Мария Димитрова, директор "Обслужване на клиенти" в "Енерго-Про":
Електрозахранването не се спира, докато тече проверка*
/ брой: 40
- Г-жо Димитрова, на какво се дължат по-високите сметки на битовите потребители за този януари в сравнение с януари 2012 г.?
- Сметките за електроенергия зависят от три основни фактора. Това са броят дни, които се включват в сметката, количеството потребена енергия от конкретния клиент и цената, по която потребеното количество се заплаща. Този януари имаме по-особена ситуация в сравнение с януари миналата година, тъй като в сметката са включени повече почивни дни в сравнение с м.г. Миналата година е имало 5 почивни дни по Коледа и Нова година, тази са 9, за част от нашите клиенти са 11, а в някои региони на Североизточна България дори ваканцията за учениците започна по-рано поради лошите метеорологични условия. От друга страна, трябва да отчетем и факта, че поради ниските температури, които на места паднаха с 8 градуса по-ниско в сравнение със същия период на м.г. - и този фактор оказа влияние върху сметките за електроенергия.
- Два въпроса, свръзани с фактурите. В тях се посочват два подпериода - единият до 31 декември, другият от 1 януари. Това означава на практика, че на празничния 31 декември служители на "Енерго Про" са ходили да отчитат. Така ли е наистина?
- Не е така. Наложи се да разделим фактурата за януари на два подпериода, тъй като това се изисква от българското счетоводно законодателство, за да бъде приключена счетоводно годината на 31 декември. Механизмът, по който сме направили това разделяне, е - броят киловати, които са отчетени за периода на отчет, се разделя на броя дни в този отчет.
Давам ви пример. Ако отчетът е направен на 2 декември и съответно на 2 януари, сметката е разделена на 31 дни, като за януари ще бъдат автоматично сложени киловати, равни на един ден за 1 януари, но това не означава, че на 1 януари са изразходвани толкова количества електроенергия. Те просто са разделени, за да може счетоводно да бъде приключена годината. Общото количество на двата подпериода е реалното количество, което е потребил клиентът.
- Бихте ли ни разяснила какво се крие зад графата "невъзстановяеми разходи", каквато има във фактурите?
- Невъзстановяемите разходи бяха въведени в цената за електроенергия от 1 юли 2012 г. и това е цена за покриване на разходи, свързани със сключените от НЕК дългосрочни договори за задължително изкупуване на електрическа енергия. Това означава, че НЕК е поела ангажимент да изкупува еленергията от някои не толкова ефективни производства.
- От 1 януари до 8 февруари тази година 302-ма ваши клиенти са подали писмени жалби за високи януарски сметки. Обяснете ни какво се случва, когато недоволен клиент подаде подобна жалба. Спира ли се електрозахранването на абоната, ако не си плати до получаването на някакъв отговор?
- Не, електрозахранването не се спира, докато тече проверката и докато компанията не изпрати становище към клиента. Когато клиент подаде жалба срещу висока сметка, първото, което правим, е да запишем неговите контакти, най-вече телефон за връзка, за да може в негово присъствие да бъде отчетен електромерът. Съответно се прави протокол, ако клиентът не е на място и няма възможност да присъства, търсим свидетел, който с подписа си да докаже, че наистина показанията, записани в протокола, са тези, които се виждат на електромера. След това тези новоотчетени показания се сверяват с фактурираните по последната сметка. Ако са по-ниски с тези, които сме фактурирали, тогава явно има грешка, преминаваме към сторниране на фактурата и корекция на сметката. Ако показанията с този протокол са по-големи от фактурираните в сметката, за нас означава, че отчетът е бил правилен. И в двата случая уведомяваме клиента, а докато това не стане, неговата електроенергия не се прекъсва.
*пред Дарик радио, със съкращения