Автоинструктори излязоха на протест
Те са срещу "лобистки промени", които щели да отворят вратата за "корупционни практики" и да надуят цените на курсовете с 400-500 лв.
/ брой: 191
Автоинструктури от цялата страна се събраха вчера на национален протест в София на площад "Александър Батенберг". Недоволството им е заради предлаганите промени в наредбите, регламентиращи дейността на центровете за обучение на шофьори.
От Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" предлагат пакет от мерки, които да повишат качеството на обучението и да пресекат порочната практика с писането на фиктивни часове. Идеята е да се изгради система, която да дава на контролните органи информация за датите и часовете за провеждане на обучението, както и достъп до електронните учебни дневници, учебните картони и контролните карти. Според агенцията това означава пълна дигитализация на шофьорските курсове.
В промените на наредбата, публикувана за обществено обсъждане, се предлага още преподавателите да са назначени на трудов договор в учебния център, тъй като в момента над 50% работят на граждански договор. И още - учебният център да е регистриран като търговски обект, тъй като в него се извършва търговска дейност. Изискването е въведено с цел недопускане на нелоялна конкуренция.
От бранша обаче определят идеите като лобизъм и опит за въвеждане на корупционни практики. Инструкторите настояват за сваляне на проекта от обществено обсъждане. "Говори се за така наречения сив сектор. Това е прах в очите на хората. Няма сив сектор в бранша", твърдят от бизнеса. Според протестиращите готвените промени няма да доведат до повишение на качеството в обучението на бъдещите водачи. Те смятат, че въпросните промени облагодетелстват определени фирми и ще доведат до фалити на други.
Според бранша много от автошколите няма да могат да отговорят на изискванията. Ако промените бъдат приети, шофьорските курсове ще поскъпнат много - промяната в цената на курса за "B" категория ще бъде от порядъка на 400-500 лева, а за тежките категории - 700 лева, прогнозира Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка.
Инструкторите твърдят, че новата наредба ги товари с допълнителна административна тежест. Протестиращите настояват промените да бъдат оттеглени и съгласувани с бранша, обясни Малинка Бондаренко от Съюза на българските автомобилисти. Друга част от бранша обаче подкрепя новостите в регламента, като посочва, че те ще отсеят "гаражните" автошколи и ще останат да работят читавите.