"Черни докосвания" от Иван Газдов
Юбилейна изложба на известния художник съдържа непоказвани творби, ръчни сериграфии и офорти
/ брой: 223
Юбилейна изложба на Иван Газдов "Черни докосвания" - непоказвани творби, ръчни сериграфии и офорти, е подредена до 2 декември в столичната галерия "Сан Стефано", основен салон, ниво II. Входът е свободен, при спазване на всички противоепидемични мерки. С изложбата за 75-годишния юбилей на известния художник премиерно е налично графичественото издание "Complete Catalogue of Graphicature" - пълна колекция на всички 397 оригинални графикатури, разработвани досега.
Иван Газдов ни въвежда в изложбата, своите виждания и творчески процес: "В 33-годишната история на стила Графикатура цикълът "Черни докосвания" е съвсем различен. За мен неговата поява беше разтърсващо преживяване. Съвършеното многостепенно импровизиране на черно-белите натрупвания, появявали се през годините, достигна своеобразен пик, експромтно разграждане на черното, на неговото превръщане във визуален микс (без да се навлиза в нюансирането чрез сивия тонален спектър). Това се получи чрез натрупването на голяма маса от хартии, докоснати от четки с черна боя: от диапазона на плътното допиране и тежката мазка, до внезапното изтегляне на различни по дебелина четки; от лекото нежно пипване с лека четка до продължителното разтриване със стабилна четка, докато се получат характерните "разрошени", отчасти ефирни към края, рехави повърхности; от въртеливото разтъркване и протяжно бавното движение до светкавичните успоредни щрихи с внезапно или много плавно издърпване, което създава уникалната структура на всяко черно петно.
Така целият арсенал на импулсивното докосване е очевидно воден от най-ценния художнически набор - неограниченото вдъхновение, подчинено и задвижвано единствено от вътрешната мярка за авторова естетика - непоръчвана, незаимствана, непрошнурована, некласифицирана, реализирана единствено за "тук" и "сега" на тези произведения. Малък "черен вулкан" ("black volcano"), избликнал и поразил само листите на цикъла. Натрупаната огромна маса от почернени хартии се отдава на колизията на това лично предизвикателство. Следва процесът на прекомпозиране, на формалното моделиране и модулиране, който превръща импулса на натрупването в "una coza mentale" ("работа на ума", според Леонардо). И на великото неописуемо, фантастично лично мое щастие.
С ножицата от картоните се появяват стотици парченца черно. И тяхното наместване, композиране е очовечаващо действие, което създава чудесното алиби на разпознаваеми образи (и не съвсем) в законовите визуални рамки единствено на стила. Същевременно и безусловно тези образи са само за посветените в езика на графиката.
С всяка измината минута в ателието в Медвен се трупаше дивната виелица от емоции от художественото създаване. Радост и щастие, възторг и еуфория. От гледна точка на истинското изкуство, която е моя единствена гледна точка, този цикъл е най-великият. Моята слабост. Своеобразната "черна овца" в цялото черно стадо от цялата 16-цикълна история на стила Графикатура с около 400 работи.
Другите цикли в тази изложба, ръчно отпечатани от мен, офортите "Гротески" и "Гънки и контури" (също непоказвани досега) са едни носталгични спомени от годините на младостта, когато току-що напъпилите пипалца на зараждащата се графичност изплуваха съвсем невинни и никой не предполагаше, особено аз, докъде може да стигнат, като се превърнат в коренчета на нещо лично и ново."