16 Септември 2025вторник19:12 ч.

На фокус

Засега сагата за новия изтребител завърши 1:1

Тревогата за модернизацията остава. Забавянето на процеса продължава

/ брой: 193

visibility 1073

Спирдон СПИРДОНОВ

Резултатът е равен, но, за съжаление, може да се окаже във вреда на модернизацията на армията. Временната парламентарна комисия за проучване изпълнението на процедурата по избора на нов тип боен самолет приключи своя мандат с доклад, който, след като мине през пленарната зала, трябва да отиде в Министерството на отбраната.
Откъде идва равенството? От една страна, се сбъдна прогнозата, че ще има рестартиране на проекта, с което да се търси ново класиране на офертите. Все пак се създаде впечатление, че една, т.е. за F-16, отпадна от сметките. От друга страна, не се намериха доказателства за крещящи нарушения, включително за корупция. Поне това произтича от въпросния доклад. Там дори фигурира оценка, че е свършена много работа през последните 7-8 години. Но, въпреки всичко, трябваше да се демонстрира, че решението за превъоръжаване на бойната ни авиация е политическо.
Защо има тревога за модернизацията на армията? Най-вече заради забавянето на процеса. Година и четири месеца след като предишното Народното събрание, но с днешното мнозинство, гласува проекта за инвестиционен разход за придобиване на нов тип боен самолет и даде старт на заключителния етап, стана ясно, че е сбъркало. Сега ще трябва да се нанасят поправки. Докладът обаче не казва какво точно. Макар че има някои конкретни препоръки, за които не е ясно дали са в гласуваните от народното представителство правомощия. Но, както се изразява председателят, не може да има изводи без препоръки.
Кога поправеният проект ще влезе отново в парламента е другият въпрос, който е в полза на аргументите за забавянето на процеса. И защо в предложеното от комисията проекторешение проектът се връща в Министерството на отбраната, а не в правителството, което, когато отново Бойко Борисов бе премиер, го внесе в 43-то Народно събрание? Ясно е обаче, че нещата ще опрат до Красимир Каракачанов. Не е ясно обаче откъде министърът на отбраната ще намери експертен състав, извън работилия досега по проекта, за да му предложи нова концепция и ново решение за доставката на бойни самолети. Макар че има много лесен изход, който е все по предвидим, т.е. купуването на изтребители да стане по политическа целесъобразност, която някои вече нарекоха геополитически избор.
Прави впечатление обаче, че комисията улеснява министър Каракачанов, подсказвайки му откъде да рестартира проекта, без, разбира се, да признава, че го прави. Под формата на предложение иска да се актуализират основните варианти за избор на изтребител на базата на получените оферти, постъпили след декември 2016 г. Т.е. след изпращането на искането за предложение. И тези актуализирани варианти да бъдат внесени в Народното събрание заедно със схемата за плащане. Така че министърът може сравнително бързо да изпълни препоръката, стига да влиза в неговото разбиране необходимостта от по-бързо наваксване на загубеното време.
Чест прави на комисията, че държи на едновременна реализация на трите приоритетни проекта за модернизация на Въоръжените сили - нови самолети, патрулни кораби и бронирани машини. Връщането на единия проект обаче е сериозна предпоставка за забавянето на останалите два. Още повече, че в доклада има искане за нова схема за плащане на изтребителите, която според депутатите трябва да осигури реализацията и на другите два проекта. Следователно, докато Народното събрание не гласува поправения инвестиционен проект за ВВС, корабите и бойните машини на пехотата ще бъдат в положение на изчакване.
По всичко личи, че за няколко месеца трябва да забравим за проектите. Тази прогноза се подхранва също от доклада на комисията, където се предлага на Министерството на отбраната да изпрати отново искане за предложение до държавите от актуализираните основни варианти, но, забележете, след като Народното събрание приеме поправения проект за инвестиционен разход, включително с новата схема за плащане. Парламентарната практика у нас не предвещава скорошно второ завъртане на процедурата. Едва след като всичко това се случи, ще дойде времето на министъра на отбраната да предложи на правителството предложението за избор на самолет, което да направи това, което стори служебният кабинет на Пламен Орешарски през тази пролет.     
Засега този мач е на почивката. Други очаквания, освен приемането от Народното събрание на предложеното от комисията проекторешение, не може да има. Едва след това ще започне второто полувреме. Какви продължения ще има е трудно да се прогнозира. Резултатът също не е ясен. Забавянето обаче е факт и едва ли през втората половина на следващата година ще дойдат първите изтребители, каквото е решението на парламента от 2 юни 2016 г. Това поне е ясно.



Не е ясно откъде министърът на отбраната Красимир Каракачанов ще намери експертен състав, извън работилия досега по проекта, за да му предложи нова концепция и ново решение за доставката на бойни самолети

Българинът прави неразумни инвестиции преди еврото

автор:Дума

visibility 672

/ брой: 172

БДЖ с намаления за ученици и студенти

автор:Дума

visibility 600

/ брой: 172

Годишната инфлация се задържа на 5,3 на сто

автор:Дума

visibility 549

/ брой: 172

Банкнотите в обращение у нас намаляват с 9%

автор:Дума

visibility 553

/ брой: 172

Отново бум на нелегални мигранти

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 172

Работещи и пенсионери в Гърция с повече пари

автор:Дума

visibility 632

/ брой: 172

Тръмп шокиран от "меките" санкции

автор:Дума

visibility 588

/ брой: 172

Накратко

автор:Дума

visibility 574

/ брой: 172

Военни комикси

автор:Александър Симов

visibility 606

/ брой: 172

Парите на инвалидите

visibility 619

/ брой: 172

Къде е реалното производство?

автор:Гарабед Минасян

visibility 642

/ брой: 172

Ще събарят ли старите панелки за нови жилища?

visibility 645

/ брой: 172

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ