керамични пана, каменни надписи и рисунки, различни по размери и изпълнени в материал скулптури. За отделни обекти са включени  актуални снимки от Федералната служба за строителство и регионално планиране в Берлин и художника Калин Серапионов.  

"Игра", 1960-те, бронз, Дом на младоженците, Пловдив

Емилия Николова-Байер е родена през 1934 г. в София. В Държавната художествена академия в София учи едновременно керамика при проф. Стоян Райнов и декоративно-монументална скулптура при проф. Любомир Далчев. Това е причината и до днес керамиката да е голямата й любов, както тя самата споделя. Дипломира се през 1958 г. и започва свободна практика като скулптор. Едновременно с това се занимава с приложна графика, печатна графика и оформление на книги. Първата й работа по декорация на сграда е мащабен проект на арх. Неделчо Паскалев за Партийния дом в Сливен. В края на 60-те създава декоративни пана за хотели в новостроящия се курортен комплекс "Златни пясъци" (с арх. Георги Ганев). С арх. Жеко Жеков работи по множество проекти за Смолян, Видин и Варна.

"Италианска прегръдка II", 1984, теракота, нова глазура, 51х26х15 см

През 1975 г. Емилия Николова-Байер заминава за Берлин и се установява там. През следващото десетилетие получава поръчки за големи скулптурни творби в публична среда - паркове и декорации на сгради. Най-известната й работа е проектирането на четири бетонни релефа за новата сграда на театър "Фридрихщат паласт" - една от най-обичаните от берлинчани сгради.

От 90-те насам художничката отдава изцяло творческата си енергия на малката пластика. Продължава да работи в ателието си всеки ден.

Русия е готова за преговори

автор:Дума

visibility 996

/ брой: 224

Липса на гориво спря транспорта в Скопие

автор:Дума

visibility 941

/ брой: 224

Австралия забранява социалните мрежи за деца

автор:Дума

visibility 928

/ брой: 224

Накратко

автор:Дума

visibility 829

/ брой: 224

Пералнята не работи

автор:Александър Симов

visibility 1028

/ брой: 224

Необходима забрана

автор:Таня Глухчева

visibility 899

/ брой: 224

Трябва ли левицата да прави политически компромис?

visibility 929

/ брой: 224

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ