Джордж Фридман: САЩ и Китай: Гореща война или търговски мир?
Пекин няма желание за война, която може да загуби, Вашингтон няма интерес от китайска икономическа криза
/ брой: 242
На срещата на върха на Г-20 в Индонезия се състоя дългоочакваният разговор между Джо Байдън и китайския президент Си Дзинпин.
От една година твърдя, че напредъкът на този фронт се дължи не на добродетелите на някоя от страните, а на геополитическите реалности, в които те действат.
За Белия дом конфронтацията се крепи на икономиката
За Вашингтон Китай все още не е осигурил свободен достъп до своя пазар за американски стоки и манипулира стойността на юана.
Америка твърди, че предвид размера на инвестициите и технологиите, предоставени от американските фирми, Китай трябва да бъде отзивчив. Пекин не бе в състояние да изпълни тези искания, без да подкопае собствената си икономика.
САЩ никога не са имали за цел да разрушат китайската икономика. Те целяха да използват заплахата от разрушаването й, за да повлияят на отговора на Пекин. По същия начин Китай никога не е възнамерявал да започне война със САЩ. Той е искал да убеди САЩ, че това е достатъчно реална възможност, за да предизвика промяна в политиката.
Две неща доведоха до развръзката.
Първото е нападението на Русия над Украйна. Готовността на Вашингтон да води хитра война, като съчетае американски оръжия с украински сили, демонстрира способност, която Китай не вярваше, че САЩ имат в репертоара си.
Съюзът на Китай с Русия се разпадна
преди да бъде създаден. Китай преоцени военната мощ, волята и структурата на съюза на Америка и видя, че един военен конфликт е по-опасен за Китай, отколкото за САЩ.
Втората причина е влошаването на китайската икономика. При липсата на военна заплаха САЩ се възползваха от евтините китайски продукти. САЩ могат да спечелят малко от военна конфронтация и много от икономическо сътрудничество. Китай няма желание за война, която може да загуби, а САЩ нямат интерес от икономическа криза в Китай.
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--
Споделяйте нашите публикации.