28 Март 2024четвъртък12:33 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Актуално

Агресивното невежество - на върха

На некомпетентни в образованието родители са дадени правата да управляват и оценяват учителите и директорите на училищата

/ брой: 136

автор:Велиана Христова

visibility 1615

Две години, след като го създаде, МОН тръгна да поправя правилника за създаването на Обществените съвети към всяко училище и детска градина, които бяха измислени с новия училищен закон (ЗПУО), наложен от ГЕРБ. И какви са поправките? Ами, видите ли, родител на дете, което е завършило училището, със заповед на директора можел да остане в обществения съвет до приключването на тригодишния си мандат. И още - обществените съвети вече няма да обсъждат годишния доклад за дейността си с родителите от цялото училище, както се искаше досега. Въпросните съвети са създадени според МОН с цел "да се създадат активни и демократични общности за подпомагане и граждански контрол в училищата. А целта на поправката, според мотивите на експертите, била да се създадат допълнителни условия за постигане на така описаната цел.
Ей на това му се вика "дрън-дрън, та пляс" - нещо, което вече две години е основно занимание на властта по повод на злополучния ЗПУО. Тук ще се съсредоточим само върху т.нар. обществен съвет, който почти дублира настоятелството във всяко училище. На него обаче законът му е дал огромнейши права - да одобрява стратегията за развитие на учебното заведение и да приема годишния отчет на директора; да участва в работата на педагогическия съвет при обсъждането на учебните програми; да съгласува учебния план; да предлага политики за подобряване на качеството въз основа на резултатите от самооценката и външното оценяване; да се произнася по разпределянето на бюджета и на допълнителните приходи; да участва в комисиите за атестиране на директорите и на учителите; да съгласува избора на учебниците; да одобрява план-приема и пр.
Дотук добре. Обаче. На кого се предоставят всичките тези огромни правомощия, за които се изискват познания и квалификация и от които зависи всъщност цялата дейност на училището или детската градина? Членове на обществения съвет са: един представител на финансиращия орган (МОН или общината) и трима родители, а в професионалните училища - и един представител на работодателите, определен от областния управител. Някъде да виждате изискване поне за образователен ценз или за компетентност, която да съответства на дадените права? В обществения съвет съвещателен глас имат трима представители на учениците, директорът може само да присъства, а учителите се явяват, ако евентуално ги поканят от височайшите представители на съвета!       
Няма по-страшно нещо от това некомпетентността да решава проблемите, дейността и съдбата на компетентните. Едно на ръка, че в големите градове няма откъде да се вземат за всичките училища и детски градини общински служители, компетентни във финансите и в просветата. Общината, да речем, може да делегира права на избрани от нея грамотни в посочените области хора. Това би могло да стане с елементарна поправка в правилника, създаден от МОН (ЗПУО функционира де факто чрез 279 подзаконови актове, вменени на изпълнителната власт). Но МОН не я прави, ами се е загрижило някой родител да не изпадне от съвета, ако детето му е вече завършило училището.
По-големият проблем, убийственият за училището проблем, обаче е, че на родителите се дават права и отговорности, за осъществяването на които те нямат нужната квалификация и нямат представа дори от нормативната уредба. Учители от цялата страна алармираха за това, още когато се приемаше законът в НС. Никой не ги чу. На състоялата се по идея на градския съвет на БСП в София дискусия за средното образование на 7 юли т.г. директори и учители от училища, в които ромчетата преобладават, поставиха остро въпроса за обществените съвети. Всеки може да си представи какво унижение е за един директор или учител, когато цигани с основно образование или без всякакъв образователен ценз в качеството си на родители решават в обществения съвет какви учебници да бъдат избрани и какъв да е учебният план или да оценяват работата на педагозите! Това е разграден двор, а не образователна система, категорични бяха участниците в дискусията, дошли от различни краища на страната. Не може обществените съвети да се формират по описания в закона и правилника начин, възмущаваха се педагозите.
Хич не са прави, че не може. Както виждаме - не само може, но и се практикува с пълна сила точно това. Такива работи се правят, когато някой се е заел с перфидни ходове да унищожи образователната система на България, докато иначе публично лее сълзи за недостига на учители и за качеството на училищното обучение. Затова и родителите не искат децата им да учат в едно училище с ромско мнозинство и правят чудеса, за да ги преместят другаде, отбелязаха училищни директори. Обидно е да си учител и да те оценяват напълно некомпетентни хора, негодуват педагозите. Магьосници сме, справяме се въпреки законите и въпреки наредбите, въпреки униженията и пълното пренебрежение към нашето мнение, казаха учителите на срещата. Чудовищни неща се вършат в образованието на принципа проба-грешка, поправка с нова грешка и т.н., но всичкото това се отразява трайно върху българското училище, категорични са те.    
Ето това мислят най-важните хора в училището - учителите, подопечни за съжаление на МОН. И вместо министерството да се заеме спешно да предложи поне няколко наложителни - сега и веднага, поправки в закона, то губи трудов ресурс да прави нищо незначещи промени и да гради "условия за създаване на активни и демократични общности за подпомагане и контрол" на училищата!        
 

Без паспортна проверка за пътуващи от и за шенгенски държави

автор:Дума

visibility 167

/ брой: 59

Светофарите с различни сигнали за посоките

автор:Дума

visibility 174

/ брой: 59

Върнаха 48 млн. лв. от аванса за правителствения комплекс

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 59

Протест в Унгария срещу корупцията

автор:Дума

visibility 173

/ брой: 59

Педро Санчес против независимост на Каталуня

автор:Дума

visibility 132

/ брой: 59

Израел ликвидирал командир №3 на Хамас

автор:Дума

visibility 156

/ брой: 59

Накратко

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 59

Рецепта за катастрофа

автор:Дума

visibility 172

/ брой: 59

Пътят надолу*

автор:Валерия Велева

visibility 144

/ брой: 59

Цялата соросоидна сган - вън!

visibility 164

/ брой: 59

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ