Колела
Автомобилите-роботи вече имат и противници
/ брой: 281
Критиците на автомобилния автопилот твърдят, че той размързелява водачите, те стават невнимателни и това може да предизвика ръст на катастрофите. Тази теза се оспорва най-горещо от Volvo, което много активно работи в посока роботизирането на шофьорския процес. Много интересен момент е изказването на прочутия публицист и адвокат Ралф Надер, че автопилотът е лоша и опасна идея. “Колите се превръщат в развлекателни центрове и мобилни офиси. Компаниите превръщат колите в компютри на колела, водачът губи контрола си върху тях и ще се отучи да ги управлява, като изцяло ще започне да разчита на технологиите. Не съм против новите технологии, но с автопилотите трябва да понамалим малко темпото.”
Навремето Надер пусна книгата си “Опасен на всяка скорост”, разказваща за опасни технически решения в колите, заради която се опита да го осъди "Дженерал Мотърс". Надер спечели делото, а книгата му беше наредена сред 100-е най-добри публицистични книги на всички времена от Time. Тази книга подтикна Конгреса на Щатите да създаде агенция, утвърдила по-късно чрез федерални стандарти сервоспирачките, задължителните колани, допълнителни осветителни тела и други. През 1970-а агенцията беше преобразувана в Национално управление по пътна безопасност NHTSA. Така книгата се оказа причина за поврат в автомобилната история по отношение на пътната безопасност и намаляване на смъртността на пътя.
Интересно е обаче как се повтаря историята - навремето противниците на Надер след излизането на книгата му дума по дума казваха това, което пък днес твърди самият Надер за автопилота – повишаването на пътната безопасност увеличава опасността на пътя и смъртността, защото у водачите възниква лъжовно чувство за защитеност от всичко. Навярно по пътя към роботизираните автомобили ни чакат още доста бурни полемики.