Омбудсманът:
Близо 30 000 "специални деца" чакат адекватна подкрепа от държавата
/ брой: 232
"Осигуряваната подкрепа на децата и учениците със специални потребности в системата на образованието не е ефективна. Хиляди деца със СОП не успяват да завършат задължителното по Конституция обучение до 16-годишна възраст. Малко от тях имат възможността да бъдат подкрепяни от помощници на учителя заради липсата на финансови средства. При много ученици основната тежест по приобщаването им в образованието пада върху семействата вместо върху образователните институции. Тези проблеми са системни и за решаването им са необходими сериозни ресурси и нов модел за работа с децата със СОП", сочи анализът на омбудсмана проф. Диана Ковачева.
По данни на МОН към края на 2022 г. децата в детските градини със специални образователни потребности са 7126. Проблем е работата с родители и подкрепа на децата със СОП. Така се пропуска ценно време за работа с тези деца и за преодоляване на дефицити в развитието им. Учениците от I до XII клас, които попадат в тази група са 20 040. Малка част от учениците със СОП стигат до гимназиално обучение. Нужни са и целенасочени усилия в посока промяна на нагласите и на учители, и на родители спрямо децата и учениците със специални образователни потребности, категорична е Ковачева.