03 Август 2020понеделник21:14 ч.

До 4 пъти по-скъпа "Гражданска отговорност" за нарушителите

Предлагат системата "бонус-малус" да тръгне от началото на 2021 г.

/ брой: 224

автор:Дума

visibility 972

Нарушителите на пътя ще плащат с до 400% по-скъпа застраховка "Гражданска отговорност", докато изрядните шофьори ще ползват отстъпка в полицата до 25% или до 23%. Това предвижда новият, втори вариант на Комисията за финансов надзор (КФН) за въвеждане на системата "бонус-малус" у нас, след като предишният опит през 2018 г. се провали. Предлага се системата да тръгне от 1 януари 2021 г., а идващата 2020 г. да е нулева, за да се натрупа информация. 

Запазва се рамката на системата, според която най-изрядните шофьори ще плащат с 25% (или 23%) по-евтина застраховка от стандартната, а най-големите нарушители - 400% по-скъпа. Този път обаче КФН предлага избор между две скали - едната с 15, а другата с 20 класове, съобразно стъпките за намалението или повишението в цената на застраховката.

Първата скала предвижда пет бонус класа, при които с всяка изминала година без нарушения шофьорът ще получава отстъпка от застраховката. Ако предходната година не е извършил нарушение, ще му се намалява сумата с 12%, ако са две "безгрешни" години отстъпката е 15%, след това 18%, 20% и 23%, ако направи пет години без провинение на пътя. В същото време има 9 малус класа, при които всяка наказателна точка увеличава премията с от 25% до 300%. Втората скала е подобна, но с по-плавен преход между нивата.

Не всяко нарушение на пътя ще води до наказателни точки, но по-скъпа застраховка ще плащат шофьорите, хванати да превишават скоростта. При превишение на скоростта с между 21-30 км/ч извън населено място шофьорът ще плаща с 25%, или с 10% по-скъпа полица в зависимост от предпочетената скала, която КФН ще избере след месец на обществени консултации. Ако скоростта е още повече над допустимата, увеличението на сумата съответно нараства. За отнемане на предимство или опасни маневри ще се отива директно на увеличение на цената със 140% или 150%. Същото важи и за управление на автомобил с алкохол в кръвта между 0,8 и 1,2 промила.

Най-сериозно увеличение на цената се предвижда при причиняване на тежки ПТП, причинили смърт или телесни повреди. Тогава водачът попада директно в класа, предвиждащ 4 пъти по-скъпа застраховка през първата година. За да се върне на нормалната цена на застраховката, ще му трябват между 9 и 13 години, във всяка от които ще му се намалява оскъпяването, ако не прави други нарушения.

За разлика от стария вариант бонус или малус класовете ще се определят само за лицата, които са собственици или водачи на автомобилите, но не и на самите возила. За целта в застраховката собственикът задължително ще вписва имената на хората, които могат да шофират автомобила му. При продажба на автомобила новият собственик няма да търпи вреди заради предишните нарушения, извършени със съответното МПС, но има предпазни клаузи, за да се избегнат злоупотреби.

Всеки ще може електронно да проверява на сайта на Гаранционния фонд с ЕГН и електронен код своя бонус или малус клас, като той ще може да се оспорва.

Търсят кой е записвал Борисов

автор:Дума

visibility 51

/ брой: 147

Половината българи не одобряват Гешев

автор:Дума

visibility 37

/ брой: 147

Пациентски организации искат оставката на Сачева

автор:Дума

visibility 44

/ брой: 147

Центърът на София остава блокиран

автор:Дума

visibility 45

/ брой: 147

2 млн. по-малко чужди туристи у нас заради КОВИД

автор:Дума

visibility 39

/ брой: 147

Всеки двадесети търговец е загубил 90% от приходите си

автор:Дума

visibility 35

/ брой: 147

В АПИ още не знаят колко са опасните мантинели

автор:Дума

visibility 34

/ брой: 147

Русия пуска ваксина срещу КОВИД-19

автор:Дума

visibility 44

/ брой: 147

Помощник на Тръмп иска добри отношения с Русия

автор:Дума

visibility 52

/ брой: 147

Берлин зове за твърда позиция спрямо Китай

автор:Дума

visibility 44

/ брой: 147

Кратки новини

автор:Дума

visibility 41

/ брой: 147

И Десети ноември няма да помогне

автор:Спирдон Спирдонов

visibility 45

/ брой: 147

Защо властта мрази българската музика?

автор:Альона Нейкова

visibility 46

/ брой: 147

Датата

автор:Дума

visibility 37

/ брой: 147

Ново време

автор:Дума

visibility 43

/ брой: 147

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ