19 Юли 2025събота10:10 ч.

Колела

Polaris Slingshot – нито риба, нито рак, но супер за търсещия истинска наслада от динамичното каране на открит въздух

/ брой: 172

автор:Дума

visibility 425

Когато Polaris представи модела си Slingshot през 2014-а като модел 2015-а, дори самата компания беше изпаднала в сериозно затруднение как да категоризира машината си. И то си имаше основание – самото регистриране на подобен модел не може да стане, без производителят да определи категорията му. Дали е напълно новата “автоциклет”, дали триколесен автомобил, дали просто мотоциклет? Както и да е, положението “нито риба, нито рак” не можеше да продължава дълго и машината изрично се представя като мотоциклет. Въпреки че нито едно от горните определения не може да опише колко различна по генетика от тях е тя...
Дизайнът на Slingshot го прави да изглежда бърз, независимо от това с каква скорост се движи. Единственият лек проблем освен задължителната каска е начинът на гледане през (под или над) ниското предно стъкло. Каквото и да пише обаче по машината – има специална табличка, сочеща, че става дума за мотоциклет, едва ли някой ще я обърка с него. Дългият преден капак, двете колела с калници отпред, двете седалки една до друга, воланът с командите и лостът на предавките направо ви вкарват в бърз спортен родстър.
Но всъщност отстрани и зад гърба ви нещата се променят драстично и се вижда, че това всъщност не е и автомобил. Няма странични врати, багажник, ако не броим двата с ключалки зад гърбовете на седалките и обемистата жабка, да не говорим за някаква автомобилна задница. Налице е едно-единствено колело с впечатляващ размер, окачено едностранно на носещото рамо. А задвижването му – единичен кевларен ремък...
Задната част на машината привлича не по-малко внимание от предната. По време на теста не един и двама минаващи през местността Ярема над София се спираха и клатеха учудено глави, задавайки въпроса – Що е то? Може би най-близкото нещо по усещане като каране е триколесен състезателен картинг, качен на стероиди...
И то не е лъжовно – моторът, разположен отпред е 2.4-литров, редови, 4-цилиндров, GM Ecotec, куплиран с петстепенна механична трансмисия. Можете да си представите какво означава това при собствено тегло на “прашката” (Slingshot – англ.) от едва 790 kg. Максималната мощност на мотора е 180 к.с., а максималният му въртящ момент достига 225 Нм. Реално погледнато, тази мощност е дори плашеща, ако имате смелостта да я предизвикате.
Максималната скорост надхвърля 210 км/ч. Не можах да я постигна, първо, все пак заради съвсем различната геометрия на разполагане на колелата, и непознаване характера на държане на пътя на подобна машина. Но все пак я подкарах докъм 150 км/ч на правите участъци на спускането от Ярема към Белчин на пета с достатъчно резерв от обороти и мощност далеч преди червената отметка на седемте хиляди оборота. За отличното спиране отговаря системата ABS, към която нямах забележки.
Машината взима завоите като по релси, въпреки непрестанното чувство на очакване, че ще реагира по необикновен начин. Стабилността й се чувства още и от просвета от 127 мм, както и от гумите с размери 17 и 18 цола отпред и отзад в базовото изпълнение и 18 и 20 цола съответно в топ-вариантите SL и SL LE. Това обещава еднакво държане на автомагистрала и нормален път на уникалната машина.
Наистина очаквах, че ниското положение на седалките над пътя ще доведе до по-силно усещане на характера му, особено там, където асфалтът не е идеален, но окачването си изпълняваше отлично задълженията. Е, не може да се очаква от подобен спортен автомобил, пу - Slingshot, возията на луксозна лимузина, но това не е и търсено от създателите му.
Какво може “прашката”, ни демонстрира многократният републикански картинг шампион и фен на нетипичните моторни возила Васил Димитров. За него не беше никакъв проблем да направи няколко пълни завъртания на 360 градуса в типичен дрифт стил, и то на ограничена в рамките на десетина метра малка асфалтова площадка. Предполагам, че ако имаше достатъчно време, щеше да си прави лупинги с машината целия ден...
Вариантът, който управлявахме, имаше аудиосистема и камера за гледане назад. Системата позволява присъединяване на смартфона ви с помоща на Bluetooth. Уредите на приборното табло са цифрови, налице е скоростомер, бензиномер за наличието на гориво в 38-литровия резервоар.
Интересно е да се направи сравнение с единствената машина, която донякъде се доближава по вида си до Slingshot. Това е английският триколесен модел Morgan. Неговият двуцилиндров, V-образен мотор е изваден отпред на открито, мощноста му е 82 к.с., максималният въртящ момент 140 Нм. Тези данни не могат да го направят конкурент на “прашката”. Освен това е и по-скъп (не се предлага у нас). Базовата му цена е доста над 30 000 евро, докато на Slingshot е под това ниво.
Интересно е да се разбере как машината ще се бори с времето. Покривните й панели и интериорът са от пластмасови материали, седалките са учудващо удобни, но все пак машината е открита, пък и се очаква да бъде експлоатирана от собственика си не толкова нежно.
Реално погледнато, това е “играчка” за истинските фенове на динамичното и спортно каране на открит въздух, за бърза, леко адреналинова разходка до близкия планински път, за неособено бързо разкарване по градските улици или по крайбрежната улица, търсейки учуденото внимание на по-прекрасния пол. И ако ви попитат каво е това, не казвайте, че е кола или мотоциклет. Защото е уникално нещо – и на вид, и на каране...
 

С 14% повече са банкрутите на фирми у нас

автор:Дума

visibility 692

/ брой: 131

Чуждите инвестиции нарастват с 47 на сто

автор:Дума

visibility 654

/ брой: 131

Сред първите в ЕС сме по поскъпване на имотите

автор:Дума

visibility 700

/ брой: 131

Испания има полза от мигрантите

автор:Дума

visibility 642

/ брой: 131

Украйна ще мобилизира и мъже над 60 години

автор:Дума

visibility 679

/ брой: 131

Четири държави отказаха да купуват оръжие от САЩ

автор:Дума

visibility 630

/ брой: 131

Накратко

автор:Дума

visibility 583

/ брой: 131

Касапинът на протест

автор:Александър Симов

visibility 677

/ брой: 131

Трагедията мигранти

автор:Таня Глухчева

visibility 653

/ брой: 131

Силата на корените ни вдъхновява

автор:Ина Михайлова

visibility 759

/ брой: 131

За какво ЕС ще изхарчи 2 трилиона евро... Евентуално

автор:Дума

visibility 642

/ брой: 131

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ