Без главен прокурор? Нужно е ВНС
/ брой: 112
Проф. Пламен Киров
Министърът на правосъдието Атанас Славов изглежда доста наивен човек - какво си мислят - че президентът ще отиде в администрацията и веднага ще подпише указа ли? Така се е манифестирало по време на комунизма и тези момчета имат същите маниери и навици като по онова време - нищо старо не е забравено и нищо ново не е научено.
Президентът може да подпише указа още днес, но може и да го върне с бележки за начина, по който е протекла процедурата. Не е ясно дали този ВСС е в правомощията си да предлага смяната на главния прокурор. Може и да не го върне, а да изчака решението на Конституционния съд. От решението на Конституционния съд трябва да стане ясно и да се постанови решение, с което да приеме или не, че ВСС, след като е с изтекъл мандат, не е компетентен изобщо да работи. То тогава указът на президента за освобождаване на главния прокурор ще се окаже, че е недействителен от деня на подписването си и Гешев ще трябва да се върне в прокуратурата като главен прокурор, също както Иван Иванов се върна начело на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР).
ВСС са направили само първата крачка, ако гледаме начина, по който процедира съвета: същите хора, избрали Гешев за главен прокурор със 17 гласа "за", сега го освобождават или направиха стъпка към освобождаване. Ако в първия случай те са действали мотивирани от политически интереси, то във втория случай как действат - безпристрастно или от политически интереси? Въпросите са много, не е само един - за прекратяване предсрочно мандата на главния прокурор.
Ако някои си мисли, че като се прекрати мандата на Иван Гешев, няма да бъде избран втори или трети Гешев - много се лъже. То, ако ставаше само с конституционна реформа, нали Христо Иванов я направи 2015 г. и сега всичко трябваше да е цветя и рози. Тези промени не допринесоха за промяната за начина, по който работи съдебната власт. Проблемите не са само в прокуратурата, а и в съда.
Нищо не може да се очаква от Европа в подкрепа на Гешев. В България се е изработила отдавна една схема - от нас тръгват идеи, които отиват в ЕС, там се оформят и спускат в България като претенции на еврочиновничеството към България. Произходът на тези идеи е български, но минавайки и обличайки се в европейски одежди, се спускат като задача за изпълнение. Да се очаква, че от ЕС ще кажат - абе момчета, вие много лошо постъпихте с Гешев, не се надявайте на това.
Когато се променят институциите, включително и съдебната власт и се премахне фигурата на главния прокурор от Конституцията, с основания се поставя въпросът може ли Обикновено Народно събрание да извърши тази промяна и не е ли необходимо Велико Народно събрание. Същото важи и за служебното правителство, което също искат да махнат - вижте колко е извратено политическото мислене в България.
Нюз бг