21 Март 2019четвъртък19:52 ч.

Колела

Автомобилната промишленост пред яка криза?

/ брой: 238

visibility 1012

Инж. Иля СЕЛИКТАР

Доста декади, започвайки от средата на миналия век и доскоро автомобилната промишленост беше пример за успех и добри печалби в световната икономика. Откакто избухна скандалът с име “Дизелгейт”, пред този важен клон от световната индустрия се набелязват все по-сериозни и големи рискове. Реално погледнато, първите признаци на приближаващата криза започнаха полека да се появяват на хоризонта от около десетина години. В началото това се обясняваше от анализаторите с криза в търсенето и въвеждането на нови технологии, със замитането под черджетата и неглижиране на перспективни разработки. На практика това е причината и продажбите полека да тръгнат надолу. Днес нещата още повече се втвърдяват, ситуацията се влошава сериозно.

Причините са доста, но най-важната е кардиналната промяна в отношението на потребителите към автомобила. Той вече не е само желана играчка, а по-скоро средство, доставящо по удобен начин хора от точка А до точка Б. Разкошните и автомобилите мечта се търсят все по-малко, а главните качества на търсената машина от потребителя са нейната ценовата достъпност, многофункционалността, икономичността и екологичността. 

Тези тенденции не остават скрити за големите автопроизводители и те се стремят да им отговорят по подобаващ начин с цел запазване на доходността си. Какво означава това? Най-големите американски компании - General Motors и Ford задействаха т.нар. “програми за реструктуриране” (разбирай съкращаване на разходите), което на практика означава затваряне на заводи и закриване на работни места. GM вече официално обяви, че до края на следващата година ще затвори свои пет завода в Щатите и един в Канада, съкращавайки при това минимум 14 000 работници. От компанията казват, че така ще спрат производството на непопулярните модели, а освободените средства щели да бъдат инвестирани в разработка на електромобили и движещи се автономно коли. Ford пък иска да спре производството и продажбата на непопулярните зад океана седани, което също ще повлече сериозни уволнения на работна ръка. Естествено, това не се харесва на американската администрация и президентът Тръмп вече започна да “набива канчета” на топ-мениджърите на двете компании. Навярно и на тях не им се харесва да прилагат толкова непопулярни мерки, но освобождаването на оборотни средства днес е необходимо, защото, ако не се направи, проблемите в бъдеще ще са много по-големи. 

Защото е ясно, че автомобилната промишленост и търговия се променят. А за да се отговори адекватно на това, са нужни средства – за развойна дейност по отношение електрификацията на автомобилите, за нови форми на търговия като каршеринга например.

Последното идва от промяна във виждането на хората към това как да използват ефективно транспортът и парите си, които влагат в него. Днес повечето лични автомобили прекарват по-голяма част от “живота” си на паркинга или в гаража вкъщи или пред работното място на собственика. Точно този проблем решава идеята за съвместно ползване/каршеринг на колите, която донякъде е производна на идеята за рентакар. Съвместното използване е финансово по-изгодно и същевременно намалява броя на автомобилите на пътя. На този начин за ползване на транспорта вече сериозно залагат някои автопроизводители в близък и средносрочен план. Според експертите на GM каршерингът може да донесе в пъти повече парични приходи на компанията, отколкото традиционната продажба на автомобили на индивидуални собственици. 

Интересно е че, докато големите автопроизводители схванат тази идея и започнат да я прилагат, в играта се намесиха бързо големи “играчи” от други промишлени отрасли. Компании като Alphabet, Apple и Uber вече сериозно печелят с предлагането на подобни автомобилни услуги. И в този бизнес им е по-лесно, отколкото на традиционните производители – не им се налага да правят милионни инвестиции в разработки на нови модели и нормално производство. 

Отговорът на автомобилните компании не закъснява, но все пак е по-муден. Правят сериозни съкращения, правят алианси, което намалява разходите им за развойна дейност. Най-пресен пример в това отношение са последните разговори на Ford с Volkswagen за съвместна дейност и възможности за споделяне на разработки. 

Другият голям проблем на автоиндустрията е свързан с дизеловите автомобили, които доста хора вече смятат за отписани. Трябва да се калкулират в балансите огромните глоби, да се преустройва производството от дизелови на бензинови автомобили. Новите еконорми, свързани с реално мерене на разхода на гориво и съответните емисии по време на движение – WLTP, нанесоха сериозен удар по касичките най-вече на големите европейски производители, като Фолксваген дори прекрати доставката на нови автомобили към закупилите ги за няколко месеца тази година. 

Hyundai показа големия си кросовър Palisade

Hyundai Palisade отпразнува световната си премиера на автосалона в Ел Ей миналата седмица. Флагманът на корейската марка ползва нова платформа, има бензинов двигател V6, нов бутонен селектор на трансмисията и пълно задвижване HTRAC със специални настройки за движение по сняг. В купето са използвани високоякостни сортове стомана за повишаване на здравината и пасивната безопасност. Габаритите на Hyundai Palisade са 4981 х 1976 х 1750 милиметра, междуосието възлиза на 2901 милиметра. Масивната кола има впечатляващо нисък коефициент на челно въздушно съпротивление - 0,33, достигнат за сметка оптимизацията на ъгъла на наклон на предните колонки на покрива, използване на аеродинамични панели, дефлектори и заден спойлер.  

Под капака на новия корейски флагман е монтиран 3,8-литров V6 cъс система за безстепенно изменение на фазите на газоразпределение Dual CVVT и директно впръскване на горивото. Мощността му е 295 к.с, а максималният въртящ момент 355 Нм. Предавателната кутия е осемстепенна, автоматична. Задвижването е в два варианта – предно или пълно HTRAС с възможност за принудителен блокаж. Системата за избор на режимите на движение - Drive Mode предлага седем предварително фиксирани профила - Normal, Comfort, Eco, Sport, Smart, Sand и новият Snow със специални настройки за каране на сняг.

В оборудването на Hyundai Palisade влизат напълно светодиодни предни светлини, виртуално приборно табло с диагонал от 12,3 инча, мултимедийна система с 10,25-инчов сензорен дисплей, поддръжка на Apple CarPlay, Android Auto, седем USB-порта, безпроводно зареждане за смартфон, аудиосистема Infinity с обемен звук, проекционен дисплей на предното стъкло пред водача. Системата за връзка с пътниците отзад е с режим Rear Sleep Mode, която изключва звука на задните колонки. В салона има 16 стойки за чаши и осем места. Опция са отделните седалки на втория ред с вентилация. 

Пускането на двигателя, настройката на климатика, отварянето на вратите става дистанционно през сайта MyHyundai.com или приложението Blue Link на смартфона на собственика.

В системите за безопасност са асистент за предотвратяване на челен удар, функция за регистриране на пешеходци, за задържане в лентата на движение, наблюдение на слепите зони, функция за безопасно излизане, която контролира  движение на външни автомобили при отваряне на вратите, адаптивен круз-контрол и система за наблюдение състоянието на водача. 

Конкуренти на новия Hyundai Palisade са Toyota Highlander, Honda Pilot и Nissan Pathfinder, производството му става в завода в град Улсан, Южна Корея, а продажбите на машината ще стартират през следващото лято.

"Топлофикация София" пак трупа дългове

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 56

"Булгаргаз" ще купува газ извън Русия

автор:Дума

visibility 1

/ брой: 56

Съдбата на пакета "Макрон" остава неясна

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 56

"Брекзит" се заплете още повече

автор:Дума

visibility 1

/ брой: 56

ЕНП замрази членството на ФИДЕС

автор:Дума

visibility 2

/ брой: 56

Създават газопровод в Източното Средиземноморие

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 56

Париж хвърля армията срещу "жилетките"

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 56

Апартаментът

автор:Павлета Давидова

visibility 1

/ брой: 56

Полюсите на българската фило-фобия

visibility 1

/ брой: 56

В Испания няма давност за фашизма

visibility 0

/ брой: 56

ПРИКАЗНА ЖЕРАВНА

автор:Петра Ташева

visibility 1

/ брой: 56