Колела
Автомобилната промишленост пред яка криза?
/ брой: 238
Инж. Иля СЕЛИКТАР
Доста декади, започвайки от средата на миналия век и доскоро автомобилната промишленост беше пример за успех и добри печалби в световната икономика. Откакто избухна скандалът с име “Дизелгейт”, пред този важен клон от световната индустрия се набелязват все по-сериозни и големи рискове. Реално погледнато, първите признаци на приближаващата криза започнаха полека да се появяват на хоризонта от около десетина години. В началото това се обясняваше от анализаторите с криза в търсенето и въвеждането на нови технологии, със замитането под черджетата и неглижиране на перспективни разработки. На практика това е причината и продажбите полека да тръгнат надолу. Днес нещата още повече се втвърдяват, ситуацията се влошава сериозно.
Причините са доста, но най-важната е кардиналната промяна в отношението на потребителите към автомобила. Той вече не е само желана играчка, а по-скоро средство, доставящо по удобен начин хора от точка А до точка Б. Разкошните и автомобилите мечта се търсят все по-малко, а главните качества на търсената машина от потребителя са нейната ценовата достъпност, многофункционалността, икономичността и екологичността.
Тези тенденции не остават скрити за големите автопроизводители и те се стремят да им отговорят по подобаващ начин с цел запазване на доходността си. Какво означава това? Най-големите американски компании - General Motors и Ford задействаха т.нар. “програми за реструктуриране” (разбирай съкращаване на разходите), което на практика означава затваряне на заводи и закриване на работни места. GM вече официално обяви, че до края на следващата година ще затвори свои пет завода в Щатите и един в Канада, съкращавайки при това минимум 14 000 работници. От компанията казват, че така ще спрат производството на непопулярните модели, а освободените средства щели да бъдат инвестирани в разработка на електромобили и движещи се автономно коли. Ford пък иска да спре производството и продажбата на непопулярните зад океана седани, което също ще повлече сериозни уволнения на работна ръка. Естествено, това не се харесва на американската администрация и президентът Тръмп вече започна да “набива канчета” на топ-мениджърите на двете компании. Навярно и на тях не им се харесва да прилагат толкова непопулярни мерки, но освобождаването на оборотни средства днес е необходимо, защото, ако не се направи, проблемите в бъдеще ще са много по-големи.
Защото е ясно, че автомобилната промишленост и търговия се променят. А за да се отговори адекватно на това, са нужни средства – за развойна дейност по отношение електрификацията на автомобилите, за нови форми на търговия като каршеринга например.
Последното идва от промяна във виждането на хората към това как да използват ефективно транспортът и парите си, които влагат в него. Днес повечето лични автомобили прекарват по-голяма част от “живота” си на паркинга или в гаража вкъщи или пред работното място на собственика. Точно този проблем решава идеята за съвместно ползване/каршеринг на колите, която донякъде е производна на идеята за рентакар. Съвместното използване е финансово по-изгодно и същевременно намалява броя на автомобилите на пътя. На този начин за ползване на транспорта вече сериозно залагат някои автопроизводители в близък и средносрочен план. Според експертите на GM каршерингът може да донесе в пъти повече парични приходи на компанията, отколкото традиционната продажба на автомобили на индивидуални собственици.
Интересно е че, докато големите автопроизводители схванат тази идея и започнат да я прилагат, в играта се намесиха бързо големи “играчи” от други промишлени отрасли. Компании като Alphabet, Apple и Uber вече сериозно печелят с предлагането на подобни автомобилни услуги. И в този бизнес им е по-лесно, отколкото на традиционните производители – не им се налага да правят милионни инвестиции в разработки на нови модели и нормално производство.
Отговорът на автомобилните компании не закъснява, но все пак е по-муден. Правят сериозни съкращения, правят алианси, което намалява разходите им за развойна дейност. Най-пресен пример в това отношение са последните разговори на Ford с Volkswagen за съвместна дейност и възможности за споделяне на разработки.
Другият голям проблем на автоиндустрията е свързан с дизеловите автомобили, които доста хора вече смятат за отписани. Трябва да се калкулират в балансите огромните глоби, да се преустройва производството от дизелови на бензинови автомобили. Новите еконорми, свързани с реално мерене на разхода на гориво и съответните емисии по време на движение – WLTP, нанесоха сериозен удар по касичките най-вече на големите европейски производители, като Фолксваген дори прекрати доставката на нови автомобили към закупилите ги за няколко месеца тази година.
Hyundai показа големия си кросовър Palisade
![](../images/2018/12/2405.jpg)
Hyundai Palisade отпразнува световната си премиера на автосалона в Ел Ей миналата седмица. Флагманът на корейската марка ползва нова платформа, има бензинов двигател V6, нов бутонен селектор на трансмисията и пълно задвижване HTRAC със специални настройки за движение по сняг. В купето са използвани високоякостни сортове стомана за повишаване на здравината и пасивната безопасност. Габаритите на Hyundai Palisade са 4981 х 1976 х 1750 милиметра, междуосието възлиза на 2901 милиметра. Масивната кола има впечатляващо нисък коефициент на челно въздушно съпротивление - 0,33, достигнат за сметка оптимизацията на ъгъла на наклон на предните колонки на покрива, използване на аеродинамични панели, дефлектори и заден спойлер.
Под капака на новия корейски флагман е монтиран 3,8-литров V6 cъс система за безстепенно изменение на фазите на газоразпределение Dual CVVT и директно впръскване на горивото. Мощността му е 295 к.с, а максималният въртящ момент 355 Нм. Предавателната кутия е осемстепенна, автоматична. Задвижването е в два варианта – предно или пълно HTRAС с възможност за принудителен блокаж. Системата за избор на режимите на движение - Drive Mode предлага седем предварително фиксирани профила - Normal, Comfort, Eco, Sport, Smart, Sand и новият Snow със специални настройки за каране на сняг.
В оборудването на Hyundai Palisade влизат напълно светодиодни предни светлини, виртуално приборно табло с диагонал от 12,3 инча, мултимедийна система с 10,25-инчов сензорен дисплей, поддръжка на Apple CarPlay, Android Auto, седем USB-порта, безпроводно зареждане за смартфон, аудиосистема Infinity с обемен звук, проекционен дисплей на предното стъкло пред водача. Системата за връзка с пътниците отзад е с режим Rear Sleep Mode, която изключва звука на задните колонки. В салона има 16 стойки за чаши и осем места. Опция са отделните седалки на втория ред с вентилация.
Пускането на двигателя, настройката на климатика, отварянето на вратите става дистанционно през сайта MyHyundai.com или приложението Blue Link на смартфона на собственика.
В системите за безопасност са асистент за предотвратяване на челен удар, функция за регистриране на пешеходци, за задържане в лентата на движение, наблюдение на слепите зони, функция за безопасно излизане, която контролира движение на външни автомобили при отваряне на вратите, адаптивен круз-контрол и система за наблюдение състоянието на водача.
Конкуренти на новия Hyundai Palisade са Toyota Highlander, Honda Pilot и Nissan Pathfinder, производството му става в завода в град Улсан, Южна Корея, а продажбите на машината ще стартират през следващото лято.