27 Юни 2024четвъртък21:47 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Защо мозъкът ни подтиква към паническо пазаруване

Специалисти обясняват кое ни кара да посягаме именно към тоалетната хартия

автор:Дума

visibility 200

Източник: Епицентър

Паническото пазаруване обхвана хората във всички държави на фона на разпространението на новия коронавирус в световен мащаб, като потребителите по целия свят се запасяват със стоки като дезинфектанти за ръце, консервирани храни и тоалетна хартия.

Множество търговци на дребно в САЩ ограничават продажбите на хигиенни продукти за ръце, докато австралийските купувачи вече могат да се снабдят само с ограничено количеството тоалетна хартия.

Психолози разказват пред CNBC защо мозъците ни подтикват да изпадаме в паника, дори когато властите уверяват обществото, че няма нужда.

Според Пол Марсдън, експерт по потребителска психология от Университета за изкуствата в Лондон, краткият отговор може да се намери в психологията на „терапията на пазаруването“ - ние купуваме, за да управляваме емоционалното си състояние.

„Става въпрос за връщане на контрола в свят, в който се чувствате извън контрол“, казва той. „По-общо, паническото пазаруване може да се разбира като игра на нашите три основни психологически нужди“, добавя Марсдън.

Тези нужди са автономност или нужда от контрол, свързаност, която той определя като „ние пазаруваме“, а не „аз пазарувам“ и компетентност, която се постига при покупка и дава на хората усещане, че са „умни купувачи“.

„Страх от заразяване“

Междувременно Сандър ван дер Линден, доцент по социална психология в университета в Кеймбридж, казва, че има както генерализирани, така и специфични за коронавируса фактори.

„В САЩ хората получават противоречиви съобщения от здравните власти и администрацията на Тръмп“, смята той. „Когато една организация казва, че ситуацията е извънредна, а друга казва, че е под контрол, това кара хората да се притесняват“, добавя Ван дер Линден.

Президентът Доналд Тръмп омаловажи въздействието на инфекцията от коронавирус в САЩ в Twitter тази седмица. Сега вирусът присъства в поне 35 щата, според Центровете за контрол и превенция на заболяванията (CDC).

„Когато хората са стресирани, здравият разум е възпрепятстван, така че те гледат какво правят другите хора. Ако другите се запасяват, това Ви кара да участвате в същото поведение“, казва той. „Хората виждат снимки на празни рафтове и независимо дали е рационално, това им изпраща сигнал, че така трябва да се прави“, казва Ван дер Линден.

„Понякога социалното познание може да има голяма полза - от еволюционна гледна точка, когато не знаем как да реагираме на нещо, търсим насоки от другите“, добавя той. „Ако сте в джунглата и някой скочи, видял змия, автоматично правите същото".

Тоалетната хартия - "икона" на масовата паника

 

И докато продажбите на сапуни за ръце и дезинфектанти нарастват на пазарите по света от началото на огнището, потребителите също се запасяват с едно изненадващо изделие - тоалетна хартия. Според Димитриос Циврикос, преподавател по потребителска и бизнес психология в University College London, тоалетната хартия се е превърнала в „икона“ на масовата паника.

„Във времена на несигурност хората навлизат в зона на паника, което ги прави ирационални и напълно невротични“, казва той. „В други бедствени условия, като наводнения, можем да се подготвим, защото знаем от колко стоки се нуждаем, но имаме вирус, за който сега не знаем нищо.“

„Когато влизате в супермаркет, търсите стоки със стойност и големи обеми“, добавя той, отбелязвайки, че хората са привлечени към големите опаковки, в които се предлага тоалетна хартия, когато искат да си върнат чувството за контрол.

Циврикос, подобно на Ван дер Линден, каза пред CNBC, че липсата на ясно послание от фигури на властта подхранва паниката.

Официално ни отрязаха за еврозоната през 2025 г.

автор:Дума

visibility 404

/ брой: 120

Плашат с възможна липса на бял, "Добруджа" и типов хляб

автор:Дума

visibility 368

/ брой: 120

Жилищното кредитиране в България приближава 22 млрд. лв.

автор:Дума

visibility 370

/ брой: 120

Шефът на АЕЦ "Козлодуй" призна за инцидент в шести блок

автор:Дума

visibility 376

/ брой: 120

Урсула фон дер Лайен остава начело на ЕК

автор:Дума

visibility 369

/ брой: 120

Сърбия готова да направи компромиси за Косово

автор:Дума

visibility 374

/ брой: 120

Бивш швейцарски президент оглави Съвета на Европа

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 120

Накратко

автор:Дума

visibility 314

/ брой: 120

Твърдо "не"

автор:Нора Стоичкова

visibility 372

/ брой: 120

Парламентарното театро на Б.Б.

автор:Александър Симов

visibility 370

/ брой: 120

Путин създава ново поколение олигарси

автор:Дума

visibility 384

/ брой: 120

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ