Колела
Джамология – що е то? Не е за прозорци...
/ брой: 213
Ако искаш да стигнеш навреме някъде в града – намали скоростта! Това е последното предложение на учените, заети с проблема с градските задръствания, а тяхната наука се нарича... джамология. Става дума за съвършено нова дисциплина, която се занимава с движението по пътищата и задръстванията по тях. Името идва от английската дума “jam”, която в английския език означава освен “сладко” още и “автомобилно задръстване”. Неин основоположник е професорът по физико-математически науки на Токийския университет Кацухиро Нишинари.
Японският учен доказва по опитен път, че при правилен подход може бързо и без особени финансови разходи да се реши проблемът със задръстванията и да се намали броят на катастрофите на пътя. Неговите идеи започват да се внедряват в японската столица – мегаполиса Токио, който отдавна се класира на първите места в света по интензивност на автомобилния си трафик. Години вече жителите му прекарват по няколко часа дневно в задръстванията, а сега след като започнаха полека да се внедряват професорските идеи на няколко трасета в Токио, експертите там започват да говорят, че катастрофите са намалели с 36%, а задръстванията почти с 50%!
И така – що е джамология, и какви са основните й принципи? На пръв поглед доста странни, най-вече заради главния – искаш ли да стигнеш навреме - намали скоростта. Вторият принцип на Кацухиро е взет от природата, назаем от движението на ... мравките. Те вървят в нишка, никога не се блъскат и не правят “задръствания”. Хитрината им е в това че се движат бавно, но с еднаква скорост и не “хитруват” като нашите шофьори – никоя мравка не променя такта си на движение, не спира рязко и не ускорява, не предрежда, не увеличава или намалява разстоянието до предната. Ако само една от тях “реши” да направи нещо подобно, то в общата тълпа ще настъпи верижна реакция на разваляне на строя, нещо което постоянно наблюдаваме по нашите пътища и улици.
За съжаление мравките явно са по-умни от нашите шофьори и много по-дисциплинирани. Именно различното ни поведение на пътя създава проблема със задръстванията. И заради това главната идея на новата система е създаване на условия, които да накарат автомобилистите да спазват постоянна и по-ниска скорост, както и постоянно разстояние между колите. Това в джамологията се нарича синхронно движение.
Сега на градските улици и трасета карат различни по темперамент, умение и ако щете нахалство шофьори. Дори само един от двата основни типа шофьори - “бързакът” и “заспалият” да е на пътя, се нарушава синхронът на движението, причиняват се катастрофи и задръствания.
Според теорията на професор Нишинари, за да не се образуват задръствания и за да има по-малко удари, всички мепесета трябва да спазват дистанция едно от друго равна на скоростта си на движение, но не по-малко от 40 метра. Самата скорост, за да е безопасна, не бива да надвишава 50 км/ч. В момента обаче се смята, че безопасната дистанция е половината от моментната скорост на движение на автомобила.
Да се прокарат принципите на джамологията в реалното ни движение е много сложна задача и е за дисциплинирани нации като японската. У нас повече от половината шофьори, да не кажем всичките, постоянно превишават разрешената максимална скорост в населените места и смятат това за нещо нормално. Може би заради ученическата задача за придвижване по най-бързия начин от точка А до точка Б. Най-късото време е и с най-високата скорост, но това просто не работи в градското движение.
Защото скоростта на автомобила ви зависи от постоянно намесващи се фактори – най-вече от присъствието и поведението на околните транспортни средства. И тук вече не действа “от точка А до точка Б”, а законите за хаоса, в който е невъзможно да се предскаже поведението на всеки участник в пътното движение.
За да се прекрати този процес, Нишинари предлага два метода – първият твърдо физическо разделяне на лентите на движение на скоростни, бавни и за обществения транспорт. Вторият е поставяне на пътя на множество препятствия от типа на “полегнал полицай”, които постоянно да принуждават водачите да намаляват скоростта.
В 2020 година, преди началото на Олимпийските игри, движението на всички трасета в Токио ще бъде организирано по принципите на джамологията. Този огромен експеримент ще даде ясен и може би окончателен отговор на въпроса дали наистина в градското движение ще проработи принципът - “Ако искаш да стигнеш навреме, намали скоростта”.
Първи снимки на VIP-вана Aurus Arsenal
Aurus Arsenal е третият модел, предвиден за фамилията представителни автомобили Кортеж за руското правителство. Преди броени дни по улиците на руската столица беше заснет в движение луксозният ван. Дизайнът на колата е доста впечатляващ, особено се подчертава представителността му от черния цвят на боята. Налице е огромна хромирана решетка на радиатора в стила на тази на Rolls-Royce.
Засега няма снимки на интериора, но може да се предположи, че той ще е доста разкошен. Не са ясни и характеристиките на автомобила, но се предполага, че най-вероятно ще се задвижва от хибриден силов агрегат, разработка на Porsche, в който ще са комбинирани 4,4-литров, V8 с двойно турбо бензинов мотор и електромотор, а сумарната му мощност ще достигне 600 к.с. Предавателната кутия е пълен автоматик с 9 степени, задвижването е пълно 4х4.
Автомобилите Аурус вече трябваше да влязат в серийно производство, но въвеждането на проекта Кортеж в експлоатация става по-бавно от предвиденото. Това е и причината президентът Путин все още да не се вози ежедневно на седана Aurus Senat, а със стария си брониран Mercedes S600 Guard Pullman.
В 2020 година Русия с безпилотно летящо такси?
Инженери от Националния изследователски технологичен университет МИСиС се занимават интензивно с разработка на прототип на летящо такси. По предварителни оценки апаратът трябва да е на линия през 2020 година. Проектът за него е по поръчка на руската компания “Бартини”. В момента работите над проекта, съсредоточени в центъра за създаване на прототипи с висока сложност “Кинетика”, вече са към края си, а летателен апарат, прототип на бъдещото аеротакси, вече се тества.
В работата си аеротаксито ще ползва три принципа - електротяга, подвижно крило и вертикално излитане и кацане. След излитането винтовете на апарата се преместват постепенно от вертикално в хоризонтално положение и машината лети като самолет.
“В нашия електролет сме реализирали функции на куатрокоптер и на „летящо крило“ - така нареченият конвертоплан”- обяснява техническият директор на “Бартини” Виталий Салатов. - “Изполваме и т.нар. ефект на Бартини за увеличаване тягата на винтовете. Те са разположени по двойки, имат особено метално обкръжение и се въртят в различни посоки. Корпусът е направен от полимерни материали, осите са стоманени, захранването е с литиево-йонни акумулатори. Масата на прототипа е около 60 кг, а скоростта на летене към 200 км/ч. Апаратът се управлява дистанционно, излитането му и летенето става с помощта на четирите “крила”, всъщност сдвоените винтове, закрепени на подвижни оси. Точно това е и ефектът на Бартини, наречен в чест на италианския авиоконструктор.
Разработчиците на проекта са уверени, че аеротакситата ще се търсят много. Нужда от въздушно пътуване има не само в големите градове, сковани от задръстванията, но и в селската местност, където за качеството на пътищата, ако изобщо ги има, има много да се желае.