Гореща точка
Билетчето на Фандъкова
/ брой: 80
Честито на 238 500 столичани новите цени на билетите за градския транспорт! Толкова гласуваха за "милата" г-жа Фандъкова за кмет на последните избори. Преди вота тя се кълнеше, че промяна в тия цени няма да има до въвеждане на електронната "тикет система", а това щяло да стане през 2017 година. Потвърди го и след като патронът й Борисов нахока градоначалници от ГЕРБ, че "се правели на добри и не вдигали местните данъци и такси". Бре, рекохме си, тая женица се е еманципирала. Ама Данчето, както гальовно я зове бат'Бойко, тия дни запя друга песен. Нагла и доста цинична спрямо двата милиона жители на града, чиито джобове общината пак се гласи да пребърка.
Какво налага билетчето за транспорт в София да поскъпне с 60%? Обяснението на Фандъкова, че Центърът за градска мобилност го предлага експертно на базата на изчисления и икономически анализ, е твърде съмнително. Според общинари такъв анализ нито е представян, нито е обсъждан. Не издържа и твърдението, че с новите цени ще се намали използването на билети за еднократно пътуване. В момента само 15 на сто от близо 60-те млн. души, ползващи градския транспорт месечно, си купуват билети. Другите са с карти или "с повишено внимание" до перфоратора. Впрочем и импулсните карти за брой пътувания поскъпват, само още не е ясно с 20 или с 40 ст. на импулс. Няма да падне обаче броят на гратисчиите, който е толкова внушителен, че общината реално събира едва по 13 ст. от лев. Глобата за нередовните пътници скача на 40 лв., актът става 200 лв., но и това не решава проблема. Я се опитайте да вземете тия пари от роми, пияни или клошари, които масово се возят без билети! Контрольорите хич не ги и проверяват, за да не си изкарат някоя псувня или юмрук в зъбите. Целта, която всъщност се гони с драстичното поскъпване, е редовните пътници да поемат и "издръжката" на безплатните. Така на гърба на примерните граждани общината ще спечели още 15 млн. лв. приходи. Не го казва, щото звучи конфузно. Но не е само туй причината.
На думи Фандъкова още държи в градския транспорт да се въведе т.нар. тикет система - заплащане според продължителността на пътуването. Преди около три месеца гражданската интернет инициатива "Спаси София" внася в транспортната комисия на СОС подобно предложение. Настоява да се въведе почасов билет, който да включва неограничен брой пътувания за 90 минути, на цена 1,50 лева. То обаче е отхвърлено от Центъра за градска мобилност като "неефективно и дискриминационно". Тогава кметицата мълчи. Вярно, идеята на "Спаси София" е в полза на гражданите, но не пълни джобовете на ЦГМ. Там по признание на Фандъкова от 2012 г. заплатите на шефовете са по 3750 лв. А какви ли са сега? Фактът, че изпълнителният директор Симеон Арнаудов защитава с нокти и зъби цена от 1,60 лв. за билет, говори достатъчно.
"Нахално е да се искат такива пари, след като трамваите и тролейбусите в София са или "нови" втора ръка, или са "връстници на баба ми". "Отказвам да плащам за вонящия транспорт, където зиме може да хванеш пневмония от студ, а лете - да припаднеш от жега." "Скъп билет и спирка - навес от ламарина, е безобразие." "Цените на горивата падат, но автобусите в София май не ги зареждат с нафта, а с уиски!" Това е само част от гнева, който се излива всекидневно в социалните мрежи. Подобни коментари на общински съветници от опозицията Фандъкова посреща на нож: "Не приемам популистки изказвания!" То, аслъ, смешните обвинения в популизъм май останаха единственото оръжие, с което властта брани дивотиите си от всички, които й казват истината. А кметицата съвсем оплете конците с признанието, че "решението е политическо". Сиреч няма общо с качеството на услугата. Важното е да падат пари.
Не мина и без дежурните въодушевяващи примери "от модерния свят". Навсякъде билетите за обществения транспорт са скъпи и прескъпи, не е нормално у нас да са най-евтините, оправда подготвяния грабеж ресорният зам.-кмет Любомир Христов. Фандъкова пък разказа как неотдавна директорът на лондонското метро й споделил, че там цената на билетите е много висока, за да се стимулира ползването на карти. Сигурно е вярно. Но има малки подробности. Лондон е в пъти по-голям по площ от София и в него живеят над 8,5 млн. души. Почасовото заплащане във Великобритания от април т.г. е 7,2 паунда на час (18 лв.), а в България то е 2,50 лева. Сайтът Money.bg се позовава на икономисти, които са изчислили, че ако цената на билета в градския ни транспорт бъде увеличена до 1,50 лв. (0,77 евро), стойността му според покупателната способност би надминала тази в 10 европейски столици - Вилнюс, Цюрих, Прага, Талин, Любляна, Рим, Атина, Дъблин, Варшава и Букурещ. Няма нужда обаче да ходим надалеч. У нас през 1989 г. билетът струваше 6 ст. при минимална заплата 160 лева. Сиреч цена от 1,60 лв. може да има при минимален доход от 2700 лева. Очевидно цялата ни власт заслужава еднопосочен билет.