Дайте ги насам!
/ брой: 299
Сред обществените поръчки за вратовръзки, шалчета и чадъри, обявени от кабинета току преди Коледа, буквално боде очите една много, ама много фрапантна - каква е цената на единица път (1 час) при бизнес и лични пътувания с градски и междуградски превоз? Ей такова любопитство е обзело правителството. И чувството е толкова силно, че чак искат чрез национално проучване да се определи цената на времето! Условието е то да се направи от социологическа агенция, която ще получи 78 хил. лева за услугата.
Дайте ги насам тия 78 хил. лева! Макар че и без пари ще ви кажем, че такова понятие като "цена на времето" няма. Просто времето влиза в цената. Ако става въпрос за икономика, разбира се. Предугаждаме, че все пак иде реч за икономика, тъй като се споменават големи инфраструктурни проекти. Което означава, че искат да дадат парите не на когото трябва. Това не е работа за социолози.
Но и без пари ще кажем, че всичко е временно. Обаче това в конкретния случай могат да го обяснят не социолозите, а икономистите. Положителният ефект от нова магистрала е временен за икономиката. В началото стоки и товари пристигат от точка А до точка В вместо за 7 за 6 часа - с 1 час по-бързо. След година обаче, те вече просто пристигат за 6 часа.
Иначе и без каквото и да било проучване можем да кажем, че цената на 1 час път с градския транспорт в София например варира в широки граници. И за бизнес, и за личните пътувания. Ако стигаш от точка А до точка В за 1 час с едно превозно средство, цената е 1 лев. Ако сменяш превоза, цената е 2 лева. Ако изминаваш разстоянието за 1 час пеша - 0 лева. Всичко е просто и ясно и без да се хвърлят 78 хил. лева на вятъра.