66% от потребителите не разбират сметките за парно
Хората имат огромни съмнения и много ниско доверие в системата, сочи анкета сред клиентите на "Топлофикация"
/ брой: 210
И през 2012 г., също както и през 2011 г., водещ проблем за потребителите на "Топлофикация" е, че не могат да разберат сметката си. Такъв проблем са посочили 66 на сто от запитаните в анкета, проведена през юли-август т.г., чиито резултати бяха огласени вчера. Повечето от участвалите в анкетата са висшисти. Според Боряна Колева, изпълнителен директор на фирма "Нелбо", МИЕТ е органът, който трябва да даде насоките на дружествата за топлинно счетоводство. Ако се вземе решение сметката да бъде по-опростена и разбираема, макар и не толкова прецизна, то това може да бъде въведено, смята Колева.
Резултатите от анкетата сочат още, че хората биха избрали радиоотчитане, защото няма да чакат инкасатора в дома си и смятат, че по този начин ще бъдат спрени кражбите на парно, което е голям проблем към момента. Увеличава се процентът на хората, които възприемат уредите като скъпи, но намалява броят на тези, които казват, че изобщо не знаят какво представляват уредите за радиоотчитане. Абонатите искат по-опростена формула за отчитане. Би било добре месечният отчет да е задължителен, но с право на избор на уреди от клиента, добави Колева.
От своя страна Богомил Николов, председател на Асоциация "Активни потребители", коментира, че е много важно всеки управленски ход или действие да бъде базиран на това какво мислят хората. С тази идея "Активни потребители" се включиха в изследването, за да подпомогнем възможността повече хора да си кажат мнението, като се надяваме да подпомогнем МИЕТ и Народното събрание в разработването на предстоящите промени в Закона за енергетиката. Беше лансирана идеята за задължително преминаване към отчитане на уредите всеки месец и въвеждане на уреди с радиоотчитане, заяви Николов. Според него, това би била поредната управленска грешка, щом започва с думата "задължително". Смятаме, че хората трябва да имат възможност за избор, каза Николов. Той посочи, че данните от анкетата показват, че хората имат огромни съмнения, много ниско доверие в системата. Смятаме, че възможността да избират сами кой да измерва и как да измерва тяхната енергия ще създаде условия и плавно да се повиши това доверие в тази услуга и след това и в услугата топлофициране като цяло, поясни още Николов.